Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1167 ggr
Rafflan
0

Tåg med valp?

Jag har börjat träna min lagotto valp att åkta tåg och buss med mig till skolan, han är jätte duktig men man får ha tålamod när man ska av och på :)

Men han tycker snabbt det blir tråkigt och ska börja bita mig och bråka och hitta på bus vilket inte uppskattas, så min tanke (och ett tips jag fått) är:

Kan jag köpa en såndär bär-väska och ha med på tågen som jag kan stänga in honom i så han lugna sig och så han har sin sov plats?

Självklart ska jag inte bära honom i väskan ;)

OBS: Har provat ha med tuggben, leksaker och annat kul för att sysselsätta honom men det funkar bara i ca 5 min sen är han på och bråkar igen.

KickanW
0

Först och främst kanske du ska berätta vad för ras valpen har? :)

Rafflan
0

Haha smart av mig XP

En lagotto på 6 månader ;)

[IsabelleA]
0

Belöna när valpen är lugn. detta gjorde jag i början, nu somnar han på buss, tunnelbana och pendel. Såfort vi går på bussen t.ex. så hittan han en plats, lägger sig till rätta och somnar. Ganska skönt.

emmeb
0

Jag tycker att din idé med en väska/transportbur verkar bra. Då vi åkte ner och hämtade hem vår lilla valp på hade vi med oss en transportbur. Det var jätteskönt både för oss och henne att kunna stänga in henne. Hon kände sig trygg i transporten och sov där i, plus att jag och sambon också kunde slappna av och sova lite då hon ju var i "tryggt förvar". :)

MEN. Dett var den lång resa - Norrköping-Härnösand med tåg och sedan vidare till Kramfors med bil. Skall du åka som ex. till skolan ofta med din hund kanske inte det är det optimala att kånka med sig en väska varje morgon? Sen är det ju som #1 skriver, vad är det för  ras på hunden? Är det en pappillon är et ju betydligt enklare att kånka med sig en väska så fort man ska någon stans än om man har en mastiff där man måste försöka langa med sig en hockeytrunk för att hunden skall hänna sig trygg.

Rafflan
0

#3 funkar inte heller, brukar försöka lugna ner honom när han går igång men det funkar inte, allt annat är för kul och spännande.

Och trots det har vi bara åkt korts träckor
(15 min tåg - 15 min uppehåll=rastning - 20 min tåg)

Rafflan
0

#4 blir han lugn och tryggare och kan sova igenom resan eller bara vila spelar det ingen roll om det är optimalt för mig ;)

Sen åker han inte med varje dag heller ;)

Men ska ev göra en trip köping-stockholm

hehe står i #2 Lagotto ;)