Svullna ljuver.
Tiken min hade sitt första löp nyligen. Nu 2 veckor efter löpet märkte jag att hennes ljuver är svullna, känns som en knuta under varje tutte. Hon är förövrigt pigg och verkar inte störas alls av detta. Är det något jag bör oroa mig över?

Hon är troligen skendräktig. Försök låta bli att pilla för mycket, och hindra henne från att "mjölka" sig själv. Känn bara så att det inte blir varmt och svullet i juvervävnaden, sk mjölkstockning. Då nbehövs veterinärbesök.
Skendräktighte har en naturlig förklaring och tikarna kan gott och väl få vara skendräktiga, så länge det inte går överstyr. Låt henne boa, ha valpar (mjukisar, skor, bollar eller vad helst hon väljer) och njuta av att träna på att vara mamma. Det går över av sig själv, när det är dags.
Håll bvara koll så att det inte blir juverstockning, så klarar hon det galant.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tack för svaret! :)
Jag fick rådet av veterinär när min tik var skendräktig att absolut INTE låta henne boa och bädda. Skendräktighet är inte sunt för den hormonella balansen i kroppen och bör brytas bums. Risken ökar för juvertumörer och inflammerad livmoder. Mer motion, mindre mat och inga gosedjur för att bryta det hela så fort som möjligt. Går det inte över på en vecka så finns det medicin för att bryta det hela.
Man ska inte låta sin tik vara skendräktig för att öva. Detta enligt veterinär.
Lycka till!

Vi har haft turen att slippa beteende-biten. Det är bara det fysiska som spökar änsålänge. :)
Så bra =) då kanske du har tid att bryta det innan det går för långt. Det ÄR verkligen inte bra för dem och det kan orsaka problem längre fram.