Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1189 ggr
Tuvan
0

Hundar i vården!

Vad tycker ni om detta? Jag anser det jättebra och skulle själv gärna ha en hund ifall jag hamnar på ett boende. Vad jag har hört är det bevisat att boenden med hund/katt drar ned på ångestdämpande mediciner osv.. De äldre får ett samtalsämne att prata om och rör sig mer(då de blir lockade att få gå med hunden tex) = Dem mår bättre! Min mor som jobbar på detta boende som artikeln handlar om har berättat vilken stor skillnad det är på nu och innan de hade hundarna på jobbet. Wilja är förövrigt min hund!

Länk: "Wilja och Milo är medicin på fyra ben!"

destroyed
0

Jag tycker verkligen att hundar bör tillåtas inom vården det finns så mycket mer att göra m.m. och som sagt de äldre får något att prata om.

grattis din hund är en kändis:P

Tuvan
0

Haha, var du sarkastisk där i det sista? :P

Ville bara visa artikeln då iaf jag tycker att det är en rätt.. ja "viktig" sak som fler boende osv borde ta efter eftersom det bara kommer positiva saker ur detta!
Att min lilla Wiljis var med var bara en bonus ;)

[SusannaK]
0

Jag är undersköterska jobbar inte som det nu längre men jag vet att ålderboende runt här har katt så länge det inte finns nån med allergi….för det är ju där det blir problematiskt.

Jag har sett gamla människor med demens sitta o bara stirra rakt i tomma intet…..när då katten hoppat upp i knät o lagt sig har hela ansiktsuttrycket förändrats och handen börjar automatiskt stycka över ryggen på katten och något i ögonen tänts. Det flesta gamla är ju van vid djur.

Jag brukar säga barn/djur/musik är den bästa medicin man kan hittaSkrattande

destroyed
0

2# nej ingen sarkasm:) håller med att det är mycket bättre att göra såhär än att bara låta dom sitta inne och ruttna då kan man låta dem få känna glädjen av att ha hund igen även fast det är bara en stund

LinaK
0

Tycker det vore toppen med mer vårdhundar. Jag jobbar själv natt på ett äldreboende och hade för första gången med mig min lilla vovve till jobbet förra veckan. Det första man får höra på rapporten är att en av pensionärerna är lite sur och grinig och vill inte lägga sig. Så då gick jag dit med Algot och h*n blev överlycklig över att jag kom med honom dit. Och det var den finaste hunden h*n hade sett =) då blir man lite varm i hjärtat.

Många utav dessa som bor på ett äldreboende är ju uppvuxna med djur och kanske har haft ett djur vid sin sida under hela livet. Sedan helt plötsligt förändras allting och det är självklart att livet blir konstigt då.

Tuvan:  Jätte bra att du tar upp detta :) Hoppas andra människor kunde förstå hur viktigt detta är och hur stor förändring det skulle bli hos vissa personer om alla äldreboende hade en eller flera vårdhundar som kom och hälsade på!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tuvan
0

:D Glad att ni tycker som mig! Varför uppmärksammas inte detta mer egentligen? Jag har faktiskt länkat denna artikel till nån hundtidning, men jag har inte fått något svar. Tänkte att det kunde vara intressant ifall dem skrev om hundar i vården, har för mig jag har läst om det fast bara ytterst lite!

SaraC
0

Det är kanon med vårdhundar och djur överhuvudtaget hos de boende. Problemen är väl om någon i personalen är allergisk, och även om ingen i den ordinarie är det så är ju många vårdboenden som ofta har många nya vikarier. Men absolut, om det fungerar att ha hund eller annat djur på ett boende så kan det göra underverk!

Mamma jobbar på ett äldreboende och där har personalen ofta med sina hundar. Har själv varit där och hälsat på med både hund och gris Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar