Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 2951 ggr
bell
0

Fällnings tips

Hej

Jag har en liten wachtelhund som är så ovillig till att fälla, O utställningen är det ju snart dax för ochså… ObestämdTänkte höra om ni hade något tips på kosttillskott som hjälper till o påskynda fällningen?

Undrar ochså ifall brunshampoot till hund kan ta bort hans rödfärgade toppar?

Tips emottages tacksamt Skrattande

/Bell

Missel
0

B-vitamin är bra, dock har jag inte gett det själv till mina hundar, men till hästarna gav jag det när de fällde ur sommar/vinter päls.

Läst på andra forum om Shy Feeder B, som är ett B-vitamin tillskott till hästarna som även man kan ge till hundarna, ska visst hjälpa mot fästingar också. Tänkte jag skulle ta och testa.

Mistle
0

Prova att bada honom. Jag vet inte hur det är med en hund som inte har börjat fälla, men badar man en fällande hund så blir det ännu mera fart på fällningen!

Jag vet inte hur det är med brunschampoot, men är det verkligen tillåtet att använda till utställning?

bell
0

Tack för tankar.

Får åka till staden o se om de har b-vitamin för hundGlad

Badat honom har vi gjort (flera ggr) dok är det så tokigt så han då fäller under ullen men inte de långa "röda" täckhåren som ju ochså behöver komma bort.

På hästar använder man ju färg shampo Skäms fast det kanske inte finns till hund?

bell
0

Lite roligt endå med wachtlar för enligt seden ska man bara tvätta hunden innan utställningen, fast nu när vi gör efterforskningar inför vår "scendebut" så får man höra att de flesta ansar hundarna på olika sätt…Skrattande Så mycket för det naturliga med jakt hundarFlört

Mistle
0

#3 Jag vet att det finns någon form av svartschampoo iaf. Användes mycket på Schnauzrarna men tror inte det är tillåtet längre. Vilket jag tycker är bra.

bell
0

Jag har själv en häst som jag provat attt använda skimmelshampo till… Aldrig mer om jag säger så. Min fina vita häst blev blå! inte så snyggt o trevligt. Funderade på om färg shampoo för "färg" var mildare.

Mistle
0

#6 Fast jag tycker inte att det spela någon roll på så sätt. Jag bara anser att det är fusk.

bell
0

#7 En hund blir ju aldrig så skitig som en häst, Sedan uptäckte jag att lactacyden (stavning) hade en mycket bra effekt på skimmeln Mycket trevligare att använda till bättre pris o allt.

Foder jäst till hunden kan det vara ok? Har ju det i stallet…

Zandrinos
0

Låt naturen ha sin gång..den fäller när det är dags.

Vattnadal
0

Fäller inte hunden är det ju toppen, då har den päls kvar på utställningen.

Har den börjat fälla men inte blir klar någon gång, bada och borsta så länge du rokar varje dag med en riktigt bra borste för att få ut all gammal död päls. Ge b-vitamin och kanske laxolja för att skynda på den nya pälsen (om man nu kan det).

Vi ska iväg den 23:e med 3 huskyn. En har fällt färdigt, vi har borstat ur allt, och håller alla tummar att hon ska hinna pälsa på lite mer.

Valparna på 10 månader har inte börjat fälla. Där håller vi tummarna att de inte tänker göra det heller. Ska bada alla dagen innan. Hinner de små börja fälla, blir det nog bara bad av ben och ansikte, så att pälsen på kroppen stannar kvar.

En ras som ska ha päls döms ju ner om de gfällt ur helt. En husky som fällt ur all underull kan aldrig få mer än en slät etta, då pälsen är sjukt viktig för rasen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bell
0

Anledningen till att vi började fundera på detta med hans pällssättning var att vi åkte på en liten lokat utställning som miljöträning. Med en nybadad hund, Dommaren sa åt oss att rycka hunden… Men det gör ju ont när det inte är dax!!!

När vi kollade med andra wachtel ägare så har det nu kommit fram att flertalet klipper eller rycker sin hundar för att de ska vara fina till utställnings säsongen… Tyst

Vattnadal
0

Är det en ras som ska ryckas och klippas för att duga till utställning är det nog bara att bita i det sura äpplet och göra så. Nu har jag aldrig hart "ryckras" men visst rycker man väl dem för att de inte fäller? De flesta strävhåriga hundar som lämnas in på trim fäller ju inte, men ska ha den gamla pälsen bortryckt för att kunna sätta ny päls.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter