Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4324 ggr
jossii87
0

Klippa klor!!

Jag undrar varför hundar inte gillar att klippa sina klor? Min biter och visar tänder när jag försöker göra det, och skriker och lipar som en galning! Det är helt omöjligt!! har provat med att ge honom godis, men han ignonerar godiset helt! har också försökt massera hans tassar,men det funkar ite heller..han är helt enkelt väldigt rädd för att klippa kllorna, han har kissat ner sig till o med när jag försökte hålla ner honom med hjälp av min fästman! Det gick inte alls! Veterinären säger man ska klippa en gång i veckan,men med min så går det inte! det är omöjligt! :/ nån som har samma problem?? för att göra det hos veterinären är DYRT! ush ush! :/

tacksam för svar!!!

Mistle
0

Hur gammal är hunden? Har den alltid varit såhär? Och hur gjorde ni första gången ni klippte hans klor?

Provat att klickerträna?

Linnda
0

Har ni alltid varit dom som klipper klorna på hunden? Det kan ju vara så att hunden nån gång blivit klippt för mycket så att det börjar blöda, då är det svårt att få klippa klor igen, även om det inte är samma person. Annars kanske hunden tycker själva klippljudet är obehagligt? Eller är väldigt känslig/kittlig på tass och trampdynor?

FurryTails
0

Vissa hundar har ju väldigt känslig pulpa. Provat klippa när hunden är riktigt trött? Ni kanske har någon utomstående som är van/säker på att klippa som kan hjälpa till gratis medan ni håller/klappar och talar lugnande med positiv ton :). Är du/ni stressade och mår dåligt undertiden så känner hunden det direkt.

evrekaw
0

Många djuraffärer hjälper till med kloklippning och är billigare än vetrinären…

Att "träna" hunden att ligga ner och bli "grejad med" utan att man egentligen gör något är bra. Ha den att ligga ner, känn på tassarna på magen benen osv. utan att det innebär klippning eller annat.

De lär sig då att slappna av och kopplar inte liggande position och husse/matte över sig till att automatiskt innebära en stressituation.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

empan-hampus
0

Min hund har inga problem med att klippa klorna.. Din hund kanske blivit rädd (för någon anledning) förut.

evrekaw
0

#5 Hundar känner också tyvärr lukten av vår stress… Så om vi gruvar oss och känner… Fy, då var det dags för klorna igen, nu blir det otrevligt… Detta känner hunden av - "vi smittar av oss". Det kan räcka med att någon annan som hunden inte känner och som inte är stressad och oroad över detta sköter det…

Svärmors hund, en Leonberger - inget man kan brotta ner och hålla fast precis… Han gick inte klippa klorna på, sa svärmor… Jag fick göra det utan hundens minsta protest… Det var nämligen så att svärmor tyckte det var otäckt, hon var så rädd att klippa fel och det tror jag hunden kände. Jag var lugn - han kände det och då låg han snällt kvar…

szirius
0

jag har valt en "nödlösning" och klipper på honom när han sover, det funkar.Det går också bra om min man är med och klappar o berömmer medan jag klipper.

Men jag är så himla rädd att klippa för mkt så i stället klipper jag jättelite…jag vet inte hur långa klorna ska vara…som det känns nu är de för långa, det klickar på parketten då han går…Obestämd.Jag har läst att om de har långa klor kan man klippa lite och ofta för att få pulpan att dra in sig - men det är ju det jag gör! Ändå tycker jag att det ser ut som att den går ut så att jag bara kan klippa av högst några mm/vecka utan att klippa i den…

Skruttan-1
0

Här har vi en hund på 3år omplaceringshund han var rädd om tassarna men jag har fått naggat klorna det krävs att de känner sig trygga. Antar nån har klippt för mycket på honom samt att han hade jätte långa klor=ont pga långa klor. Men vi jobbar upp pulpan och jag fick idag klippa lite till. Jag håller inte i tassen utan i benet. Vetrinären tar 100kr att kloppa klorna här sen är det olika från vetrnär till vetrinär katter kostar 75kr (runt om) tyckte jag var bra pris. Är dom mycket rädda får man plusa pålite mer än 200kr då dom ger lugnande medel.

evrekaw
0

Jag brukar ha en isbit redo - utifall att… Då drar pulpan sig tillbaka snabbt och det lindrar mot smärtan, slutar blöda fortare…

szirius
0

men om man råkar klippa för kort, förstörs då inte förtroendet man byggt upp att få hålla på med deras tassar utan gnäll? Det är det jag är rädd för…plus att det ska göra ont såklart…

Hur vet man om klorna är för långa?

evrekaw
0

Med svarta klor ser du att det blir vitt i klons kärna… Om man först noppar lite och sedan tittar, är inte det vita där törs du ta lite till.

Hur man gör eller ser med ljusa klor vet jag tyvärr inte…

Mistle
0

#10 Det beror mycket på hundindividen och på hur du reagerar (och känner) vid händelsen. Jag har, pinsamt nog, klippt för långt ganska många gånger på min dam men här går kloklippningen finfint ändå :).

Mistle
0

#11 Med ljusa klor ser man ju pulpan genom klon. Bara att ta några millimeter ifrån den :).

empan-hampus
0

Nemo har 4 ljusa klor 2st på vardera bak tass (resten av klorna är svarta) Dom är lättare att klippa eftersom man ser den rosa pulpan igenom klon Glad

fredrikaa
0

Vi klipper inte så ofta vi filar mest till dem!:) Hunden gillar det bättre!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Xannadu
0

En del tycker inte om ljudet när man klipper.
Ett tipps kan vara att klikppa dem när hunden badat eller sprungit i vatten en del då blir de en aning mjukare som de blir på oss ;) kan vara värt att testa

Själv har jag en som avskyr att klippa klor när tången åker fram springer hon o gmmer sig o när man får tag i henne så börjar hon yla redan när man håller i tassen men hon sitter kvar i alla fall :)

szirius
0

Vår har mörka klor, men jag tycker att det blir vitt i mitten så fort jag klipper en liten bit…eller det ser ihåligt ut…Obestämd

#16 tack för tipset om efter badning, det ska jag testaGlad.Jag tycker nämligen det är jättesvårt att klippa, de är ju stenhårda, inte minst bak där de är så grovaFörvånad

fredrikaa
0

#17 prova att fila!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Noa-Nisse
0

#18 vad är det för slags fil du använder dig av?  jag skulle vara jätteintresserad av att testa fila istället för att klippa för jag har också en galning som inte gillar klippning alls.

Medarbetare på Hundar.ifokus

fredrikaa
0

#19 jag använder en dyr vanlig fil. En fil som inte är slö och billig. SKa kolla upp märket imorgon. :)

Efter några korta drag så är typ klon klar. Det är snabbt och enkelt.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

szirius
0

Alltså en verktygsfil eller en hård nagelfil?Skäms

Låter ju toppenenkelt, så slipper man vara så nervös att klippa för mkt Glad

evrekaw
0

#18 Så smart, har jag aldrig tänkt på!

Pia-Lena
0

Får ofta klippa klor på andras hundar, är de då väldigt oroliga använder jag mig av en spray som apoteket saluför, DAP. Den består av ett feromon, doftämne, som tiken utsöndrar när valparna diar, ger hunden en må-bra känsla, den blir lite dåsig och mycket mer obekymrad om vad man gör med dess tassar.

Elmis
0

En erfarenhet jag gjorde med min första hund som jag faktiskt har lärt mig avFlörtvar att det är lätt att hamna i konflikt med hunden vid kloklippning när den är valp. Speciellt om det är en livlig valp. Och det hänger med länge. Nästa hund tog jag det lugnt med. Hade en gosig stund där jag kliade henne på magen och kelade samtidigt som jag klippte en klo då och då. Det fick ta sin tid. Nu räcker det med att ta fram tången så lägger hon sig snabbt ned och visar upp tassarna.

Skruttan-1
0

#24 lyxigt :) så vill jag med ha det *avis*

evrekaw
0

#23 Låter inte helt fel… Man kanske borde testa detta på min snart hemkomna valp… Första gångerna…

fredrikaa
0

Det är en vanlig hård fil till er som undrar. Ja jag tycker dels att det är läskigt att klippa klor det låter så hemskt! hah! :)

Klipper gör min syster ibland för att jag ska få fila till snygg efter klippningen. Jag tycker själv att fila får klon att se mycket snygg ut.
Eftersom på pudlar ska den inte ha en "golden! klo. Alltså en böjd klo utan en rak. :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

jossii87
0

Har någon testat D.A.P???

har hört att den är ganska bra. Finns på apoteket. Vågar inte köpa… finns de någon som testat??

Pia-Lena
0

#28 Läs inlägg #23

Peppe
0

Vår ena hund var fruktansvärt rädd vid kloklippning i början så till slut tog jag mig tid och klippte en klo om dagen, och den klon fick ta hur lång tid som helst. hon blev snäll att klippa klorna på lagom tills hon gick bort, 2 år gammal

min egen hund har aldrig varit problem med. tålamod tror jag man kommer långt med

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Quiila
0

Quila var inte så förtjust i kloklippning när hon var valp men nu går det jättebra, bara jag är LUGN och sansad och kelar mycket med henne under tiden. Är jag stressad så ålar hon sig iväg… Brukar ta två tassar och sen gosar vi lite innan vi fortsätter. Efteråt springer hon i full fart till skåpet där godiset står :) 

Är också väldigt rädd för att ta pulpan så jag klipper en bit, och sen filar jag resten, tycker det funkar jättebra!

~Quila Roze~

ingann
0

Jag orkar inte skriva om allt hur jag gjorde så jag kopierade mitt inlägg från en gammal tråd:)

min kille var livrädd för kloklippning när han var liten, han skrek som om någon stack en kniv i honom och vred om…  min syster (som sysslar med bla kloklippning på vet.kliniken hon arbetar på) visade mig hur jag skulle  träna bort det och efter bara en vecka så var problemet som bortblåst:)

jag lade upp Åskar på ett bord, lade honom på sidan och masserade honom tills han var avslappnad, tog försiktigt i en tass i taget medan jag pratade lugnande till honom, efter varje tass jag tog i fick han en liten godisbit. på så sätt förknippade han beröringen av tassarna med något positivt. så gjorde jag i ca 10 minuter första gången. senare samma dag gjorde jag samma process igen men lade till att klicka till klorna med stängd klotång och belönade direkt. några timmar senare upprepade jag allt igen och lade till att klippa 1 klo på var tass med direktbelöning. blev han det minsta orolig masserade jag kroppen tills han var helt avslappnad igen.

3 ggr/dag upprepade jag alltihopa med tillägg av 1 klo varje gång så på 3 dagar hade alla klor klippts;)  för att underhålla det positiva tänkandet klippte vi lite, lite (typ naggade i toppen) på alla klor varje dag i ca 1 månad. nu klipper vi 1 ggn/vecka och Åskar kommer direkt han ser klotången för då vet han att det blir godis när han är klar;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

szirius
0

det är lite roligt att läsa alla tips om hur man ska lägga dem på sidan, lägga dem på ryggen i knät osv - vår hund är rätt stor o väger 25 kg! Flört Men att klippa en klo om dagen har vi börjat med nu..lite svårt att hålla koll på vart man är baraTungan ute.Bra tips att man kan göra varianten 3 ggr om dagen.

# 26 åh, är du "med valp" ? Glad

ingann
0

#33 haha ja, det underlättar ju betydligt med en liten hund;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Friida
0

min ena hund är hysteriskt rädd för kloklippning, tar jag fram tången sticker hon iväg och gömmer sig, går jag emot henne springer hon kissande iväg..Gråter Tjutande och kissande så blev klippandet en "vild" kamp… Själv blev jag ju stressad och arg och den onda spiralen rullade på . Kom på att om jag tog henne till badkaret direkt efter promenaden (i kopplet) så kunde jag klippa och hon kissa om hon ville utan att jag blev så irriterad på henne. Nu har hon slutat kissa ner sig, men jag låter henne fortfarande vara i badkaret, då vet hon också att alla andra platser är fredade från klotången så hon behöver inte jaga upp sig när jag ska klippa de andra. Även hennes öronvård sker i badkaret då hon även där blir lätt hysterisk ( hon har problemöron) Så sammanfattningsvis så om man har en väldigt osäker hund så håll dig till ett ställe som allt obehagligt sker.

Liiindus
0

Jag har en hane på två år som får panik när vi ska klippa klorna, vi har tränat att bara hålla tassarna och han flyr i panik. Det går inte ens att hålla nere honom om man är 3 stycken, inget funkar! Det har aldrig hänt något och aldrig blivit klippt i pulpan. Jag får fila hans klor istället för att klippa, det funkar utmärkt. Han får sitta upp och då går allt jätte bra, men om man tar fram klosaxen så flyr han. Börja med att bara sätta han ner och hålla i hans tass, klappa på den och sen sätt ner den igen, det tar ett tag innan dom accepterar det eftersom de tror att man ska klippa. Kämpa på och var bestämmd men lugn. Ha ett litet krav från början, kräv bara att du ska få ta och lyfta upp tassen och sen belöna. Det kan funka! :)

Lycka till