Japansk spets?
Eftersom jag funderar på att skaffa en japansk spets kan inte ni som har en skriva lite rader om fördelar och nackdelar.. ? ex. Bra första hund, agressiv, snäll , sällskapshund, krävande, mm. Vill veta massor mer!
En nära vän till mig har en Japansk spets. En underbar ras. Dock upplever jag henne skällig (det kanske bara är från hund till hund?). annars är hon hur mysig som helst! Väldigt lättlärd.
min kompis har en .. den är vädligt skällig :P
dem köpte den som förstahund och det har väl gått sådär.. den vaktar mat,leksaker och sovplatser och kommer man endå för nära så hugger hon.. men det är nog beroende från hund till hund :P
Okeejj jag tror att jag får kanske täncka om då min syster blev biten i ansiktet när hon var liten. Nu är hon lite rädd så vi vill ha en lung hund som är lättlärd och som vi kan ha som första hund.
kanske en JRT? sheltie? Bichon? kanske någon av dessa raser skulle passa?
aa sheltie är kanske ett alternativ ? :) jag vet inte hur dem tyska spetsarna är men dem kan ni ju också ta en titt på
Bra första hund eller ej beror ju helt på vad ni vill ha för typ av hund.
De är trevliga, lättlärda och pigga små energiknippen. Mjuka till sättet. Väldigt flockbundna. Funkar bra som enbart sällskap, men då måste man självklart aktivera hunden fysiskt och psykiskt också. Annars brukar de vara pigga på att prova på allt möjligt.
Skälliga SKA de inte vara. Men finns en del som är det ändå, då handlar det förmodligen om dålig uppfostran eller dålig avel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Jag tycker inte riktigt att JRT är en lugn hund.. Den behöver mycket aktivering.
#0 Vad har ni tänkt göra med hunden?

#7 Kan enbart hålla med om JRT. de blir lätt riktiga monstrer om man inte jobbar mycket med dem.
En jappe är nog helt OK som första hund. Gå valpkurs och pyssla sen med vardagslydnad, kanske agility, träna skojiga trick, gå härliga skogspromenader od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Oops, såg att du inte skulle ha en japan längre…
Min farmors hund som har en kull nu är hur lugn som helst! Hon skäller anska mkt men det är min farmors fel… Sessan som hunden heter ska alltid ha uppmärksamhet och är så lekfull! Hon är underbar! Fast lite "dum blondin"