Kattsele till chihuahuavalp?
Jag var på djuraffären och tänkte köpa ett litet halsband till min lilla valp. Hon är pyttig och det är svårt att hitta ett så litet halsband som inte är stelt och obehagligt.
Djuraffärsägaren tipsade om kattsele strl S-XS. Jag har hört att man inte ska ha sele på valpar. Stämmer?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Varför ska man inte ha sele på valpar? 
Enda nackdelen jag kan komma på är att de förmodligen kommer att växa ur den efter ett tag så man får köpa ny sele för att den gamla blivit för liten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Okej, något jag hört bara, men det var många år sedan.
Med Vänliga hälsningar

Tycker sele är det bästa för de minsta, de är så ömtåliga, om något skulle hända så kan de ju skada nacken. Givet vis får man vänja dem vid halsband oxo, men personligen gillar jag sele till unga valpar.
På en liten vavva passar oftast bara kattsele/halsband ibörjan. De brukar vara rätt så billiga så man kan byta upp sig efter hand. Jag fick klippa och klistra om den minsta kattselen till min Bella för att hon inte skulle gå rakt igenom den. Nu är hon 1 år och kan ha storlek small.
Jag hade kattsele till min vovve tills han växt ur den vid ca 5 månader. Personligen tycker jag det är bättre med sele än halsband när de är riktigt små:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
En bekant till min bror sa för ett tag sedan att man inte skulle ha sele på valpar eftersom deras skelett är så skört, o det kan ta skada? Finns det någon sanning i detta? Jag har inte alls reflekterat över det hon sa, förrän nu, eftersom jag ändå inte använder sele :)
#5 det tror jag iaf inget på… jag tror det är värre med ett halsband isf.. skulle man på något sätt (genom tex fall ed) råka göra ett ryck så fördelas ju rycket över kroppen istället för enbart en skör hals…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tycker att en sele verkar bra.
Ett halsband på en sådan liten kan väl rent av vara farligt?
Ett ryck och så kan något allvarligt hända med den lilla nacken..
En sele verkar säkrare..?

Jag har köpt en kattsele, så nu återstår bara att se om den passar. Jag ska hämta lillflickan idag :)
Med Vänliga hälsningar