Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2243 ggr
Trollhassel
0

Uppblött foder, äter dåligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla prinsessa Prillan (9 veckors papihuahua) flyttade hem till mig i måndags. Sedan dess har hon bara ätit runt 20g (ouppblött tillstånd) mat om dagen (lite!) Jag har fått lura i henne maten. Hon har alltid fått uppblött och det är vad jag gett henne också. Uppfödaren säger att hon har varit petig med maten helatiden. Hon mår inte dåligt för övrigt. Pigg och glad som en valp ska vara. Hon är inte mager alls. På foderpåsen står det att hon ska äta ca 50g om dagen.

Jag provade att ge henne en liten torr bit. Hon älskade den! Hon äter torra bitar mer än gärna och det är inga problem att få i henne tillräckligt.

Varför blöter man upp? Är det farligt för valpar att äta torrt foder? Ska jag fortsätta med torra torrisar om det är dem hon vill ha?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Gluskap
0

Äter hon inte när det är blött så prova ge henne det torrt. Tänk på att dela upp maten på flera mål om dagen!

Vilken sötnos!!

Linda-A
0

Om hon har bott hos dig bara ett par dagar är det ju en ganska stor omställning för en liten valp, och då kan de äta lite dåligt. Äter hon bättre torrt så ge henne det.
Vad du än gör börja inte truga med annat gott i maten eller massa gott, det kan leda till problem i framtiden.

SaraC
0

Säger som #2 att det kan vara omställningen som gör att hon inte äter så bra.

Men det är ingen fara att ge torrt. De flesta ger väl det eftersom det är lättare att tugga. Alternativt till glupska hundar för att de ska äta långsammare och till hundar som har lätt att få magomvridning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ms-mee
0

Fortsätt med det torra. En anledning till att man blöter upp maten till valpar är att dom ska få i sig vatten. Min valp vägrade äta uppblöt mat när han var ca 5-6 veckor, så då slutade vi helt enkelt blöta den, men var då tvugna att se till så han drack ordentligt.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Trollhassel
0

#2 och 3 Som jag skrev så har hon varit petig helatiden så det beror inte på omställningen.

Jag ska försöka få henne att dricka så mycket hon behöver. Jag tycker att hon druckit mycket mer sedan jag gett henne torr mat.

Med Vänliga hälsningar

SaraC
0

#5 Okej, men som du skriver - så länge hon äter och är pigg och bra i hullet så är det ingen fara. Man ska inte stirra sig blind på vad fodertabellena säger, de är bara en fingervisning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ms-mee
0

#5 Ja men då är det lugnt ju, tycker inte du ska oroa dig alls :) Och som #6 säger, tabellerna är bara en rktlinje och många av dom visar mer än vad hunden behöver.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Trollhassel
0

Tack så jätte mycket för svaren!

Med Vänliga hälsningar

Elmis
0

Det är väl så att en del tycker bäst om torrt och en del om uppblött. Jag har haft en av varje. Det spelar ingen roll så länge de har fri tillgång till friskt vatten att dricka om de äter torrt.