hur får man lyfta en chihuahua
Nu kanske de kommer en ovanligt dum fråga … Men frågar man inget …. Får man lyfta en Chihuahua i nackskinnet utan att den tar skada?
Har en vän som gör det ganska ofta med sin normalstora wawwa och säger sig ha gjort de sen hunden va liten ?
Men min fundering är om de kan orsaka tex nackskador på hunden.
Jag kan inte svara för just Chihuahua men det jag lärt mig är att inga vuxna djur ska lyftas i nackskinnet då de väger på tok för mycket för det.

Nej man lyfter inte upp en hund i nackskinnet ovasett ras, detta är en vuxen hund?

#2 ja det är en vuxen normal stor Chihuahua …
Nämnde vid ett samtal att hon borde lyfta den så hon skulle ge hunden stöd att den inte skulle uppleva obehag.
Så sa hon att hon gjort de sen hunden va valp…
Jag ville inte gå in i för djup diskkution utan att veta vad jag talar om…
Jag vill gärna ha fakta bakom mig innan….
tex. Kan orsaka skador, skapa obehag, förlora förtroende mm
Hjälp mig … ;-)
Låter bara idiotiskt, tror väl inte hunden lär få några skador, men det lär nog vara obehagligt en vuxen hund väger mer och har inte lika löst skinn som en valp.
≧◔◡◔≦

Jag tror inte att hunden tar någon direkt skada, men däremot tycker jag inte det är så trevligt heller. Jag tror inte att hunden tycker om det. Då är det bättre att ta den under magen och bakbenen när man lyfter den.

Jag skulle aldrig lyfta en hund i nackskinnet, det känns elakt.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Man lyfter varken hund eller katt i nackskinnet!!!

Lyft den i bakbenet istället ;) *skämt*
Varför skulle man inte kunna ta den i nackskinnet? Hundar hugger ju tag i nack/hals skinn på varandra när dom busar och då tar dom ingen skada av det.
#8: Det är skillnad på att gripa tag i och att lyfta. På katter griper man tag i nackskinnet för att visa att man "bestämmer" men man får aldrig någonsin lyfta katten i nackskinnet… Det är bara någon man gör på kattungar, eftersom de är så små och lätta.

#9 Vart skrev jag om att "lyfta den i nackskinnet"?
#10: Men tråden handlar ju om att lyfta, ingenting annat. Det är ingen som sagt någonting öht om att ta den i nackskinnet… Och du ställde ju frågan som en motfråga.
Just det,stick inte upp, hur var namnet??
WOW Jag är en stoooor pitbull….mig lyfter man inte var som helst…(fastän jag är det snällaste som finns egentligen…) för då blir det köttbullar av er!
Om jag inte får dom själv förstås… MUMS::::?
Hur är det med humöret…här…morrar ni …gå ut med jycken och gå istället.
Mina grannar säger att jag pissar i rabatterna ,fastän jag inte alls gör det,min matte och husse håller faktiskt efter mig… jag får inte pissa där och inte pissa här,vad f…n ska man då pissa
I går kväll gav jag upp och lyfte på benet mot en sådan där jä…a stolpe,det visade ju att det var det värsta jag kunde gjort,för det var ju ingen stolpe,
fastän matte kallade han för ett jä…a stolpskott..det var vår långa stiliga granne..som skulle ut och stila…med sina höga klackar..
Då skulle ni ha hört på väsen.. vad dom skällde.dom kan låta dom där människorna.. HI HI 
och inte bryr dom sig om mig längre,dom bara morrar och ber varandra dra åt skogen…det vore något för en annan stackare…tänk att få några trä att pissa på,för omväxlings skull,hoppas dom blir riktigt sura på varann för då kanske min önska uppfylles..annars .. Nej nu går jag snart och ski .. t . r i grannens rabatt ett..två..tre….Jag kör med en första varning…jag .. lyfter på benet …nu kanske… det blir skogen ? MORRRRRR!!!
Yes…husse gick "påt."..mot skogen med högsta fart,det gäller att vara listig…HI Hi/Bullen
Skämt åsido… inte lyfter man i nackskinnet,det är ju nedvärderande,det gjorde ju morsan när hon skulle uppfostra oss små busiga valpfrön/Bullen igen..