BARF
Har en massa frågor ang BARF. Tänkte börja med klass (ett färskfoder) men jag har tänkt efter och det verkar inte vara så krångligt att mixa ihop något själv ändå.
Kan man ge kycklingvingar/klubbor? Bör de vara frysta eller ska de vara tinade? Är lite orolig för benen, är det stor risk att hunden sätter benet i halsen?
När man ska ge kött, är det okej med slaktavfall?
Är det okej att ge en blandad kost, dvs både torrfoder och BARF? Eller bör man hålla sig till antingen det ena eller det andra?
Var får man tag på andra sorters ben än kycklingben? Ska man höra med slakterier om de har eller?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man ska inte ge ben från de tre F:en. Fågel, fisk, fläsk.

#2 det är 4:a F (fisk, fågel, fläsk, får) men har för mig att det endast gäller tillagade ben då de lättare splittrar sig då de är tillagade men att det ska gå bra med råa.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag gav min hund klass när han behövde gå upp i vikt.
är du kräsmagad så kan det bli svårt att utfodra det på mornarna, för det luktar något så fruktansvärt!!!
men han mådde väldigt bra av det och fin väldigt fin päls och mycket energi =)
Jo jag vet att det luktar jätte illa, haha. Troja har ätit klass förut och funderar på att börja med det igen. Haha velar fram och tillbaka om jag ska börja med klass eller inte.
Man kan ge F-ben så länge de inte är kokta.
Min tik fick Klass under en längre period och mådde kanonbra av det. Lite svårt dock, att få tag på här uppe så vi fick ge upp.
Men BARF är ju suveränt så om jag hade kunskaper och en köttkvarn så kanske man skulle ge sig på att göra eget. Katterna gillar ju också det och det är ju utmärkt även till dem, med lite annorlunda sammansättning då.

#6 köttkvarn? hunden har väl tänder?
Köttkvarnen var mer tänkt till katternas BARF…

#8 har inte katten tänder?
#9 Vad är det för en fråga?
Mina katter föredrar mindre bitar.

#10 jag har bara svårt att förstå poängen med att färsera, det blir rätt otrevliga problem med tandsten och beläggningar om djuren äter mat utan konsistens.
#11 Kanske jag är otydlig. Vissa saker mals, andra inte. De älskar att gnaga på råa kycklingvingar- hela. Jag har en katt som är otroligt svår att ens få att äta blötmat då han hatar att bli kladdig om munnen och då är små bitar bättre än inga bitar, om du förstår.