Visste du
Visste du att Sverige tillåter sexuella övergrepp mot djur?
Hästar åsnor alla djurslag, gick förbi en grupp djurrättsaktivister på djurensdag den 4. Och där sa dom att över 400 hundar blir sexuellt utnyttjade i sverige på ett år!
Men politikerna vägrar att göra något åt det, för de tycker att då kan bara en smekning på en tiks spenar bli anmält för sexuell utnyttjning. Kan väll hålla med lite där, men det är vell för f*n skillnad på att ha sex med ett djur och klappa den? Och för tillfället känner jag ingen som sitter och smeker sina hundar runt könsorganen 0.o
Dumma politiker, har sån lust att bara ge dom alla en fet smäll. Det är precis samma sak som att våldta en annan människa!!
Fler som tycker osm jag??
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)
PS, ännu ett bevis på att människan nedvärderar djuren/tycker att de är mindre värda!
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)
Jag tycker att djuren är mindre värd än människor! Men jag ser absolut INTE NER på djur.. jag älskar djur, men jag ser fortfarande människan i högre rang än djur. Jag räddar nog hellre en människa än ett djur (om en av de var i fara)
MEN det är sjukt att man tillåter sex med djur! HELT SJUKT!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det har väl varit flera artiklar om detta på bla aftonbladet (om jag inte missminner mig), och nu är det väl så att det ska till en lagändring som helt förbjuder tidelag?
#3 jag har också hört nåt sånt… att de ska förbjuda det.
#3 när jordbruksministern var gäst på Insider sa han att de skulle se över och skärpa reglerna för skadegörelse… övergrepp på djur räknas tyvärr bara som skadegörelse i Sverige:(
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#2 Varför tycker du inte att djur är lika mycket värda som människor?
Vad är det som gör oss bättre?
Jag HATAR när folk säger så.. För det stämmer inte alls. Vi är inte högre stående varelser. Vi är alla skapade av samma stjärndamm, delar på samma planet och ska visa varandra respekt.
#6 Jag tycker inte det bara! Jag anser att människan är i högre rang än djur. Jag kan inte se djur på samma sätt som människor, men jag sa aldrig att jag ser ner på djur på nåt sätt…

Inget argument alls för din åsikt? Du bara tycker så?
Fast många människor tycker som du, det är därför vår planet ser ut som den gör idag, med utrotningshotade djur, djurodlingar och slakterier som kan liknas vid koncentrationsläger och polerna som smälter och mycket mycket mer. Om man inte ser ner på djur, då äter man dem inte, och jag har svårt att tänka mig att du är vegan.
Men men, nu slutar jag skriva, annars blir jag bara upprörd. Ska inte förstöra trådens syfte. Fast det kanske hör en del till ämnet, om hur folk ser på djur, men men. Tack och hej!
#8 om man inte ser ner på djur så äter man inte djur??? ehhh.. menar du att man ser djur som lägre stående för att man äter kött?
det var det dummaste jag hört! hur förklarar du då de flesta djuren i naturen? de flesta är köttätare nämligen…
jag är precis som Malin. skulle jag vara tvungen att välja mellan att rädda en människa eller ett djur skulle jag välja människan. helst skulle jag vilja rädda alla men går inte det så väljer jag helt klart människan. jag är inte mindre djurvän för det!
/Ingalill
#8 Men förlåt att jag inte kan argumentera min åsikt! inte så lätt, allt man säger blir fel i någons öron på detta forum! Så jag väljer att inte förklara min åsikt!

Vi har ett val, det har inte djuren. Dem flesta djuren som äter kött, skulle tro ca 95 % av dem är rena carnivorer och måste äta kött för att överleva, resten av djuren som äter kött är allätare, precis som vi men även de måste äta kött för att överleva ute i naturen. En hund kan leva på vegetariskt hundfoder och må lika bra som dem som äter kött, men tex en katt skulle dö av det (carnivor).
Eftersom vi har ett val, och absolut inte behöver äta kött i vårt samhälle för att må bra (man mår snarare sämre av kött, visar mer eller mindre alla vetenskapliga undersökningar) så tycker jag att man nervärderar djuren genom att välja att se till att någon mördar djuret i en av dessa djurfabriker och sedan äter det i godan ro utan någon typ av medkänsla.
#11 vad ger dig rätten att tala om för oss vad vi gör eller inte gör? du vet inte ett dyft om vår syn på djur utan du nedvärderar oss genom dina uttalanden! vi nedvärderar inte dig för att du är vegetarian/vegan….
det finns ingen som har undersökt vad jag mår bra eller mindre bra av, däremot blev jag riktigt sjuk när jag under en period i tonåren slutade äta kött så läkarna sa att jag måste ha proteinet från köttet… så de vetenskapliga undersökningar du talar om tror jag inte ett dyft på…
idag tex åt jag fläskfilé och potatisgratäng och det var supergott 
/Ingalill

Nja, det är ju den synen de flesta människor har på djuren idag som gör att tidelag fortfarande är tillåtet i sverige och att folk faktiskt utövar det.
Och klart att du blir sjuk om du utesluter protein från din diet! Men det kan man få från så mycket annat än kött, så det var inte köttbristen som gjorde dig sjuk. Det var bristen på näringslära isåfall.
Jag nedvärderar ingen, jag säger bara sanningen. Tyvärr är sättet dem flesta lever på idag så inrotat att ingen törs ge vika och gå en annan väg. Dem flesta vägrar tänka i andra banor och jag klandrar ingen för det. Det är ju inpräntat sen födseln. Mina föräldrar gav mig dock ett val och uppfostade mig att ha ett brett sinne, och därav mitt kostval. Jag respekterar mina medvarelser med samma respekt dem visar mig, punkt slut.
Idag åt jag palsternacksbiffar, grönsaker, fruktsallad, potatis och marinerade bönor och det var skitgott och dessutom behöver jag inte oroa mig för alla de sjukdomar man kan få av kött (våra tarmar är för långa för att byta ner kött på rätt sätt). MUMS!
jo, du nedvärderar oss när du säjer att vi inte bryr oss om djur för att vi äter kött!
vart menar du att all nötkreatur, alla höns etc ska ta vägen om vi inte slaktar och äter det? ska de förökas i all oändlighet?
nåt som isf är värre är väl att vi människor tagit djur som ursprungligen var vilda att hålla i fångenskap för vårt eget nöjes skull… nedvärderar inte du då djuren genom att hålla din hund kopplad och inomhus?
o du kan väl inte på allvar mena att vi som äter kött utövar tidelag? det var det dummaste jag hört i hela mitt liv!
/Ingalill
Tyvärr har djurrättsaktivister i flera år försökt göra folk medvetna om tidelag och att det är lagligt. MÅNGA protester och förslag har lämnats till politikerna i flera år för att försöka få en ändring, men svaret har bara varit Nej. Vilket gör mig misstänksam mot vad politikerna gör själva
Det fanns en lag emot tidelag men den var i samma lag som lagen emot homosexuallitet, och när denna hävdes på (var det 70-talet, jag vet inte) men ja då försvann även lagen emot tidelag, men många har trott i alla dessa år att lagen emot tidelag stått kvar och därför har inget gjorts. Men det är på tiden att svenska folket får veta sanningen.
Hoppas bara att politikerna håller vad de lovat och ska se till att göra tidelag olagligt.
Jag försökte att göra ett arbete om detta för några år sedan, men alla fakta och bilder fick mig att må så psykiskt dåligt att jag inte klarade av att slutföra arbetet, dock läste jag då att sverige är bara 1 av 2 länder i hela europa som godkänner tidelag, och just p.g.a. detta så tillverkas majoriteten av all djurporr till hela europa i just sverige för att det är lagligt här. Och det får mig verkligen att rysa.
Värst är ju ändå dem som jag hittade som skapat en community för så kallade djurälskare som ansåg att de hade njutningsbart sex med djur och att både de och djuren njöt av detta, de fördömde dock dem som genom val av djurart skadade och var sadistiska mot djur t.ex genom att välja hönor och katter, istället för större djur.
När jag såg detta så klarade jag inte mer, hur folk kan inbilla sig att de är djurälskare som har sex och relationer med sina djur är för mig vedervärdigt.
Jag ÄLSKAR mina djur, men jag skulle aldrig kunna tänka mig ha sex/relation med dem på det sättet, och ännu värre inbilla mig att djuret oxå finner njutning i det. Det är hemskt hur sjuka människor kan vara.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Dem skulle inte förökas i all oändlighet eftersom vi odlar (avel på boskap) djuren vi har just nu. Dem skulle finnas i det antalet naturen skulle tycka var lämpligt. Naturen sköter ju sådana saker själv, det har den gjort i alla miljoner år.
Min hund skulle avlivas om inte jag hade tagit hand om henne, hon är bara kopplad nära traffikerade vägar och hon är välkommen att sticka när hon är lös om hon vill, men hon väljer att stanna. Har prövat flera gånger att låsa henne ute för att testa henne, hon står vid dörren tills jag öppnar. Då anser jag att hon väljer att bo med mig.
Jag säger inte att de som äter kött uttövar tidelag, det har jag aldrig sagt. Jag säger bara att köttätandet bidrar till en osund syn på djur, att djur skulle vara mindre värda.
Och såklart bryr man sig inte om djur om man mördar och äter dem, ni skulle väl aldrig mörda en människa och äta den? (betala någon att mörda djuret/människan åt er, ännu värre enligt mig, som att anlita en yrkesmördare, vilket slaktare faktiskt är)
#15 jag håller helt med dig! Det är SJUKA människor som kan få för sig något så vidrigt.
/Ingalill
#16 Jag tror du behöver läsa lite i ämnet om sällskapsdjur och slaktdjur. Det är stor skillnad på dessa grupper!
Du tror alltså att naturen själva sköter urgallring av djur? Förklara då varför tex vildkatter bara ökar och ökar i antal, förklara varför vildsvinen har förökat sig så kraftigt under de senaste åren så de numera är en plåga långt up i landet där de inte funnits förut. Bara här i vårat lilla samhälle förstör vildsvinen varenda trädgård…
Varför behövs jägare för att hålla djurbeståndet på en viss nivå?
Jag bryr mej väldigt mycket om djur men det tror jag inte du gör, allvarligt talat… att låsa sin hund ute anser jag vara djurplågeri! Varför tror du hon stannar? Jo, för att hon är TRÄNAD till det!
/Ingalill

Stor skillnad? I lika värdesfrågan är det ingen skillnad alls.
Vi människor har bara funnits en bråkdel av en sekund om man räknar på hur länge den här planeten har funnits. Vem skötte urgallringen när vi inte fanns? Vi är inga gudar, och vi är verkligen inte moder natur och har ingen rätt att försöka göra hennes jobb. Vildkatter finns inte i Sverige, det är vilda tamkatter, som vi har släppt ut i naturen.
Vildsvinen ökar därför att vi stör naturens ordning och jagar deras fiender, det är tex därför det finns så mycket älgar, vi jagar ju deras naturliga fiende, vargen. Om vi hade låtit allt vara hade allt varit som det skulle, men istället inbillar vi oss att om inte vi fanns, skulle jorden vara i ett enda kaos, när det egentligen är tvärt om. Vår planet går mot sin undergång, eftersom vi är giriga, rotar upp gifter som naturen placerat under jorden och har stora boskapsodlingar vars gaser numera är en stor bidragande faktor till hålen i ozonlagret.
Hade vi respekterat våra medvarelser och värnat om vårt hem (jorden) hade vi inte varit i den här situtationen.
Jag visste att du skulle skriva det. Jag har aldrig tränat henne till det, och det handlade om mindre än 1 minut. Om hon verkligen inte ville stanna skulle all träning i världen inte kunna hindra henne från att sticka om hon verkligen ville. Om vi hölls fångna på ett ställe där vi verkligen inte ville vara, och vi var tränade att göra en himla massa kommandon, däribland att stanna kvar, så fick vi ändå chansen att rymma, skulle vi naturligtvis göra det. Eller skulle du stannat? Som unghund hölls hon lös hela tiden också, då kunde hon inte ett dyft, ändå stannade hon hos mig och gick in i huset samtidigt som mig och lade sig frivilligt i min säng när vi skulle sova, utan ett ord från mig.
Hon vandrar iväg ibland på egna äventyr, utom synhåll och kan vara borta i 10 minuter, men hon kommer alltid tillbaka. Det ser jag som att hon frivilligt väljer att vara hos mig.
Det var expressen som hade en artikelserie om Tidelag för inte alls så länge sedan.
Dom hade kommit i kontakt med en kille som organiserade djurträffar.
Han planerade även på att ta in besökare till sin gård, för en viss summa pengar så skulle dom få ha sex med hans djur.
Det är helt sjukt.
I naturen finns det tre däggdjur som har sex för skojs skull. Det är människan, delfinen och en apsort (kommer aldrig ihåg vilken)
Hundar och andra djur har sex för att föröka sig, så jag tror knappast att dom vänder sig till människan för detta ändamål?
Så när dom säger att djuren också vill ha sex så är det bara för att skydda sitt eget samvete.
Får bara hålla tummarna på att det kommer en lag nu. För att så länge som det inte går att bevisa att djuret inte led under sexakten så blir ingen dömd för djurplågeri heller.
Helt sjukt.
#18 med andra ord är du själv en som nedvärderar djur! du bor i ett hus (värms upp på något sätt som skadar naturen), du använder tekniken som människan tagit fram i fabriker som förstör naturen… du har kläder på dig (antar jag iaf) som är tillverkade av maskiner som förstör naturen…
flytta ut i en egenbyggd hydda i skogen, ät rötter och mossa och det naturen bjuder, använd inget som är maskintillverkat! SEN kan du komma och klaga på oss andra;)
/Ingalill
#21 hur ska hon göra det då¨? Hon har ju antagligen ingen elektronik = ingen dator 
#22 haha precis
men förr i tiden innan människan förstörde naturen gick de ju till folk oavsett avstånd så det kan ju vara ett alternativ 
/Ingalill
#23 Hahaha ! Ja!
Men till Elega : Så du menar att man ser ner på djur bara för att man äter de!?! Det är inte det som är saken! Det finns väl människor som tycker att djur är lika mycket värda som människan, men som FORTFARANDE äter kött?
Det är inte att se ner på djur!
Istället borde vi minska de farliga utsläppen här i världen! Jag antar att du har minst ett par jeans hemma? Visste du att för varje jeans som tillverkas, så använder man 10 000 - 12 000 LITER vatten! (bara på ett par jeans…) Så man är inte lika miljövänlig som man tror!

Jag har diskuterat det med många av mina vänner och tyvärr skulle en människa som jag inte ha några vidare stora chanser i att leva så i Sverige.
Då skulle jag behöva flytta utomlands, köpa mark, bygga ett hus, odla min mat osv osv. Detta kräver alltså en hel del pengar som jag tyvärr inte har, men jag utbildar mig i sommar, och kommer efter att ha jobbat ett tag förhoppningsvis ha tillräckligt med pengar att flytta till Spanien var det tänkt. Jag och min sambo ska där göra allt det jag skrivit om ovan i det här inlägget. Så detta är redan planerat. Tyvärr växte jag inte upp så från början, vilket jag hade önskat, men under tiden lever jag så miljövänligt jag kan.

#24 Jag köper de mesta av mina kläder på second hand, så jag bidrar inget alls till jeanstillverkningen eller annan klädtillverkning.
Jag förstår inte hur man kan äta(mörda) något som man värderar lika högt som människan bakom i kön på ica. Skulle du äta henne/honom också om det bjöds?
#26 det är väl bra! Det gör jag också ibland!
Det är svårt att förstå… Och ja, jag skulle gärna ätit h*n som stod bakom kassan på Ica, varför inte liksom?

Helt rätt! Att säga att man lika gärna kan äta en människa som ett djur, då har man bevisat att man anser att dessa är lika värda. Tyvärr är det få människor som tänker så.
Trots detta, vill jag inte äta något med känslor, förmågan att känna kärlek, smärta och välbehag. Och jag vill verkligen inte äta någonting som producerats i fabriker likt auswich för våra smaklökars skull, som dessutom kan ge mig sjukdomar och dålig hälsa i det långa loppet.
Jag sitter och njuter av min mat med vetskapen om att ingen kommit till skada under produktionen av dessa råvaror (såklart ekologiska) och på så vis bidrar jag också till jordens välbefinnande som jag skrev ovan. Boskapens gaser bidrar otroligt mycket till hålen i ozonlagret.
Och visste ni förresten? Det finns vetenskapliga studier som visar att om vi ersatte alla slakterier och betesmarker för boskapsdjuren med grönsaks- frukt- och spannmålsodlingar istället så skulle med all sannolikhet det problem vi kallar världssvält, inte längre finnas.
#20 Jag vill bara inflika att det där med att bara tre djur skulle ha sex för njutning är egentligen lite löjligt. Vad jag har förstått så är definitionen av "sex för njutning" väldigt specifik. Hittade den här texten för ett tag sedan, och tyckte det var riktigt intressant:
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Man kan leva i en koja i skogen här i Sverige, här i Bollnäs finns det en gammal man som bor i en koja ute i skogen, den enda uppvärmningen som han har är en vedkamin. Där ute bor han med alla vilda djur som grannar. Men om han äter kött eller inte vet jag inte, men en sann djurvän är han.
Ja Tidelag borde förbjudas omedelbums, men att en del folk ska tala om vad andra människor ska äta eller inte får äta är tokigt tycker jag. Vissa gillar kött, fisk & hamburgare, jag gör det i alla fall, skulle då vi vara sämre djurmänniskor. I naturen är det äta eller ätas som gäller, så jag äter gärna kött för jag tycker om att äta kött, även vi människor ingår i naturens kretslopp. Om jag vore vegetarian så skulle jag aldrig tvinga på min hund samma kost, Det är som om vi skulle tvinga vargarna & rävarna att äta vego-mat, hur taskigt vore inte det..
Om vi ska ersätta alla boskapsdjur & deras betesmarker mot grönsaksland vart ska vi då göra utav alla boskapsdjur som faktiskt finns här & nu.
Mat i överflöd har vi ju reda men ändå svälter folk i världen..

Mjo, men det skulle ändå behövas pengar, och eftersom jag har reumatism i mina knän påverkas jag väldigt negativt av kyla och då vet jag inte om en vedkamin skulle räcka som uppvärmning under våra kalla vintrar. Men det kostar ju inte mycket att flytta utomlands, det är ju marken som kostar. Men den är billigare utomlands.
Om du läser mina inlägg ovan så hittar du iallafall mina svar på dina åsikter. Och om min hund tycker om vego-mat så tvingar jag inte henne till någonting. Dessvärre är hon matvägrare och äter bara en sorts mat, och det måste hon för att hålla sig frisk, därför blir det kött för henne.
Och vargarna skulle nog inte bry sig om dem fick leva på vego-mat och må bra. Dem vill ju bara bli mätta, precis som alla andra.
Och ang. dem boskapsdjur som redan finns skulle vi ju långsamt minska ner på och självklart sluta alva på. Det skulle bli en långsam men effektiv process. Slutar vi producera djur så blir det ju inte fler.
Även om vi skulle dela vårt överflöd vi hade ni skulle det ändå inte räcka.
#31 Och ang. dem boskapsdjur som redan finns skulle vi ju långsamt minska ner på och självklart sluta alva på. Det skulle bli en långsam men effektiv process. Slutar vi producera djur så blir det ju inte fler.
Hur ska du få djuren att sluta para sig då? Du tror inte tex en tjur hoppar på och betäcker en brunstig ko? Eller ska du separera dem och ha kossor på ett ställe och tjurar på ett? Varför ökar då flera av viltbestånden för yex varg och vildsvin? Det finns ingen som avlar på dem… det sköter de själva…
Om vargarna inte brydde sig om de fick vego-mat skulle de väl inte andra djur utan leta efter andra grödor istället?
Även om du köper kläderna på second hand så bidrar du till klädtillverkningen. Oavsett hur många som haft kläderna innan så är de ju fortfarande tillverkade i en fabrik, eller hur?
/Ingalill

inlägg 16 Har prövat flera gånger att låsa henne ute för att testa henne, hon står vid dörren tills jag öppnar. Då anser jag att hon väljer att bo med mig.
Herregud säger jag bara. Du ska ju inte ha hund. Vart hade du trott att hon skulle ta vägen då. Och vad hade du gjort om hade stuckit. Låtit henne bli vildhund i Sverige? Suck!

Dem hålls ju separat nu, så varför inte fortsätta med det?
Jag trodde personen ifråga menande om vi skulle hålla vargar i inhängnader. I naturen kan vi ju inte tvinga på något djur någon mat.
Varg och vildsvin ökar eftersom dem ska öka, enligt naturen ska det existera så många eftersom dem ska hålla nere beståndet av annat vilt. Det är vi som stör oss på dem eftersom vi invarderar deras marker och då tycker vi att dem inkräktar om dem går i våran trädgård.
#33 Haha, om du tycker att det är djurplågeri så är väl du en av dem som skulle anmäla någon för tidelag som klappade sin tik på magen. Situationen var sån att hon gick i trädgården, jag gick in och stängde dörren efter mig. Öppnade efter några sekunder och då stod hon vid dörren och väntade på mig. Gjorde detta vid båda tillfällena för att hämta en skål vatten. Hon brydde sig inte nämnvärt, undrade bara vad jag gjorde. Bakdörren var öppen, och det visste hon, hon blev bara undrande.
Och hon hade inte stuckit, det var bara ren nyfikenhet från min sida, jag vet att hon älskar mig över allt annat, så mycket att hon vägrar äta om någon är hundvakt. Hon vill inte vara utan mig. Skulle aldrig göra någonting för att skada henne.
#34 snacka om att ändra sig… det är stor skillnad på att "låsa henne ute flera gånger för att testa henne" och "lämna i trädgården för att hämta vattenskål"…
du har även skrivit att "hon är välkommen att sticka när hon är lös om hon vill"… hur ska du kunna hindra att hon blir skadad om hon gör det? man kan ALDRIG vara säker på att en hund inte sticker.
Till kossorna: Varför skulle man separera dem om man inte avlar? Det är inte naturligt för djur att bli separerade… det gör människan för att hålla koll på aveln. Då kan vi ju lika bra separera killar från tjejer så det inte blir fler barn som förstör naturen och äter kött…
/Ingalill
jag tycker inte det nedvärderar synen på djuren att äta kött. det har vi gjort redan sen vi var grott människor. men en annan sak, djuren skulle ju inte ökat och ökat bara för att vi slutade äta kött?
för då skulle man ju slutat med att avla fram så många, däremot dom vilda djuren hade ju varit ett annat problem.
Men en annan sak jag anser som ett problem är när man slaktar djuret bara för pälsens skull.
KLAGA INTE på mig för det! Jag tycker så och det har jag all rätt att göra oxå!
och jag är vegan och ser inte ner på människor som äter kött, och jag ser djuren och oss på samma nivå eller vad det nu var ni snackade om. Eftersom VI OCKSÅ ÄR DJUR!
och ni som äter kött, here you go, ät vidare, men sluta klaga på dom som inte äter det..
jag får bara höra en j*vla massa klagomål hela tiden på att jag är vegan. och bara en fråga till er som tjatar och klagar; Vad håller ni på me`? det är inte ni som inte äter kött så varför klaga??
menar inget illa, klandrar inte folk bara för att de äter kött,
och tycker inte det är rätt att bära päls. i och med att jag ser alla djuren(människan är ett djur!) på samma nivå så ska djuren bära människo skinn? ;) det hade nog inte sett så frächt ut eller :)?
Alltså nu har det ju spårat ut totalt detta inlägg…
Det skulle vara frågan om Tidelag och bristen på lagar för att skydda djur mot detta, det är INTE EN VEGAN FRÅGA!!
Kan ni inte hålla er till ämnet så starta en egen tråd eller gå…
Är det inte regler för det här på forumet…?
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike