Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2188 ggr
blandras8
0

separations ångest?

hjälp min hund klarar ej av att vara själv!!!!!!!!!

han är 14 månader lärde sig att vara själv förra året men efter julen nyår då han ej var själv en ända gång var det bara att börja om.

jag lämnar honom 5,10,20,30, min åt gången spelar in honom och han börjar yla efter ca 5 minuter,

har haft ett halsband på honom som piper då det känner av vibration, vilket han totalt nonchalerar,

han ylar igenom 20 min av bandet.. har ej mer band…

vet ej vad jag ska göra

några ideer?

med vänlig hälsning

blandras 8

Mischa
0

Gör om gör rätt.

Du får börja om med ensamhetsträningen från start.

Är han riktigt svår kanske DAP kan användas?

≧◔◡◔≦

Izmas
0

Vad är DAP?

Mischa
0

≧◔◡◔≦

Izmas
0

Okej tack =)

blandras8
0

ok tack men jag har hållit på sen slutet av januari!!!!!!

men tålamod är väl ej min starkaste sida, och ang dap det är väl kemiska preparat som ev hjälper för stunden? är det sånna man ger vid nyår och vid speciella tillfällen ?

han är helt underbar och lugn annars vill ej ge honom kemiska preparat,.

ang skäll halsbandet funkar det för ylningar?

tack på förhand och tack nr1

minja
0

Det är inte alltid DAP hjälper. Har testat det på min hund och det hjälpte inte ett dugg tyvärr. Och anti skäll halsband gör bara saker värre.

Det man måste göra är att börja ännu längre tillbaka från träningsgrunden. Alltså att bara ta på sig jackan och att hunden hr skramlet av nycklarna och lägga den grunden för att sedan lämna den ytterst få sekunder till en början. Det är MYCKET jobb!!! Har själv genom gått en lång period med min hund som hade så svår seprationsångest att han försökte gnaga sig ut genom en vägg och förstört några tänder.

Räddningen för oss blev målmedveten träning flera gånger om dagen, rätt aktivering innan träningen (alltså inte för tätt in på men ändå så han var trött) och så Valeriana (det kör vi fortfarande med). Så efter fyra år (det är en omplacering med mycket bagage) så har han kunnat vara ensam i en hel timme!!! Utan att ens vara stressad eller uppjagad utan han låg ner när jag kom in. Det finns en ruskigt bra bok om detta ämne som är skriven av Patricia B McConell som heter I´ll be home soon! Den rekomenderar jag verkligen.

Och om hunden verkligen har riktigt stora problem och ångest och man måste lämna den ensam korta perioder så får man be vetrinären skriva ut ångestdämpande till den helt enkelt.

blandras8
0

tack nr6

jag håller med dig det är det jag ska göra. men jag gör det du skriver klär på mig när jag ska till vinden,tvättstugan och det fungerar ca 5-7 minuter . när jag kommer hem har han kvar sitt tidigare beteende ligger på sin plats kommer ej fram förren jag klätt av mig satt mig på sängen och säger varsegod och han är överlycklig som jag har varit borta en månad…

ang valeriana menar du de som vi människor använder?

när ska jag ge dem? hur mycket ska jag ge honom? han väger 39kilo,

hur länge tar det innan de verkar och hur länge verkar det?

min hund får bara ekologisk mat och nötfärs vill ej ge honom kemiska alternativ.

ang skäll halsbandet min fråga är om det sprutar vatten när han ylar, eller bara när de skäller!

jag använder vatten spruta på honom eller gjorde förr och han har stor respekt för det.

blandras8
0

vet någon eller finns det någon här som har ett skällhalsband som skulle vilja låna ut det till mig någon dag för en skälig kostnad så klart?

innan jag köper ett för ca 1000kr?

jag bor i sthlm

blandras8
0

nr 8 jag..

skulle stå: vet någon om någon som har ett skällhalsband att låna ut. sen den texten som står,

förlåt för allt slarv första gången jag är här inne loggade in mig första gången i dag!

minja
0

Alltså det du skall börja med är att hunden skall se dig ta på dig kläderna för att direkt efter ta av dig dom och gå in i lägenheten/huset för att sedan göra om övningen efter 10-15 minuter. Och det är först när hunden är lugn så kan du ta på dig jackan och ena skon för att direkt ta av dig det. Och inte förrän hunden är helt harmonisk med det så kan du öppna dörren för att sedan stänga den direkt. Vissa hundar är passiv hanterare vilket innebär att dom reagerar passivt när dom utsätts för stress andra är aktiv hanterare. Det är då viktigt att veta hur din hund hanterar stress och vad det typiska beteendet för det är. Min är tex passiv impulsiv.

När det gäller Valeriana så är det det man ger till människor (Valeriana natt) det är ju ett naturtillskott så och det är inget farligt för hunden. Hur mycket hunden behöver är upp till var och en och man kan inte överdosera OBS!! Uppmanar inte att ge hunden FÖR många utan man måste ändå använda sitt förnuft. MEN vissa behöver mer än andra, jag håller som bäst på att själv exprementerar lite med doserna och just nu ger jag honom (han väger 30 kg) två tabletter på morgonen och 1 tablett när jag kommer hem ifrån jobbet och en i kvällsmaten. Men anledningen till att jag ger honom så är att jag har problem med att han gör utfall och försöker då hitta ett gämt flöde så att han kommer ner i varv ute och också för att hjälpa till under perioden han är ensam. Vissa dagar när jag vet att han kommer möta mycket hundar så ger jag honom två tabletter när jag kommer hem för att sedan kanske hoppa över den på kvällen beroende på hur han är då. Och vissa dagar när jag är på landet och han inte utsätts för hundar så kan jag hoppa över att ge något överhuvudtaget. Tabletterna börjar verka nästan med en gång säg med en 30 minuters ca tid så att de hinner tas upp ordentligt.

Och när jag lämnar honom så har han alltid något att pyssla med, jag kör på fyllda kongar och ben. Kongar finns ju i alla möjliga och omöjliga former nu för tiden och jag köpte en med en massa små springor i som jag smetar in mjukost i eller så tar jag en speciell kong fyllning och sprutar i.

Det känns ändå dumt att testa ett anti skäll halsband på honom då han uppenbarligen inte verkar vara harmonisk i den situation som han ylar i. Varför straffa honom för något som han inte kan rå för att han känner? Det kan finnas mycket som ligger bakom i att han började skälla, han kan ha blivit rädd för något en plötslig smäll när han låg och sov eller något som man aldrig får reda på. Vad är det för raser i honom?

blandras8
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nr 10 du e helt underbar med din information tack!!!!!!!!!!

hans mamma är ridgeback och pappan är galgo espanol/salucci

jag vet att ridgeback är en väldigt envis hund men om du läser min profil förstår du nog mer,

jag har varit dag matte åt en ridgeback hane som har funnits med i hela min hunds liv sen han var 4 veckor de har alltid varit tillsammans på dagarna och nu är han ej det mer, självklart skulle man tro att nu är han helt själv därför får han ångest. Men han ylade (nu efter nyår) även när den andra hunden fortfarande var här.

du pratar om kong vet ej vad det är gissar bara att det är en leksak hunden söker godis i?

då han har blandningen i sig så har han väldigt stora behov att använda sina tänder . så allt han får alla leksaker har han trasserat mellan 5 till tio minuter,,,

minja
0

#11 Tack Skäms, väldigt klok hund du ser ut att ha väldigt vacker Kyss. Jag vet (det är inte något jag säger bara) hur fruktansvärt jobbigt det är med en hund som inte kan lämnas ens korta perioder. Det har varit mycket tårar och svordommar från min sida iallafall. Och jag har funderat skarpt på att göra något drastiskt i vissa situationer. Men så kommer det något som gör så att man dansar runt på rosa moln och det är dom sakerna man måste suga i sig och suga på LÄNGE. Jobba stenhårt och tänk att det vanligtvis går åt fel håll till en början innan du ser någon framgång och det är när framgången kommer som man måste ha is i magen och inte stressa för då faller allt. Det är som ett korthus!

Jag har fortfarande hjälp här hemma när jag jobbar och det är en stress i sig att man måste vara så beroende av andra men det är den enda lösningen just nu. Och det är ännu mera stress då det bara är jag som går ut med honom eftersom han är som han är.

Ja kong är en leksak gjort helt i gummi. Dom finns att köpa lite överallt i djuraffärer lite dyra men dom är hållbara och jag har inte hört att SÅ många hundar tagit sönder dom (dom finns i extra starkt gummi). Frysta märgben i lämplig storlek är ju också en syselsättning under en lång period. Om du har pengar över som du inte vet vad du skall göra av dom så finns det ett träningsredskap som heter Manners Minder som matar ut godis med hjälp av fjärrkontroll eller med hjälp av en timer som spottar ut godiset, men som sagt den ligger på runt 3000 kr i inköp. Lycka till med allt, och stressa långsamt även om det är frustrerande.

ingann
0

Håller med minja:)

Men jag skulle hellre prova DAP än Valerina… DAP sätter du i ett eluttag i väggen så det är inget som hunden ska få i sig.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

blandras8
0

nr 13 ok lugnande fermoner via näs intag då?

och detta köper man vart?

vet du priser?

är detta något du själv använt?

alla förslag är bra jag börjar bli otålig…

Minja känner att du verkligen vet vad du pratar om jag hoppas att detta fungerar för oss. och jag vill tacka dig för att du lade ner så mkt tid på oss tack!

ps tack för komplimangen ang min hund du har så rätt!

ingann
0

#14 DAP finns på apoteket (såg nu att det finns i halsband och spray också) och kostar Halsband 40 cm - 380 kr, 70 cm - 420 kr, Lösning inkl spridare - 420 kr, Refill (till spridaren) - 210 kr och Spray - 298 kr

Jag har aldrig behövt använda det men min kompis har haft det med utmärkt resultat både när hennes hund var orolig när den var ensam och vid nyårsraketerna…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zebben
0

DAP är bättre än Valeriana. Fungerar på många hundar men inte alla.

Antiskällhalsband är absolut inte att rekommendera. Dessa halsband är rent djurplågeri om det används fel, vilket det är om det används på en hund med seperationsångest. Så det hoppas jag att Du inte använder.

Det som Du kan göra är bara att träna och träna och träna. Det kan ta flera veckor, månader och tom år innan hunden faktiskt är så pass trygg att de kan vara lugna hemma. En del hundar kan aldrig bli lämnade och dessa bör få slippa. Då måste man ta sitt ansvar och lämna den till någon hundvakt.

Har Du inte möjlighet att träna ensamhetsträning någon dag, men ändå måste hemifrån så måste Du ta hjälp av en hundvakt. Det räcker med att hunden är ensam hemma en sek för länge under träningen förrän man får börja om från början med träningen.

Lycka till!

minja
0

#16 Det är olika för olika hundar. Det funkade absolut inte alls för min kille utan det slutade med att stort hål i plånboken efter att försök med DAP ett halvår (testade alla sakerna sammtidigt) Valeranan ligger på 105 kr asken.

Jag tog kontakt med en instruktör angående utfallen och så frågade hon om jag hade försök med "lugnande" och då sa jag att jag testat detta. Och tydligen så var det flera som inte hade haft någon framgång med DAP. Valerinan har ju en bra grej eftersom det funkar både inne och ute. Och det finns flera som använder Valeriana om hunden varit med om något traumatiskt tex blivit påhoppad eller något annat som gör att hunden är otrygg och det hjälper dom att inte stressa upp alldeles för mycket utan att medans man ger det jobbar med det hunden har svårigheter med. Jag kör ju sammtidigt extra B-vitamin också. Och jag mår mycket bättre när jag ser att min hund inte är lika ängslig och stressad ute utan att han håller sig på rätt sida så att man kan ha kontakt med honom och hjälpa honom igenom det han annars skulle ha svårt för.

Men jag måste säga att han inte är helt borta. Han är fortfarande sugen på träning och han kan fortfarande bli stressad ute med inte till den graden som det var innan. Självklart är det upp till var och en att testa vad dom vill och funkar DAPen så gättebra med man kan inte komma och säga att det ena är bättre än det andra!

Zebben
0

#17 Som Du ser skrev jag också att DAP hjälper många men inte alla. Min erfarenhet av Valeriana är att det inte fungerar i lika stor grad som DAP. Men det är min erfarenhet.