Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1200 ggr
LinaK
0

Arg vid godisätande.

Jo det är på detta viset att när våran snart 6 månaders valp får en gobit som han verkligen gillar (något som han får tugga på lite längre) så blir han arg såfort katterna kommer i närheten, han morrar åt dom om dom kommer för nära. Åt mig eller någon annan människa morrar han inte åt, utan det är just katterna. Om han står o äter och katterna kommer fram och nosar i hans matskål reagerar han inte alls, det är just när det är något extra gott.

Ska man försöka få bort detta beteende eller ska man låta det vara? Vet inte riktigt hur jag ska bete mig i den situationen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

ingann
0

När Åskar gjorde så en gång när han var i den åldern tog jag bort godisen och lade den framför katterna istället samtidigt som Åskar fick sitta brevid och titta. När han försökte ta godiset så sa jag nej. Efter en liten stund fick han tillbaka godisen samtidigt som katterna fick gottis alldeles intill honom.

Nu när katterna kommer oavsett vad han har så sätter han sig ner och låter katterna nosa och smaka om de vill innan han tar det och går till sitt täcke:)

Tillåter man dem vakta en sak så utvecklas det oftast till fler och fler saker tyvärr…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

LinaK
0

#1 Smart grej :) Jag ska testa det nästa gång jag ger honom en godbit.

Tack för tipset!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

ingann
0

så lite så:) för mig är det superviktigt att inte ha en agressiv eller vaktig hund eftersom jag har katterna och dagligen umgås med kompisar med små barn;)

/Ingalill

Ta-Co
0

#1 Vilket bra tips! Jag trodde att ett sådant beteende var bara att förlika sig med och att det inte gick att vänja bort.

Vår hund morrar jättemycket när katten kommer i närheten och hon äter. Katten brukar t.o.m. släpa hem byten till henne och ge dem, då tar hon dem och springer iväg en bit och morrar om han går närmare.

Katten är en kastrerad hankatt som är väldigt fäst vid hunden, tvättar henne och ligger nära henne, hon tycker det är ok en stund men blir lite irriterad om han blir för närgången.

Fungerar samma tips om det gäller matskålen eller är det bara när det är godis som gäller?

Lycka till #0 Minou och berätta gärna här hur/om det fungerar!

ingann
0

#4 jag gjorde likadant med kompisens hund som vaktade matskålen, ben och godis mot både min hund och kompisens småflickor och det funkade:) tom hennes kattungar äter ur hundskålen nu *s*

/Ingalill

ingann
0

fast man kan ju aldrig garantera resultat.. en annan kompis säjer att hon provat det på sin ena blandis men utan resultat.. jag har iofs inte sett hur hon gjort då jag inte gärna går dit.. den hunden är agressiv mot alla andra hundar och jag vill helst kunna ha med mig min dit jag går:)

/Ingalill

Ta-Co
0

#5 Förvånad Oj, det var bra gjort! Detta ska jag absolut testa! Skrattande