Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3444 ggr
KallblodsLotten
0

Inflammation i ländryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har du hört nån hund som haft inflammation i ländryggen nån gång? Min 4-åriga Labbetik fick den diagnosen.

Jag märkte det genom att hon blev stel, hade svårt att komma igång efter vila, hon kunde inte hoppa in i bilen utan hjälp, hon skrek till när hon gick i 2 trappsteg.

Därför åkte vi till Hudiks djurskjukhus. Där tog dom röntgen och gjorde olika böj prov. Röntgen såg jätte bra ut och hon var väldigt öm i ländryggen.

Vi fick Rimadyl utskrivet, som hon nu har ätit i 2 veckor och är MYCKET bättre.

Tänkte bara kolla om det är nån fler som  har varit med om denna sjukdom? Jag har ingen aning om vaför hon fick detta?!

evangeline
0

I viss mån har ju labbar och golden oturen att vara mer mottagliga för den här typen av sjukdomar. Inflammationer i leder, pålagringar, artros mm. Min tik har Spondylos som är just pålagringar på kotorna. Hon blir stel, samma symptom som din, och vill inte riktigt gå, hoppa eller leka.

Har också fått Rimadyl med mkt gott resultat. Ett tips är att ge henne extra Glukosamin, kondroitin och syrafattig C-vitamin samt msm (typ av svavel). Det finns att köpa i tablett eller pulverform. En sort heter Glucovett och är mkt bra. Det bromsar utvecklingen. Vet att Eukanuba har ett foder som innehåller i alla fall Glukosamin och kondroitin.

Lycka till!