Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2554 ggr
Hundninna
0

Ras?

Förslag på en fin allergivänlig hundras som är "lättsköt", sällskaps hund och inte agressiv.

Skrivit i andra inlägg att jag varit intresserad av en Japansk spets men eftersom den verkar vara agressiv så ska jag täncka om lite.. Men jag ska ändå kolla med en uppfödare av Japansk spets och se just hur deras hundar

AnneN
0

Vilka hundar man som allergiker klarar av är väldigt olika (en del allergiker klara inga raser) så där lär du nog få prova dig fram genom att hälsa på hos uppfödare av olika raser för att se vilken hund just du kanske tål.

Om hunden är ilsken eller inte har inte så mycket med rasen att göra utan oftast så har det med hundens uppfostran att göra, i vissa fall så kan det även ha med aveln att göra om det på något sätt avlats på hundar med dåligt psyke.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[IsabelleA]
0

Det finns inga agressiva hundraser. Hunden blir vad du gör den till. Dock finns det vaktiga hundar, jakt hundar, vallhundar osv. Egenskaper som hunden föds med, dessa bör inte förstärkas om inte hunden skall andvändas inom det den är framavlad till att göra.

Mischa
0

Om du anser att japansk spets eller någon ras överhuvudtaget tenderar till aggressivitet blir nog en mjukishund från närmsta leksaksaffär lämpligast med tanke på kriterierna.

Skämt å sido, någon allergigaranti finns inte och kommer aldrig att finnas, det är bara att prova sig fram.

≧◔◡◔≦

SaraC
0

Håller med de andra.

Och Japansk spets är knappast någon ras man kan kalla aggressiv, de är väldigt mjuka hundar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanW
0

Om du menar att den är aggressiv för att den skäller så har du helt fel. Hundar som skäller är ju framavlade till det, vi människor har avlat fram skället för att de ska kunna vakta åt och varna oss. Det har inte alls något med aggressivitet att göra.

Taci
0

Jag tycker Japansk spets är en helt underbar ras, o vet inte alls du fått ifrån att de skulle vara aggressiva. Jag känner 5 st, väldigt väl, o vi har även haft en kull på rasen, o ingen av de hundarna har några aggressiva tendenser. Skälliga är flera av dem, ja, men väldigt kärvänliga o måna om sina familjer.