Rottweiler attackerade!
http://hd.se/hoganas/2008/07/05/lynchstaemning-i-lerberget-efter/
Den borde avlivas.

Det är alltid hemskt då något sådant händer
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
TS
Hur kan du uttala dig genom att läsa en kort artikel?
Hur? Jag läser, funderar och skriver.
Sen vet väl inte du om det bara är genom artikeln jag får min fakta? Jag bor nämligen ganska nära.
Frågan är ju bara vad som triggade hunden.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Jaha.
Då såg du händelsen då?
Spelar ingen roll om jag var där eller min mamma var där.
Hunden bet för många för att det ska vara ok i mina ögon.
Hade det varit min hund hade jag avlivat. Ingen tvekan om saken.
#6, Vad var orsaken till att hunden attackerade då? Orsaken kanske inte alls kräver avlivning, oftast beror det ju på att ägaren inte uppfostrat hunden rätt.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Då såg du inte vad som hände alltså?
HUr många hunden bet är inte intressant.
Vad som hände, och varför det hände är därimot väsentligt.
Men nu har vi ju just konstaterat i en annan tråd att "den biten" om varför hundar attackerar och när det är ok är just den biten som du inte kan om hundar.
Eller hur va det? =)
Anledningen vet jag inte. Men det spelar ingen roll för mig då den kom fram och attackerade en hund allvarligt sedan bet den människor. Inkl sin ägare. Då är ngt fel och hunden mår inte bra.
#8 Du får leka ensam nu,
Det är möjligt att det är så.
Men om inte äns polisen vet ännu, så kanske inte du kan veta säkert heller?
Jag håller nog med Rauija_fundersam faktiskt..
Visst det är inte okej att en hund biter någon, varken människor eller andra hundar/djur.. smånaffs under lek kan man inte komma ifrån så det är väl okej antar jag.
Men i det här fallet borde det ju vara någonting/någon som triggade hunden, en hund biter inte utan anledning, om ingen vet vad det var som hände så tycker inte jag att man ska dömma, man kan inte bara avlida ett djur för att den bet 3personer och en hund i detta fallet utan att ha kommit fram till orsaken först.
Denna hunden kanske är världens snällaste och finaste hund i vanliga fall, men att den har blivit triggad på något sätt, det vet vi inte.
Om det var ägaren som triggade hunden, så omplacera den till vänliga människor som inte kommer trigga och ge ägaren hundförbud..
Var det inte ägaren, så ge hunden fler chanser, låt ägaren gå nån kurs i lydnad kanske, men sätt inte munkorg på hunden. Jag tror faktiskt att hundar kan bli mer triggade av att ha munkorg på sig än att vara utan..
Så döm inte utan kunskap… Sen är det dåligt av media att alltid förstora upp saker och ting när det gäller vissa raser, skulle vara "kul" att höra alla de gånger en minipudel eller någon annan liten hundras biter en annan hund/människa… Det borde egentligen hända precis lika ofta som att en rottwailer, pittbull, amstaff eller någon av de andra så kallade "kamphundarna" gör…
Men detta är bara mina personliga tankar, jag respekterar om andra tycker annat
Ja, håller med om att man inte vet vad som triggade hunden, så jag säger varken bu eller bä om den saken.
Tragiskt, men luddigt.
shiit tänk om vi skulle säga så där om våra barn "den blev aggresiv dags att slakta"….-.- tkr det är så fel o förstår inte varför folk tarpåsig ansvaret att skaffa en rottis när dom inte fattar va en stor hund kräver…håller helt med fridaas! något måste ha tiggat hunden, tråkigt att sånt här händer.. rottis får så mycket skit men jag skulle vilja säga att det inte är hundarna som är felet utan människorna som skaffar sånna hundar "större" hundar utan att veta vad dom egentligen kräver..
¨finns många många fler små hundar som är ettriga och aggresiva.. men det märks inte på samma sätt..
#14 Nu ska man inte, aldrig jämföra hundar och barn..
Bra inlägg!
Okunskap föder rädsla.
*15 precis vad jag tänkte, Jämnför inte ett barn med en hund på det sättet, Ett barn biter inte ihjäl ett annat barn

Men nu finns det ju faktiskt barn som har ihjäl andra barn,
#18 Ja, men att jämföra en hund med ett barn går lixom inte.
Det enda som är jämförbart är IQ.n på en tvååring och en hund..
Annars är det två helt olika saker..
Visst är det hemskt när det händer, men jag känner också att eftersom jag inte vet vad som drev hunden till att göra det, så tänker jag inte döma ut den.

Den hund av rasen bichon frisée som i lördags attackerades av en rottweiler dog på söndagseftermiddagen på djursjukhuset i Helsingborg.
Den lilla hunden vårdades under lördagen och söndagen i kuvös för svåra skador på halsen. Vid 16-tiden på söndagen dog hunden.
Attacken inträffade på Lerbergets camping sedan en rottweiler slitit sig. Redan tidigare på dagen hade rottweilern uppträtt aggressivt men var då kopplad.
Innan den större hunden fångades in och omhändertogs av polisen han den bita tre personer, däribland ägaren själv.
Ägaren riskerar nu böter medan rottweilerns vidare öde är okänt

Stackars lilla oskyldiga vovve. :(
Ja, stackars lilla hund :( Och ägarna till den.
Ägaren riskerar böter.. Jaha, vad hjälper det?

Och Stackars rotwailer ägare som säkert inte hade till avsikt att detta skulle ske.
Stakkars Rotwiler som nu sitter på "death road" och kanske skall dö . håppas det fins goda själ till att han kann ta av den orange dräkten.
Håppas det inte blir en död bara för att någon skall få hämnd

Sånt här är alltid lika hemskt när det händer och man ska aldrig glömma att det kan hända vem som helst. Det gör ju som regel inte det, men allting kan hända. Jag vet en tjej som nu idagarna blev biten ordentligt av sin hund, på flera ställen. Den hunden har aldrig betett sig så förut. Vid veterinärbesök visade sig att hunden var sjuk och har ont.
Det är synd om båda ägarna och hundarna. Nu vet man ju inte så mycket om Rotttweilern och dess ägare, men man ska inte utgå från att ägaren är en dålig sådan då man inte vet fakta.
Hur som helst så drabbas alla av en sån här sak. Själv skulle jag låta avliva min hund om det blev så här. För allas skull. Något är fel och man kan aldrig veta om det kan hända igen. Det är lika synd om samtliga drabbade skulle jag vilja säga.
#24 Hämd? Det handlar om att göra det bästa för hunden och dess omgivning. Ingenting om hämd.

#25 kloka ord från en som tänker helhet- bra!
#24 Hämnd och hämnd. Hur skulle du tolka det när tidningen skriver "Strax efter händelsen rådde lynchstämning"
#27 Det står väl inte om det är mot ägaren eller hunden? Jag tror alla friska människor reagerar på något sånt här. Man står nog inte lugn vid sidan och glor.

#28. Nej, lugnt står man nog inte. Jag tror man blir fruktansvärt rädd och ändå vill ingripa. Alla som har hund och sett hundslagsmål vet ju hur det låter, även när det inte är så allvarligt som i detta fall. Inte heller tror jag att det är konstigt om en del reagerar häftigt och kanske vill ta till något för att slå i skallen på den attackerande hunden. Det gäller ju att rädda den lilla och det är ju inget konstigt i det.
#29 Precis. I en sådan situation reagerar man instinktivt. Eller många gör det iaf.
Visst är det sorgligt när sånt här inträffar och visst är det i de flesta fall ägarna som är orsaken. Hundarna själva har svårt att förstå skillnaden på stor resp liten hund, en hund som gör utfall är ett hot oavsett storlek och med detta påstår jag inte att den lilla hunden triggade rottisen och jag försvarar inte heller rottisen.
Jag har själv en stor hund och råkar nästan dagligen ut för småhundar med olämpliga ägare som låter sina hundar skälla, provocera och göra utfall mot min. Försöker prata med dem och ber dem att säga till sina hundar men får nästan alltid samma svar - "Det är ingen ide".
Eftersom antalet hundar ökar konstant, testosteronhalten hos hanarna resp. östrogenmängden hos tikarna stiger pga avelns strävan efter perfekta könspräglade exemplar och mer eller mindre seriösa uppfödare/valpsäljare med enbart vinstintresset i fokus så börjar det nog bli dags för något slags körkort/licens/tillstånd för hundhållningen i framtiden så att antalet olämpliga hundägare minimeras.

#31. Ligger mycket i det du skriver.
Själv råkade jag ut för en sån där hundägare här om tiden. Jag satt i bilen med min boxer och väntade på att få komma in till veterinären för spruta. Brevid ställer sig en bil med en kvinna i och en pudel. Min boxer trycker ju näsan mot rutan och kvinnan vevar ner sin ruta och håller fram sin vilt skällande pudel mot våran ruta. Ja, ni kan tänka er själva, att bilen höll var ju rena turen
. Till sist fick jag min hund lugn och tanten stirrade fånigt och fattade tydligen ingenting. Sånt kan ju få en att gå i bitar.

#27# Ja, vad ska man säga. Hade det varit min hund som hade blivit ihjälbiten så hade nog jag också blivit förbannad där på campingen. Folk var nog chockade efter att ha sett det med. Inte så konstigt då kanske. Och är det som det står att hunden verkade arg när den var kopplad så….

Klart att hunden ska avlivas. Det står klart och tydligt att tidigare under dagen hade hunden varit agressiv. Det är det första tecknet på att hunden inte blev provocerad till attack. Hundar har inte sånt minne att den hämnas flera timmar efter.
Det andra tecknet på att den antagligen inte blev provocerad är att den gick till attack på mer än en människa. Jag har svårt att tänka mig att tre människor inklusive hundens ägare provocerade. Sen kan det såklart vara så att när folk sen försöker fånga in hunden, så biter den i försvar för att den tolkar handlingen fel men hade det varit en stabil hund så hade den inte bitit ägaren då. Hunden ska se ägaren som ett skydd.
34, men hur kan du veta att hunden inte blev provocerad tidigare på dagen då?, eller den kanske till och med hade ont någonstans,en hund som är rädd kan attackera allt omkring sig,och det är ju nått allvarligt om den till och med attackerar ägaren, där ställer ju jag verkligen kravet på bra samman hållning mellan förare och hund,även om jag tycker det är synd för allas del.
#33 Inte för att provocera någon, eller försvara något här nu, men en liten tankeställare:
Hur hundvana var vittnena om huvuvida en aggressiv hund, änmer aggressiv rottweiler beter sig?
Hur bra kan en icke hundvan människa skilja på en lekfull rottweiler, en rottweiler som vaktar, en aggressiv rottweiler.
Jag som f.d rottweilerägare har många gånger fått höra att min rottis betett sig aggressivt, när han lekt för sig själv på gården.
Han "morrade" (pratade) och for runt.. Folk uppfattade det som aggressivitet.
Då jag stod och såg på, fast de inte såg det bakom buskarna.
Fick förklara många gånger att rottweiler är en ras som låter så när de pratar, och missuppfattas helt klart som morrningar.
En annan incdent var när jag kastade pinne med honom, och en dam kom fram och fråga varför jag hetsade hunden (?!!?).
Bara för att han gjorde det där morrande ljudet och han hoppade åt sidorna i väntan på att fara efter pinnen. Förklarade och hon nöjde sig med det..
Bara en liten tankställare som sagt. Ställer mig i mitten i frågan om artikeln då jag inte var där, eller det står mer utförligt om huruvida hunden vart provocerad eller inte.. SÄger varken bu eller bä alltså.

#35# Du skrev det själv: (det är ju nått allvarligt om den till och med attackerar ägaren,)
Håller med dig där. Då borde den avlivas.

#36# Mina hundar leker också väldigt mycket och morrar. Men så många ovana hundmänniskor fanns det nog inte på campingen som du vill påskina. Folk kan nog se huruvida hunden är arg eller glad oavsett om den morrar, skäller osv.
#38 Jag påskinar inget alls, som jag tydligt skrev.
Hur vet du att det inte fanns så ovana människor där?
Det finns hundvana och hundvana vet du.
En goldenägare (som damen i fråga var) kanske inte alls har koll på hur en rottweiler beter sig.
Just för att det var den rasen kan saker och ting blåsas upp.
Lika med "pitbull" i media ETC.
Som jag sa, en tankeställare.
Inget annat, ville inte påstå eller så.
Säger bara att man ska tänka från alla håll innan man bedömer en situation som man inte vet något om egentligen..
Förstår du då?

Jag förstår vad du menar och jag skriver vad jag tror. Båda två av oss var inte där så vi vet inte. Men nog borde du väl förstå att så många ovana hundmänniskor finns det inte i en människoklunga på säg 50 personer. Nog kan dom se om en hund är arg eller glad. Så dumma är inte folk. :)
Sedan borde väl alla förstå att det blir ramaskri när folk får se en stor hund nästan bita ihjäl en annan hund. Det har jag full förståelse för faktist.
#40 Javisst blir det ramaskri, men just av den anledningen kan tanken rusa och man blåser upp det hela.
Just för att det var en hund av en sådan ras som ofta hamnar i trubbel, så kanske folk vill "sätta dit" den..
Sen kan det visst finnas 50 ovana personer på en camping, vad säger dig att det är omöjligt?
Jag vet inte hur det är med dig, men jag har mött väldigt många människor som har svårt att se skillnad på om en hund är glad eller arg. Mycket pga av att de låter och hoppar runt. Att hunden viftar på svansen är ingen garanti för att hunden är superglad. Sen är folk hundrädda så spelar det väl ingen roll om hunden viftar på svansen eller inte..
Så jag förstår inte att det skulle vara omöjligt att 50 ovana människor skulle vara på samma plats. Folk har förutfattade meningar, så är det bara.
Jag var inte där, kunde lika gärna vart bichonägaren som hetsade rottisen mot sin egen hund. Vad vet jag?
37, jovisst men jag menade då inte att jag skulle ta till avlivning det första jag gör;-),utan mera att jag lägger faktiskt allt ansvar på ägaren i detta fallet….men som sagt jag var inte där:-)

#41# Ja, det är nog lite väl långsökt att tro av 50 personer är det 50 som inte kan hundar. Vi är ett land som är väldigt hundvana. Var och varannan familj äger/har ägt en hund någon gång i sitt liv.
Och inte tror jag att bichonägaren skulle hetsa sin hund mot en rottis.
Så tyvärr tror jag fortfarande att det var något fel på rottisen. Så många hundar som vi har i Sverige är det väl inte konstigt att det blir fel på vissa hundar. Rottisen tex har ju blivit så populär så det finns ju många buskisuppfödare just nu. Tyvärr måste jag säga igen!!
Under mina 38 år som hundägare har jag inte mött så många hundrädda. Men det kanske beror på vad jag har haft för sorts hund också. Den enda "farliga" jag har ägt är schäfer. Men en enda gång på 10 år blev en tant rädd.
Jag möter hundägare varje dag som inte kan hantera sina hundar.
#43 Långsökt kanske, men inte omöjligt :)
Hundvana och hundvana som jag sa. Man kan ha haft hund hela livet men ändå inte ha kunskap..
Tror inte heller att bichonägaren hetsade rottisen, sa bara att eftersom jag inte var där, kan jag omöjligt veta hur det gick till.
Lika mycket som att någon unge kunde ha hetsat/retat hunden..
Jag har bara haft "farliga" raser/ rasblandningar så jag har mött en hel del som blir rädda.
Haft två rottweilers, en blandras (dobermann/ridgeback/labbe/risen schnauzer). Nu har jag en dobermann/schäfer/ev. labbe och en labbe/flat/golden. Men han är stor och många tror det är en labbe/rottis så ja.. Tror det hela hänger på vilken ras man har. Som du själv sa, har du inte haft den typen av hundar, så då är det väl naturligt att du inte stöter på dem på samma sätt som jag.
Hade även en pudel när jag var mycket liten, och hör och häpna. Var folk som var rädda för den lille skiten med. Fast det var ju nästan 18 år sedan.
#44 Folk här har tydligen väldigt dålig koll på sina hundar. Här är nästan alla rottisar och labbar aggressiva och gör utfall.
Vet endast två labbar som inte är en folkfara. Sen är det några goldenägare som inte har aggressiva hundar, men som inte kan hantera dem, vilket blir att hunden går ut med husse istället för tvärtom. Så jag vet vad du menar.
Hm… dom som inte förstår.. är kanske just dom vi talar om? =)
#46 Ja, kanske?

Ja, ni är så duktiga. Vilken tur att vi har er här på forumet. Suck!
#48 Är det mig du pratar med?
Vill bara säga att din ton är onödig. Jag har inte påstått något.
Har bara sagt att man kan tänka själv ibland..
#49 Tror nog alla vet att man kan tänka själv, och jag tror folk gör det också ;) Men det betyder inte att dom tycker som er.
#50 Jag har som sagt inte tyckt något om något :)
Menar bara att man kan ju tänka från olika håll och olika möjligheter, inget annat. Jag var inte där, jag vet inte vad som hände, punkt slut.
(Skriver med fetstil för nu har jag förklarat för sista gången)
Tillbaka till ämnet!

#50# Rätt lustigt eg. Men man märker ju verkligen på detta forum vem och vilka som har/har haft olika raser. Det är bara dom som opponerar sig när det är någon hund som har bitits ihjäl. Bara för att deras hund är snäll hemma så verkar dom tro gott om alla i samma ras.
Verkar inte vara så mycket att bry sig om tycker jag. Låt dom leva i sin fantasivärld.
#52 Just rottweiler har jag mycket dåliga erfarenheter från. 2 st attackerade mammas hund utan någon anledning. Dom gick på honom bakifrån och kom från andra sidan gatan.
En annan bet mitt ex i handen utan anledning, även det bakifrån.

#53# Faktist samma här. Har en bekant som ägt en rottistik i 8 år som hon t o m har avlat på. Rätt som det är försökte den döda familjens russel. Avlivad på stört.
En rottis flög på en annan hund på min hundklubb osv osv.
Det handlar inte om att någon "gaddar" ihop sig och försvarar alla hundar som hugger gör utfall eller skadar någon.
Men vissa av oss har tydligen större kunskap om den "typen" av hundar än vad "sällskapshunds ägare" har.
Alla tycker inte att en bra hund är en labb som vifftar på svansen åt allt och alla.
Givetvis är det inte roligt när en hund skadar någon.
MEn det finns alltid en anledning.
Och den anledningen är aldrig hundrasen!
#53 och 54
Så ni tror på alvar att Rottisen är en aggresiv och farlig hund
Det finns liksom ingen hundras som är farlig.
Det handlar om individer.

Haha och det märks vilka som tar åt sig. Dig hade jag inte en tanke på just när jag skrev detta.
Tänker inte sitta och tjattra med dig för du slutar ju aldrig. Har varken tid eller lust med det.
Om du skriver nummer i dina inlägg är det lite lättare att fatta vem du snackar med.
Shit, jag kollade på din sida nu du har ju en dotter på 18 år.
Jag trodde DU var runt 18.
Då är de inte för att du är tonåring som du beterdig som du gör alltså.
*förvånad*
Gejsa - Skrev ett PM till dig ang detta. Uppskattas om du svarar.
Nu tycker jag vi återgår till tråden och inte snacka erfarenheter och om vad folk tror om varandra.

Nej hon är 19 nu. Har varit gift i 30 år också. Ja, vad jag trodde om dig vill jag inte ens säga. Och fortfarande vet jag ju inte det.
Därmed slutar jag att skriva i denna tråden. Har blivit lite för barnsligt i denna tråden.
#59 Riktigt låg nivå, skärpning!!
Jo, det blir vad man gör det till=)
Men va bra att du lämnar tråden..då kan vi andra fortsätta diskutera ämnet nu då.
#61 Vad fick du luft ifrån?
Varför är det låg nivå om jag berättar att jag skriver ett PM om något som stör mig? Ogillar när folk bara slänger ur sig saker.
Vad rör det dig, ursäkta men?
Det sägs ju hela tiden att andra dusskussioner ska man ta privat, när man gör det får man skit för det..
Nu är jag förvirrad.
Åter till trådens ämne och inget mer tjafs! Mer OT eller tjafsande i inlägg efter detta kommer tas bort!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#63 Jag ber om ursäkt, slant på tangentbordet. Mitt inlägg var riktat till #58
#65 Ursäkten godtas :)
#56 Jag vet att beroende på hur populär en ras är, ju fler eller mindre farliga individer finns det. Är rasen populär, är det fler oseriösa som föder upp och som köper. Alltså blir det fler farliga hundar.
Och just nu är Rottweiler en populär ras.
Ah.. men om den har stamtavla så kan det inte vara nått fel på den väl?
Renrasaveln är ju aldrig oseriös. 
#68 Det finns oseriösa som föder upp renras också. Allt för pengarnas skull.
Ah, va bra att du oxå har insett att man inte är seriös för att man är renrasuppfödare och ansluten till SKK.
Men om din teori stämmer så kryllar det av aggresiva vavvor i Sverige nu då?
Ojsan hoppsan, nu är du där igen. Ovanligt.
#70 TRÅDEN!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tycker hela den här tråden har blivit helt skrattretande, jag håller fortfarande kvar vid min åsikt om att man inte kan dömma hunden utan att känna den, eller dömma situationen utan att ha varit där. Det är media som skriver, media överdriver för att sälja mer!
Visst är det tragiskt vad som har hänt, men sluta döm hunden för vilken ras det är, för det känns som att det är det som de flesta här inne gör faktiskt.
Jag respekterar att folk är rädda för rottisar, då media förstorar upp saker och ting. Min granne hade en rottis, världens snällaste, men den andra grannen hade en liten mini pudel, aggresiv sak som försökte bita mig i handen tre gånger, visst jag var liten och dum som gick fram och försökte hälsa på den 3ggr, gör inte om det misstaget igen.. Men inte skriver media någonting om aggresiva småhundar, för de är ju så små och söta bla bla bla bla…
Rottisar och större hundar är i min mening mkt snällare och trevligare än en liten knähund. Ingen skulle låta en större hund hålla på att skälla och gläffsa som en liten knähund..
Nu blev det visst lite OT iaf, men jag hoppas iaf att detta inlägg får vara kvar och att folk förstår vad jag vill komma fram till.. + att media har förmågan och kunskapen till att överdriva saker och ting.
#73 "Jag respekterar att folk är rädda för rottisar, då media förstorar upp saker och ting"
Media? I mitt fall handlar det om EGNA erfarenheter. Inte om media. Har faktiskt inte hört ngt om rottisar i media fören nu angående denna attacken.
#74 Visst finns det rottisar som är dumma i huvdet, men bara för det behöver ju inte denna ha varit det.
Aldrig hört det från media innan? Brukar du läsa aftonbladet eller expressen? Där brukar det stå 2sek under att det har hänt nästan tyvärr, och då väldigt uppförstorat.. även på nyheterna brukar det nämnas, på löpsedlar brukar det ofta stå.. Rottwailer attackerade si och så bla bla bla..
tycker rottisar nämns lika ofta som pitbullar..
Jag läser inte skvallerpressen.
Dumma i huvudet har jag aldrig sagt, men sjuka på ett eller annat sätt.
Och jag håller kvar vid att en frisk hund inte gör som denna gjort. Och hade som sagt avlivat den om den varit min.
Jag har varit med om flera riktiga hundslagsmål, och att en hund som är i ett slagsmål biter en människa som försöker avbryta slagsmålet är mer regel än undantag.
Det finns många anledningar varför Rottisen bet den mindre hunden, varför kan vi bara spekulera om.
Ska alla hundar som biter en annan hund avlivas utan att analysera situationen?
Gäller det bara stora hundar eller små hundar också? Och dom hundar som biter katter och andra små djur ska dom också avlivas?
Klart att hunden ska avlivas!, håller med #34, om hunden biter sin husse/matte då e det ju något fel, tänk er själva att vara i den som hade den lilla hundens situation, jag vet iallafall hur jag/ min familj skulle reagerat..
Tur att du inte äger den typen av hund då.
Vissa ska hålla sig till agillity och pudel.
Inget fel med det.

Jag förstår inte vad det här handlar om snart
. En rottweiler är i sig inget monster, vilket ingen annan hund är heller. Skillnaden mellan olika raser är väl att visa raser är mer "hårda" andra mer "mjuka". Alla hundar, precis som människor, behöver uppfostran och viss disciplin. Titta bara på en vargflock så får ni se på disciplin. Det är ingen diskussion i en flock om vem som bestämmer och det är bara att rätta in sig i ledet. Tiken fostrar sina valpar och kan faktiskt vara rätt hårdhänt mot sina små.
En hund som är "aggresiv" kan vara det av ren osäkerhet. Alltså anfall är bästa försvar……eller anfalla först och fråga sen. Vi människor gör också så när vi växer upp och inte får den inre tryggheten med oss. En hund bör lita på sin förare ja, men om inte föraren/ägaren klarar av den uppgiften blir hunden osäker och vet inte riktig vilken roll den har i flocken.
Jag har också träffat på en rottweilier som mentalt sett var helläskig. Han kunde komma och kela för att i nästa sekund morra och visa hela garnityret. Jag klarade mig från att bli biten då jag (detta hände några gånger) alltid höll mig kolugn och inte rörde en fena tills matten fick undan sin hund. Sen har jag träffat dessto mer rottisar som är hur goa som helst och mentalt jättefina, men bra ägare. Lika är det med alla hundar, renrasiga, blandraser, stora, små, bruks- eller sällskap.
Oseriösa uppfödare finns bland alla raser. Där pengar finns finns också klåpare, tyvärr. Men de allra flesta uppfödare som jag känner till är seriösa och gör så gott de någonsin kan för att föda upp friska och sunda hundar. Tror heller inte att det, för en seriös uppfödare, finns så mycket pengar att få i sin uppfödning. Det kostar också att föda upp. Det ska ställas ut, meriteras, röntgas och koras och allt vad det är. Varje valp kostar också sin slant innan de säljs. Vinsten kan omöjligt bli så jättestor. Oseriöst ja, då kan man tjäna en klumpsumma för varenda kull.
Hur det än är så skulle jag i alla fall låtit avliva min hund om den hade gjort samma sak som ovanstående rottis. För allas skull. Det är inte ett normalt beteende, provocerat eller inte, att flyga på en annan hund och vägra släppa taget, trots att ägaren säger ifrån. Det är heller inte ett normalt beteende att hugga vilt omkring sig, oavsett om det är vana eller ovana människor som dyker upp. En hund kan bita i ett trängt läge, javisst. Fast hur biter den? Den varnar i regel och om man inte fattar så kan den hugga till, men den fortsätter inte bita och bita. Man ska heller inte glömma att om en sån här sak händer så kan man aldrig veta om det händer igen. Det är heller inget kul för rottisen för här har den "misslyckats" och även en hund känner när den så gjort.
#80 håller helt med dej att en rottweiler inte e ett monster. Men en sådan hund e ju framavlad för att slåss (iallafll vad jag har hört), om du kollar på hundens kropp så e den väldigt maskulin och det e även lite av de som gör att den kan göra mycket mer skada än en liten och spänstig hund
Frmaavlad för att slåss`?
#82 ojj, tror att jag blandade ihopp det med pittbull, men jag har ändå för mej att jag har hört det

#81 rottweiler är en vakt/bruks ras INTE en kampras!
_**/Mvh Anne
Innan du uttalar dig så ta reda på fakta innan du skriver ett inlägg.
Hehehe, sånt händer.
Jodu, det är lite skillnad på pitbull och Rottis=)
Förutom att du blandade ihop dem så har du nog hört fel tror jag.
Rottweiler klassas inte som kamphund.
Fast du hade rätt i att den är muskelös.
#80 Applåder för ett MYCKET bra inlägg!
#79 Lägg ner dina sarkastiska inlägg nu. Är trött på dig. För en normal disskussion någon gång, för det tror jag till och med du kan om du anstränger dig. Och pudeln kan du behålla själv. Trivs bra med den hund jag har.
Det spelar ingen roll vilken ras jag har. Den skulle avlivats om detta hände den.

Det är väl inte så många som skriver att rottisar är monster. Hera och jag skrev att vi mött på just elaka rottisar. Och eftersom det var en rottis som hade flygit på en annan hund så är det ju självklart att det är just rottis vi diskuterar i den här tråden.
Men hade det tex varit en pudel som bet ihjäl en liten annan hund hade jag skrivit samma sak. En hund som är så aggressiv att den flyger på en annan hund för att döda. Den måste avlivas. Det är vad jag tycker. Jag skulle aldrig känna mig trygg och tex äga en hund som bitit ihjäl en annan hund.
#89 Precis vad jag menar.

hihi jag vet!
Om en hund "flyger på en annan hund" är det väl absolut inte skäl nog för avlingning.
Skulle du avliva din hund om den hamnade i slagsmål?
Hur vet du att Rottisen gick in för att döda?
Det är ju inte så att en Rottis behöver ta i så värst mycket för att ha ihjäl en liten hund.
Dom slåss inte riktigt på samma vilkor, om man mäter det i styrka.
Eller hur?

Skulle ni reagera lika dant om det hade vart en liten ras som på blodigt allvar försökte döda en större hund även om den nu inte skulle lyckas?
_**/Mvh Anne
#93 Tycker att det är fel hur det än är.
Vet inte riktigt vilka du pratar med och vad reaktionen är.
Jag vet bara att är jag inte där kan jag inte uttala mig.

#93. Ja, även om jag hade en liten hund som flög på en större hund och, som du säger, på blodigt allvar försökte ta död på den större hunden så skulle jag reagera likadant. Var i ligger skillnaden? Det är beteendet det handlar om, oavsett ras, storlek eller vad det kan vara.
#92. När en hund inte släpper greppet utan fortsätter "tugga" så är det inte fråga om att "bara" flyga på en annan hund.
Om min hund hamnade i slagsmål skulle jag inte avliva den. Om min hund började tugga på en annan hund och inte gick att bryta så skulle jag avliva den.

#95# Helt vad jag menar också.
Me too.

Rottweiler är en mycket bra hund om den får en hundförar som tar till seg att detta inte är en leksak med rätt attitydinnlärning och klåra gränsser så är det oxå en suverän familjhund. Snäll och tollerant med barn , men kann bli lite för vaktsam Den måste bare veta var gränserna går och sin plats i hierarkiet. den måste lärast vad som är fara och vad som inte är
Om utbildningen saknas så kan den bli en drapsmaskin. Den är stark och har en bettstyrka på ca 1400 kg/cm¨2 (Schäfer har knappast 1100. Vargen på ca 1800. När den attackerar så attackerar den mot hals och hoderegion. Det är den hund som troligen mördar flest människor i året. Om jag kommer i håg rätt så dödade den 9 människor i USA i 2006 , 3 eller 4 i Tyskland og 2 i UK samma år. I dom flesta fall tilhör hundarna människor i utemiljö, men oxå i hemmet med barn där barnen har varit ensam med hunden. Barn är inte kapable till att ta hand om en så stark hun oavsett hur snäll och välutbildad den är. Aggretion är situationsbetingad.
Det är ägaren som är ansvarlig och det är ägaren som inte har skött om sitt ansvar när så här händer.

Det jag ville ha fram i #93 var att folk sällan reagerar lika dant om en liten hund anfaller som då en stor gör det.
De flesta jag mött säger att om en stor hund gör utfall så ska den ha munkorg och om den bitit någon ska den avlivas, men om en liten hund gör utfall så är den bara lite och ettrig/gullig/tuff och om den biter någon så gör inte det så mkt för det blir inte så stora skador.
_**/Mvh Anne
#99 Vilket är fel. Hund som hund..

#100 jo jag håller med dig amn ska inte göra skillnad på hundar pga deras storlekar, är det fel att en stor hund gör en sak så är det lika fel då en liten hund gör samma sak även om skadorna efter den lilla hundens framfart blir betydligt lindrigare.
_**/Mvh Anne

Hade rottisen varit min hund hade jag avlivat den direkt, spelar ingen roll vad som triggade den till att göra som den gjorde. Har det hänt en gång kan det hände igen och nästa gång kanske det blir ett barn den biter och det skule inte jag vilja ha på mitt samvete.
Anne_N; jag gör ingen skillnad på hund och hund. Kvittar ras och storlek.
#102 Precis.

Min hund som jag hade tidigare råkade i slagsmål några gånger men det var tack vare andra hundar som inte ägarna höll koll på, den ena(större blandras) kom rusandes ut från en trädgård & den andra gången var det en rottis som flög på min Bruno. Båda gångerna fick Bruno snabbt ner dessa hundar på backen med ett rejält grepp om halsen/strupen på motståndaren, ena gången gick ägaren emellan & Bruno bet fel, han tog tag i hennes arm istället för hennes hund. Min Bruno var kopplad båda gångerna när han blev anfallen, det var dom andra hundarna som var lösa. Bruno var en Irl. varghund och tur i oturen var nog det, hade han varit en liten hund så kunde det ha gått riktigt illa för honom.
Bruno hade själv ett ganska hett temperament, han var en testosteronstinn hane som gärna ville visa vem som bestämde, en gång högg han mig i näven så det blödde rätt så rejält & det hände ibland att han morrade åt våra barn, min Whippet har ett ärr över nosryggen efter Bruno. Vi tänkte avliva honom men först ville vi se om han blev bättre efter en kastrering och det blev han faktiskt, han blev som en helt ny hund efter det. Bruno blev kastrat vid 4 års ålder & levde sedan tills han var nästan 9 år gammal.
Jag vill bara tillägga att jag har ingenting emot rottisar, tvärtom så gillar jag dom hundarna, min syster hade en tik som blev nästa 10 år gammal och snällare hund får man nog nästan leta efter.
101 håller med dig absolut, och faktum är att en liten hund kan orska rätt stor skada den med om det vill sig illa;-)
#105 Jodå, en jack russel bet en finsk spets väldigt illa, slutade på operationsbordet och en stor räkning, så man ska inte tro att en liten hund alltid gör mindre skada, även om det är mest troligt..
106, just det och den vorsten som slet sig och bet våran york över ryggen för många år sedan, hade yorkens huggtänder kvar i halsen när ägaren tittade efter;-)
#107 Ja, bevis på att man ska inte kasta in handduken bara för att det är en stor hund. Små hundar kan göra stor skada de med..
Lustigt dock att det är båda terriers vi pratar om ;)
Fast ja, även pudlar kan de med.
En pudel (dvärg) jag vet har huggit både en labbe och en vizla mycket illa.. Så.
Onödigt att börja bråka över sånt.
Det är ju alltid dåligt om en hund (vilket djur som helst egentligen) attackerar någon annan speciellt en människa. Och då ska man avliva den om den är farlig.
Men det är ju inte speciellt bara för en ras utan att det kan ju hända med vilket djur som helst att dom får spader och blir galna och farliga, eller att dom bara är farliga och agressiva.
#109 Denna tråden är väääldigt gammal om du inte såg det? ;)
tycker det är tråkigt att man inte får uttrycka vad man tycker här inne på hif i heta diskutioner (jag känner så)om man inte vet något om just den händelsen. Denna sidan är väl till för att diskutera, inte vad som är rätt och fel. alla tycker olika ju.
Medarbetare på Hundar.ifokus
jag tycker att dem bör avlivas.. och eftersom denna tråden är så gammal kanske den ska låsas så det inte bara blir fler bråk ?

Det är alltid när det gäller hundattacker att vissa tar direkt till avlivning utan att veta varför eller vill ta reda på varför hunden agerar på det sättet, kan vara brist på motion,aktivering eller att ägaren ej är konsekvent och alla ska inte ha stora och starka hundar som är envisa, och som har tendenser att bli aggressiva i trängda situationer, men många har ju stora, starka hundar för att det ska se coolt ut….
Avlivning är det sista utvägen, hundar föds aldrig aggressiva , det är något i deras omgivning och miljö som har gjort att de har blivit så….man ska alltid vända sig till experter och rådgöra med dem…för att bara avliva en hund som attackerar, är att ge upp..som att kasta en möbel ut genom fönstret……nej , man ska engagera sig i sin hund och försöka få den på rätt väg igen och om det inte går, då får man tänka på det sista…..

Gud va tråkigt det är med att gnabb och gnäll här inne på HiF, man tappar helt lusten att kommentera inlägg när det är så här, trist!
~Quila Roze~

Såg också nu att det var ett gammalt inlägg…
~Quila Roze~