Får era hundar ligga i sängen?
Undrar bara vad som är bäst.
Några tycker ju det är självklart och några tycker det är äckligt.
Men det här med rangordning har väl inget med det att göra bara man har några regler eller?
Så att inte "hunden kör över"en.
Så att man gör rätt när man får hem en valp.
Vad är bäst. Ska hunden få ligga i sängen eller inte?
Så klart att var och en bestämmer men vad är bäst för hunden egentligen?
Om ni förstår?
Ps.Ingen aning vilken grupp den ska vara i.
Min hund ligger i både sängen och soffan, hon är med överallt där jag är.
Skitsnack att det skulle ha något med rangordning att göra.
≧◔◡◔≦

Våran hund har tre olika sovplatser, som hon har haft sen liten. Hon har aldrig fått sova i våra sängar och detta fungerar bra hos oss.
Har inte ett dugg med rangordning eller något liknande att göra. Det är helt enkelt upp till varje hundägare att bestämma om hunden får ligga i sängen eller inte, inget mer med det.
Min får ligga i sängen och har alltid fått.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Äh, strunta i snacket om rangordning. Frågan är snarare hur DU vill ha det.
Vill du att hunden ska ligga i sängen eller inte? Själv vill jag inte ha djur i sängen och soffan och har därför aldrig uppmuntrat det. Min hund ligger förnöjt på sin egen bädd bredivd, eller på golvet, istället. Men tycker man att det är mysigare att ha sin hund liggande bredvid sig i sängen, så varför inte? För egen del tycker jag att den platsen är till uteslutande för mig och sambon. ;P
//Lina
Min har fått sen han var valp. I början så hade jag bestämt att han inte skulle sova i sängen, men det ändrades snabbt…

Bägge mina har fått sova i sängen sen de klarade av att hålla sig hela natten. Det är inte kul att vakna i en blöt pöl med kiss 
Mina får ligga i sängen, men bara i min och syrrans :P Mamma och pappa vill inte ha några hundar i sina sängar. Detta blir inte förvirrande för hundarna vet vilka sängar som är ok och vilka sängar som har hundförbud ;) I soffan har dom alltid fått vara XD Ändå sen vi fick hem dom så har dom haft en egen filt i ena hörnet av soffan ^^
Huvudsaken är väl att man är konsekvent. Om man börjar låta valpen sova i sängen måste man låta den göra det jämt, även när den är smutsig och jobbig. Som de andra säger, att det skulle ha med rangordning att göra är bullshit.

Rangordning??? Jag har aldrig brytt mig om sånt… Här får hunden sova i sängen och i soffan… Men det är klart. Man kanske ska tänka på att liten blir stor… vissa tar ju för stor plats till sist…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Våra vill inte sova i sängen (för varmt) och det är jätteskönt, då sambon faktiskt är hundallergiker. De kommer upp och myser ibland men inte några långa stunder.
I soffan ligger de och slöar allt som oftast. Där har övrig familj numer bara en 2 sits att sitta i under tv-kvällarna. Hundarna delar på 3 sitsen.
Så länge hunden inte tar över säng/soffa och tex ligger och morrar och inte släpper upp någon annan i familjen så är det bara att låta dem ligga där. OM man nu vill ha dem i soffan/sängen. De behöver ju nödvändigtvis inte ligga där, då mår inte dålig av att inte få göra det. Men hundar gillar att ligga lite högt, så man kan ju ge dem en egen fåtölj eller en hundbädd som är förhöjd.
Här får min sova vart han vill. Har nyligen satt in en biabädd i sovrummet, och han går faktiskt ner och lägger sig i den själv vilket jag verkligen inte trodde. Känns skönt då han själv har valmöjligheter, men han går aldrig ut och lägger sig i ett annat rum.

Min får varken vara i säng eller soffa, men hon gråter inte för det :P

Min hund kommer inte upp i sängen eller soffan :P Man får lyfta upp henne ;)
/Elvira :D

Min tjej får vara i sängen och soffan, men bara när hon har blivit uppbjuden. Hon sover i sängen nästan varje natt, gärna under täcket även om det är varmt så det snurrar!
Ja det känner jag igen=)
Mina hundvakts hundar sover alltid under täcket.
Sen kommer dom ut och flämtar ibland=)

Eftersom jag inte vill lukta hund
så sover inte mina i sängen, mer än någon enstaka gång.. inga problem med det. Inte heller i möblerna vill jag att det ska lukta hund så de har egna filtar och kojor.
Ja det är ju värre om dom hårar förstås:o
Och man måste ju byta lakan ofta vilket är lite jobbigt.
Ibland brukar jag säga nej och då hoppar dom över till min syster.
Men ibland kan det vara mysigt=)

Min hund kommer att få lov att vara i säng och möbler men just nu när hon är liten så har hon sin egna lilla bädd och bur att ligga i.. Det känns skönt för att då har man gett henne den möjligheten.. Om man nu inte vill ha hunden i sängen eller gör som jag att ta upp den i sängen när den är tillräckligt stor för att hoppa upp och ner så kan man låta hunden sova i en transportbur då den redan ifrån inflyttningen har sovit i den och man har då alltid med sig den eftersom det är inte så jobbigt att ta med sig en sån(jag har ju en tygbur, de går ju att fälla ihop bara)

Hundarna får sova i sängen emellanåt, en i taget, har 6 stycken. Oftast händer det om hunden mår lite dåligt eller är deppad av någon anledning, då kan en natt hos husse och matte göra underverk. Vad jag har märkt är att den hund som för tillfället får sova i sängen är mycket stöddigare gentemot de övriga än vad den brukar vara annars.

#19 Oj! 6 stycken!!! Hur många raser, små stora… ?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Japp här får våran hund sova i sägen han får välja själv vart han vill ligga nu är han så duktig o sover vid fötterna men när han tycker det är för varmt så väljer han sova på sin bädd på golvet.

#20 Mamma och pappa papillon, två kullbröder, en yngre bror och en bordercollie(har får).
Från början hade jag bestämt att min inte fick vara i soffa eller säng men vem kan motstå ett par pepparkaksögon som tittar bedjande?
Dock fick han inte komma upp innan han klarade av att hoppa upp och ner själv eftersom jag var rädd att han skulle skada sig om han ramlade/hoppade ner för tidigt… Han var inte högre än 15 cm när jag köpte honom men nu är han 32 cm och hoppar hur högt som helst;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Silver får ligga var han vill. Är vi i sängen ligger han oftast där. Sen kan han ligga i soffan på kvällen när vi tittar på TV eller jag sitter vid datorn tills han blir för varm då flyttar han er på golvet.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Sigge får sova i min säng, tycker detär jätte mysigt och jag sover mycker bättre och tryggare.

Jag vill ha min i sängen men det är sällan han vill han tycker nämligen att det är för varmt

Mollgan sover i sängen och på morgonen när ja går upp kryper han in under täcket, ibland sover han där hela natten med.. han gömmer sig han vill inte gå ut före 11 helst.. trötter! sovan har han ett får skin han ligger på och en filt på ryggstödet där han sitter och spanar ut..
När vi hämtar våran kommer den inte att få. Varken sängen eller Soffan.Tror ändå att hon kommer tycka att det är för varmt i sängen.
jag vill inte ha min hund i sängen, men det är för att jag HATAR fästingar! vill inte heller ha hår och grus i sängen.
hon trivs bra på sin filt nedanför sängen.

Har en jätte fin hundbädd i sovrummet men hon tassar upp till ena grabbens rum där han har en tigerfäll i fleece på golvet. Den sover hon gott på och visar sig inte förrän jag stiger upp på morgonen. Katten däremot ligger ofta i fotänden och breder ut sig och är i vägen.

Självklart får de sova i sängen, här är det nog inget annat som accepteras av hundarna^^ De står då bara nedanför sängen och kraffsar tills de får komma upp, och får de inte så vandrar de hela natten igenom fram och tillbaka mellan sin korg och sängen.
Däremot vet de mycket väl vilka sängar som är ok och vilka som är förbjudna.
Även soffan är självklar mysplats på kvällen framför tv med hela familjen. Och blir det för varmt så finns det en gosig matta eller en mysig liten korg att välja mellan, bara man är där familjen är så är allt bra.
Jag vad hundvakt för några dagar sedan, en stor labbe. När jag sov la den huvudet på sängen och tittade på mig med stora ögon, jag sa åt henne att gå och lägga sig vilket hon gjorde, efter några minuter var huvudet och ögonen tillbaka… Detta upprepades några gånger och slutade med att vi skedade i sängen.
… Så ja, min valp lär nog få sova i sängen med mig, jag kan inte stå emot! :P

Min hund får inte ligga i sängen. Vi är så rädda att råka sparka på henne i sömnen.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Inget med rangordning.
Du bestämmer hur du vill ha det..
Sen är det inget som varken skadar eller gynnar hunden.
Vår förra tik hade en egen soffa, och ville inte sova i sängen.
Hon låg där när överkastet var på, och ingen låg i sängen.
Hade vi inte velat haft det så, så hade vi helt sonika inte låtit henne vara i sängen.
Hundar kan skilja på vart de får vara, vilken soffa, och vilken säng osv.
Så att det har med rangordning att göra är bull.
Hunden följer dina regler, oavsett vilka de må vara
-om man fostrat den rätt-

Quila sover mellan oss i sängen varje natt och har gjort ända sen hon var valp.
Gärna under täcket också, och med huvudet på kudden 
~Quila Roze~