vem får skulden?
Det är tur jag har en snäll hund!
Idag när vi var ute och gick så var där en Pb hane som hoppade över staketet i rastgården och sprang fram till Nadja. Ingenting hände, även om Nadja stod med ryggen mot och inte var berädd på att den skulle komma.
Men vad hade hänt om situationen blivit annorlunda? Kanske inte att den hade bitit min hund först eller ens bitit, men min hade kanske bitit i försvar eftersom hon blev så jäkla rädd när han flängde sig över.
Vem hade fått skulden? Även om det i min hjärna säger att det borde vara ägaren till hanhundens fel så tänkte jag att det kanske ändå blir mitt fel för min hund bitit?

Det är Du som ägare som får skulden. Om en lösspringande hund springer fram till Din kopplade hund och Din hund blir rädd/arg och biter den lösa hunden så är det Du som står skyldig och måste betala ev. veterinärkostnader för den lösa hunden.
Om båda hundarna får skador i en sån här situtation så får Ni ägare så för den andra hundens skador, Du betalar den andre hundes skador och vise verca.

Sen var det det här med om en hund biter en inbrottstjuv så måste ägaren betala för hans skador, vad jag alltid har hört innan!
Leif GW Persson fick en sms-fråga om varför det var så, och menade på att så var det inte alls, inbrottstjuven fick själv betala för sina skador.
#2 Har också alltid hört att om en inbrottstjuv skadar sig på något sätt hemma hos en så kan denne stämma dig och få ersättning. Vet att jag läste för inte så länge sedan att en tjuv rasat genom ett glastak och han stämde och fick ersättning.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#2 Jag har flera gånger haft inbrottsförsök hos mig. Tjuvarna har aldrig lyckats ta sig in men i och med det så har jag pratat mycket med plisen. Vi diskuterade just dethär och han sa att man hypotetiskt sätt kunde åka på att pynta för tjuvens skador om han far illa under inbrottet. Helt galet tycker jag!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Ja han sa iaf att det brukade dömmas på så sätt att han själv fick stå för sina skader, likaså om han halkade på en isig trädgårdsgång osv… Om avsikten var att göra inbrott typ.
Finns på tv3s hemsida, avsnittet som sändes den 6 maj, i slutet.
#5 Det kanske handlar om ifall det går att bevisa att uppsåtet var inbrott eller ej? Och givetvis på domstolen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ja, allt handlar om vad som kan bevisas.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Jag tycker det är helt sjukt att man ska behöva betala andras eventuella skador för att folk inte kan ha sina hundar kopplade!?

8# håller dej fullkomligt
Om min hund biter en inbrottstjuv varför jag jag ersätta hans skador, han hade inget i mitt hus att göra!
ja, det är helt sjukt att man får betala trots att det inte är ens eget fel! det strikta ägaransvaret borde gälla i de situationer där ens hund är vållande till attacken.. inte för att den försvarar sig…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Precis!

2007 ändrades lagen om tillsyn över hund och katt och där står nu att man precis som tidigare alltid är ansvarig för den skada som hunden tillfogar oavsett om hunden anses vållande. Däremot får man reglera skadestånd i efterhand med den vållande parten. Det borde ju innebära i min tolkning att "ja hund A tillfogade skada på hund B men hund B hade genom sitt beteende vållat situationen som gjorde att han skadades" och skall därför anses skadeslös.

Visst är känns det fel att jag tex ska behöva betala om en lösspringande hund kommer farande och mina hundar biter i försvar. Men det handlar ju om hur man ska kunna bevisa allt detta. Det står ju mun mot mun och finns inga trovärdiga vittnen eller filmbevis så är det ju en omöjlig sak för domstolen att avgöra. Då är det mer rätt att den hund som vållat skadorna betalar.
Strikt ägaransvar innebär ju att man ska hindra sin hund från att vålla annan skada. Visst, inte så lätt alla gånger om man inte kan gå emellan och avbryta en lösspringande hund.