Hemskt när det händer!!
Jag är inne på blocket väldigt ofta.. gillar bara att kolla runt på allting, mest vovvar. Såg en bild som jag kände igen, så gick in på den. Där var han.. En av Eckos bröder. Allting stämde när jag kollade på mina bilder av honom.. Och enligt killen som köpte honom skulle dom sälja honom pågrund av ändrade förhållanden.. jojo!
Skrev till uppfödaren att jag sett det och hon ringde direkt.. hon fick inte tag på honom på nr hon fått. Så hon ringde nr som stog på annonsen.. En annan kille svara och sa att han inte visste nått om det. Han skulle bara sälja en kompis hund!!! Hon bad att få nr till ägaren, han sa att han skulle be honom att ringa och la på i örat på henne..
Hon försöker desperat att få tillbaka honom.. bad att få KÖPA tillbaka honom. Men killen som svarade slingrade sig ju .. och den riktiga ägaren får hon inte alls tag på. Hon trodde han var en bra människa till sin hund. Men nu har han hamnat på blocket igen och ägaren går runt henne med det. Vad man kan döma fel!!
Jag blir så ledsen på folk som håller på såhär.. vad tjänar han på det? han säljer honom för en tusenlapp dyrare.. men är de allt? jag förstår mig inte på detta släkte!!!!
http://www.blocket.se/vi/10071440.htm?ca=14_s
vad ska man ta sig till när sånt händer!?!!
Kunde inte låta bli att skicka ett mejl till killen som säljer valpen.
Man kan ju hoppas de får dåligt sammvete..
fan va dåligt gjort. han haft hunden i två veckor och ändrade familje förhållande?! de brukar ma veta innan man köper hund!! usch!! och ine ens svara när uppfödaren är så snäll att hon tillåmed kan köpa tilbaka hunden!! fyfan!! hundne skulle må mkt bättre hos uppfödaren. guuuuuuuuuud va söt hunden är. man ser att dem är bröder(:
ska jag me skriva ngt till "kompisen"?

Om den ändå är till salu, varför får inte uppfödaren köpa valpen?

Ofta så skriver uppfödarna in i köpekontrakten att om hunden ska omplaceras så ska köparen kontakta uppfödaren först så att den får en chanse att köpa tillbaka den… ofta skriver dom också att om så inte sker så blir det en form av böter… tror att det brukar stå "vid vite xxxx kr"
Tror visserligen inte att det är helt hållbart om det skulle gå vidare i rättslig sak - men det gör att dom flesta köpare vänder sig till uppfödaren först.
Bara att hoppas på att det blir svårt för killen att sälja valpen - antar att han tror att det kan ge honom lite snabba pengar = tjäna 1000 kr för annars så om man har ändrade förhållanden o behöver hitta ett nytt hem så brukar dom inte vara dyrare… utan ofta så är det bråttom osv… och dom är glada att någon vill köpa hunden.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt… att uppfödaren får köpa tillbaka hunden.

Hänger inte riktigt med! Vad har ägaren gjort för fel? Ändrade familjeförhållanden kan ju innebära en massa.
jaa, det kan det. Men då brukar man inte gå runt uppfödaren och "hassla". Man brukar väl också svara när uppfödaren ringer osv.
Och att hon borde få köpa tillbaka honom eftersom hon vill det.. Och om dom har ändrade förhållanden så borde dom nog vetat om det för två veckor sen tycker jag.. Om han var seriös borde han inte ta mer för hunden heller.. etc. etc. etc. etc.
Om jag inte skulle klara av ecko skulle jag ringa uppfödaren direkt, för då vet jag att hon vet och inget behöver bli jobbigt med det.. Och om hon vill ha tillbaka honom för pengarna vi gav så är det okej med såklart? ..

Det är ju tyvärr sådant här som händer,är också inne på blocket nästan varje dag och där ser jag en hel del "valpar"som dem säljer som dem kanske inte klarat av eller pg som han säger ändrade förhållande.
Men de var ju konstigt att han skulle ha mer pengar för den än vad han köppte den för,men som ni säger han vill väl tjäna lite extra pengar.
Så himmla oseriöst,jag skulle aldrig köpa en valp som någon köppt och sedan säljer vidare.
Tycker synd om uppfödare/uppfödaren som möter sådana här oseriösa människor som gör på detta vis.
även att två veckor efter man köpt valpen är det ändrade familje förhållanden. med ändrade familje förhållanden innebär det ju ofast separation och det vet man oftast redan innan valpen kommer. Man bestämmer inte bara för sig att nu två veckor efter att valpen fötts så går vi isär utan det har man oftast pratat p, innan. Och som ni säger om an vill sälja hunden pga av dem omständigheterna så vill man ju ofast ge hunden ett tryggt hem före pengarna.
#0 Jag tycker att det är för jävligt och att uppfödaren inte får köpa tillbaka den är också väldigt underligt! Men så var det med en av Ginzas syskon.. Den var ute på annons för att killen som de också trodde var en jättebra köpare, inte alls tog hand om den.. Så systern la ut en annons och de skulle också sälja den för 1000 kr dyrare. Tydligen hade det tagit slut mellan han och hans tjej och då sket han i hunden, lät den göra alla sina behov inomhus osv. Sjukt irriterande! Man kan ju inte sluta bry sig bara för att det tog slut! Dessutom så skulle den bli för stor för lägenhet enligt dem, trots att de hade informerat om att det skulle bli stora hundar.
Men det sjuka var att de bestämde sig för att behålla den iaf. Nog för att de säkert bara satte ut en ny annons någon annanstans än blocket.. Dessutom var väl hon en för svår hund för dem att klara av. Ginza och Gangster behöver väldigt mkt motion och aktivering.
Jag såg 2 st annonser ute på deras syskon, båda två var tikar. Ena var ute radan som liten valp (vid 3 mån ålder tror jag det var) och den andra när de var ca 8 månader. Tråkigt när det blir så!
Även om det är blandraser ska man ju tänka sig för, då både Alaskan husky och Groenendael är väldigt aktiva, fast på olika sätt =) Tror nog att det är felet med vissa personer, att de tar en blandras för att de tror att de är lättare att sköta och i vissa fall även mkt billigare än renrasiga valpar.

Tyvärr är detta otroligt vanligt förekommande.
jag lider med uppfödaren som inte får hjälpa sin valp till ett bra hem med tid.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Fick ett samtal från henne precis nu.. och påråga på allt så har han skrivit ett falsk namn på kontraktet dessutom.. så man kan ju undra vad han har för planer för den hunden egentligen. Hon har fortfarande inte fått tag på honom alls.. och ägarens kompis säger att den inte är till salu längre och att blocket annonsen inte är kvar.. men vad jag ser så är den det..
hon bad mig att ringa som en köpare och se om han är till salu fortfarande eller inte.. för då ska hon skicka sin pappa för att köpa hunden. Men är bara upptaget hela tiden =( usch, tycker så illa om det här..
väldigt bra uppfödare!

Jag har också varit tvungen att köpa tillbaka valpar genom bulvan. Otrevligt ord på det kanske, men så är det ju. Hoppas hon får tillbaka honom i bra skick. Min bebis var absolut inte i bra skick när jag fick tillbaka honom. Snacka om att folk kan förstöra en hund på en månad om de är fel köpare.
Audiatur et altera pars
men fick du rät köpare sen på hunden då?

Jadå det fick jag. Men jag var tvungen att behålla valpen hemma ett bra tag innan han var frisk nog att säljas. Den nya köparen fick självklart all infrmation om vad som hänt med hunden.
Audiatur et altera pars
*Ledsen* Ringde kompisen till ägaren.. han sa att hunden var såld? Redan!! Han måste tagit första bästa.. och han borde ju inte ljuga mot mig när jag bara är en vanlig köpare. Så uppfödaren är super ledsen.. vad mer kan hon göra nu liksom.. Hon skulle gå in och kolla personnummer och kolla på jordbruket om han har registrerat hunden i hans riktiga namn. Men det tror jag nog inte han har.. så som han har uppträtt.. Fy tusan!!! Nu vet vi inte alls vart hunden hamnat, om det är bra eller inte.. och vi får inte tag i ägaren fortfarande..
Jaha.. vad ska man göra nu då.. Lena (uppfödaren) var super tacksam för att jag hitta blocket annonsen och för att jag ringde och kolla nu.. men vad för hjälp gjorde jag då! Ingenting..
BLÄÄÄÄ!!!
du gjorde va du kunde! du brydde dig att ringa upp uppfödaren med detsamma efter att dus ett annonsem det är ju att bry sig eller hur?
Jo, men det känns illa! Hon ska ringa polisen imorrn iaf. Men inte vet jag om dom kan hjälpa när man varken har den riktiga adressen eller riktiga namnet.. och inte vet vi vart hunden är nu alls.. men men.. vi får väl se om det finns nått litet hopp kvar =(

Tyvärr lär inte polisen hjälpa henne. De ser liksom lagen en hund som en sak. Så han hade enligt lagen lika gärna kunnat köpt en brödrost av henne liksom.
tycker du gjorde det bra som kontaktade uppfödaren, vad som görs nu kan du inte göra något åt. Du gjorde vad du kunde i alla fall.
Audiatur et altera pars

hm.. synd att det inte gick via bulvan vägen att få tillbaka valpen.. man blir så irriterad och arg när folk uppger falskt namn och sen säljer valpen… jag tror nog att det var den rätta ägaren som bara sa att han sålde den åt en kompis… ute efter att tjäna pengar och hunden får sitta emellan… fy sjutton öcket fölk 
Joo, det kan det också varit. Men det har kommit lite hopp igen ändå. Lena (uppfödaren) ringde polisen, men blev hänvisad till linköpings hundstyrelse.. han var jätte hjälpsam och visste vart ägaren bodde och vad han hette påriktigt. Han visste även vad den nyaste ägaren hette och bodde.. så dom är påväg dit idag. Ändå från vara åker dom för att "rädda" sin lille kille.. Får se hur det ter sig.. jag menar, den nya ägaren kanske inte vet nått alls om det här.. så det kanske blir endel problem. Men jag hoppas personen som sålde honom åker på en mopp iaf.!!! hoppas det går bra..
Hoppas hoppas hoppas.. =)

Oh vad härligt att det tillslut ordnade sig iallafall.Du får rappotera för oss sen om du får reda på mer:))
#21 Får väl helt enkelt hoppas på att den nya ägaren är jättebra, så det slipper bli krångel med att försöka köpa tillbaka hunden och omplacera den. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#21 det hoppas jag också att den nya ägaren vill behålla hunden och att den är seriös och ger den ett bra hem.
jaha, fortsättningen var ju inte den roligaste 
Lena och henna sambo åkte upp till Linköping. Till den nya ägaren.. Dom ringde på dörren och ringde till nummret från olika nummer men han svara inte. När dom prata med hyresvärden fick dom sig en chock. Valpens nya ägare är knarkare och har bara vart till problem från första början. Polisen har vart där och dom håller på med en process att vräka honom. Han sa också att Lena gjorde bäst i att inte beblanda sig med dom för då kunde hon råka illa ut. Dessutom så har killen som köpte valpen först av Lena bott hos knarkaren medans han NU är i polen och har vart i flera månader. Och annat lustigt folk har också bott där sålänge..
Men vart är hunden dårå? Åhh!!!!…. Vilket bra slut på en olycklig historia=( Först hamnar han hos en oärlig kille som förfalskar sitt namn osv. Och sedan hos en knarkare med sociala problem.. FAN!

Oj det lät ju inget vidare alls.
Men kan inte polisen hjälpa henne att få tillbacka hunden?
Ja det är inte lätt att vara en "ögon tjänare"när man säljer sina djur,ja inte i huvudtaget,skenet bedrar som det sägs.
Verkligen tråkigt att de skulle sluta såhär,jag har inte riktigt kunna sluta tänka på de här,låg och grubblade igår när jag försökte sova hur man skulle gå till väga med den här stackars hunden.
Jag hoppas enerligt att hunden kommer till ett bra hem och att den inte har råkat illa ut*håller tummarna*
jaa.. hon kommer väl inte ge upp i första taget. Dem ska kolla med en advokat ifall han kan hjälpa till. För i kontraktet står det ju om att om vi säljer eller inte klarar av hunden inom 6 månader har hon rätt att köpa tillbaka.. nått sånt. inte ordagrant. Men vi får se hur det går.. jag tänker med på det.. mest hela tiden.
Man önska nästan att man hade köpt honom med.. men blir lite trångt