Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1583 ggr
Thyra4
0

Död shihuahua

Min dotter köpte en shihuahua utan stamtavla  i januari. Han var 12 veckor då och hon betalade 9000 kr. En jättefin liten kille. Social och trevlig och villig att lära sig.

Natten till i förrgår dog han. Han låg död vid dotterns sovrumsdörr och hade spytt och bajsat flera ggr. Hon har en yngre shihuahuahona också och hon hade inte reagerat så, att dottern hade vaknat. Vad kan ha hänt? Någon som har någon åsikt?

KindredCold
0

Ja, missförstå mig inte, men köper man hund utan stamtavla så får man räkna med både det ena och det andra.
Jag har ingen aning vad som kan ha hänt, men mycket möjligt att hunden kom från en "uppfödare" som inte riktigt skötte allt så bra..

Men det är bara min första tanke när du sa "utan stamtavla".
Någon annan kanske har en annan åsikt om vad som hände chihuahuan.. Rynkar på näsan

w-ww
0

För att ev. få reda på exakta dödorsaken måste hunden obduceras.

#1 Vad menar du att det är det som trådskaparen inte ska missförstå? Att en hund utan stamtavla skulle vara sjukare än en hund med stamtavla, eller?

fredrikaa
0

Tråkig händelse! :(

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Bleenda
0

#0 Vet du var den kom ifrån?

Utan stamtavla kan det vara en smuggelhund. OM det är en smuggelhund, kan den ha inälvsparasiter eller att den har någon annan sjukdom. Det kan ju även hända med seriösa vovvar.

Men om jag var som du, skulle jag nog kolla upp den. Du skriver att ni har en till. Var noga och se till att det inte är något som smittar.

KindredCold
0

#2 Menade väl mest att TS inte skulle ta det på fel sätt. Vissa kan ta det på fel sätt om man säger en sådan sak. Känna att de blir påhoppade för att de inte köpt en hund med stamtavla. :)

Fialotta2
0

#0 Det behöver inte bero på något som de andra skriver, men risken är stor att uppfödaren inte är seriös och med det följer sämre uppväxt förhållanden för valparna

Valpen kan ha ätit något som han inte var så bra för honom. Det hände för mig en gång. Han hade stamtavla och var skött enligt konstens alla regler, men ändå så dog han.

En sak som alla som haft en valp som dött kan skriva under på och det är att det inte är roligt när en älskad valp dör.

ingann
0

Lämna in hunden för obduktion. Kontakta sedan uppfödaren och berätta vad som hänt. Eventuellt kan det vara något dolt fel och då ska uppfödaren stå för alla kostnader… Detta gäller i 3 år även om uppfödaren inte har doldafel-försäkring. Har hon/han inte det får de betala ur egen ficka.

Lider med er!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[ElisabethYL]
0

Beklagar verkligen!

Obdusera hunden, så att ni får svar.

Mischa
0

Tänkte också direkt på smuggelhund eller annat suspekt utan varken avmaskning eller vaccinationer.

Beklagar för valpens öde.

≧◔◡◔≦

Thyra4
0

Jag skall förmedla detta till min dotter. Hon bor inte här och enligt försäkringen, så står den inte för obduktion.