vad är klicker!?
Har förstått att ett klick kommer då hunden gjort rätt och att detta altid efterföljs av någon typ av belöning. Men är det någon som har erfarenhet av klicker som kan förklara vad det är för fördelar jämnfört med annan träning.
Kanske lite kort sammanfatta vad som gör klickerträning så effektivt?

För det första är klicker en mycket bra förstärkare. Ljudet är alltid samma och det tränger igenom bra.
Fast det viktigaste är nog att man tränar operant, dvs låter hunden prova sig fram, tänka själv och lära sig av att misslyckas och lyckas.
Man börjar med att klicka in hunden, så att den vet att klick betyder "jag gör rätt, nu får jag en belöning". Sen kan man tex vänta ut beteenden och klicka för dem. Ex kan man ställa fram en låda på golvet och låta hunden testa att göra saker med den. Först räcker det att titta på den ett par gånger, sen vill jag att hunden ska gå mot den, vidare kanske sätta nosen mot den, för att slutligen lyfta upp den, kliva i den ed.
Man kan lära hundarna coola trick, finslipa lydnadsdelatjer, köra det i princip alla inlärning, köra skvallerträning od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
ok detta har jag förstått. Att ljudet alltid är detsamma är ju bra =)
Men man kan ju lära en hund en massa utan klicker oxo. Vad är det som gör klickern så revoltionerande?

Precis det jag skrev, ljudet hos dosan är bra, fast det är tänket kring shaping som gör det revolutionerande.
Man kan tex använda en visselpipa, som man gör till delfiner, lika gärna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du kan belöna väldigt exakta beteenden med klicker och hunden lär sig och förstår vad den gör mycket snabbare oftast. Du kan lära hunden små exakta saker som att titta åt ett visst håll, vifta på örat, vifta på svansen och väldigt små saker som annars kan vara svårt. Sen som sagt går det oftast snabbare och hunden förstår lättare. Du lockar inte med godis så hunden får tänka själv och använda huvudet istället för att bara följa efter en godisbit och inte tänka alls. Jag har sett många hundar som är gamla och inte ens kan knappt sitta utan att bli lockade med godis eftersom de aldrig förstått vad de gjrot - de har bara följt godisen i alla dessa år.
Jag har skrivit en artikel om klickerträning enn på blandrashundar som du kan gå in och kika på om du vill.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

mamma använder visselpipa och klicker på sina tre hundar. funkar super. speciellt när hundarna är ute på tomten och hon vill ha in dom. då blåser hon i visslan, så komem ralla springande. mycket bättre att stå ut med ett vissel, än att hon ska stå och skrika tills hundarna komme rin. :P
#5: Om hon lär in "kom hit" lika bra som hon lärt in visslet måste hon ju inte stå och skrika tills dom kommer :P Då skulle dom ju komma lika snabbt som när hon visslade.
Och vad hade det med klicker att göra förresten ? :)

hon kör med det oxå, men det är lättare att höra ett kort vissel, än att hon står och ropar in ifrån huset ut mot tomten.
jag ville mest påpeka att hon använder sej utav både vissla och klicker. då det nämdes något om visslor i ett tidigare inlägg.
men jag håller mej borta från denna iFokus sajt då det inte verkade vara ett trevligt bemötande här.
tack för mej.
#7: Jag vet inte om jag fattade rätt, använder hon sig av klicker om en inkallningssignal?
Givetvis kan man göra det, men det är inte klickerträning och inte alls vad klickerträning handlar om eller går ut på. Det är inte klickerträning.

nej, hon använder klickern till agility och lydnads träningen.
jag påpekade mest bara att hon använder sej utav båda redskapen.

En klicker/visselpipa ska inte användas som ett kommando. Utan istället visa att hunden har gjort rätt och kommer få belöning.

jag vet mycket väl vad klicker/vissla används till.
jag behöver absolut inte få det förklarat för mej.
jag ville bara förklara för andra att det funkar att använda klicker/vissla.
sluta tillrättavisa. bara för att jag inte brukara vara på denna sajt betyder det inte att jag inte kan något. för om så vore fallet så hade jag inte ens skrivit.
#9: Då fattade jag fel :) Ursäkta!
Måste också säga till #0 att klickerträning handlar inte om klickern i sig, utan du kan klickerträna utan klicker. Klickerträning är en filosofi, ett sätt att arbeta på. Många har klicker men klickertränar inte för de har missat själva sättet att arbeta och de tror att de räcker med en klicker, andra har inte ens klicker men arbetar efter klickerfilosofin och därför kan man säga att de klickertränar fast de inte ens har klicker :) Så klickerträningen sitter inte i klickern, det sitter i sättet att jobba. Men klicker gör allting så mycket enklare! Det är lättare att klickerträna med klicker än utan klicker.

Men snälla, tagga ner.
OK! tack för svar. Verkar intressant det här, ska nog ta och läsa på mer så kanske jag kan använda mig av metoden när min valp kommer :)