Köpa valp?HJÄLP
Hej!
Nu har jag viljat ha hund jätte länge. Min mamma och jag har kollat på Chihuahua & Japansk spets. Mamma är allergisk och hennes läkare sa när hon var ung att hon aldrig skulle köpa pälsdjur då hon kan bli så pass sjuk och dö . Vi har nu en hamster hemma och mamma reagerar inte alls på den. Min pappa är den ända i familjen som tvekar.. Men jag har ändå kollat runt på några uppfödare här i Jönköping och hittat en som verkar seriös och så. Men jaa behöver erat råd om jaa ska tjata mer eller bara skita i det och inte skaffa hund fast jag vill ju så gärna ha en hund och det vet jag att alla i familjen vill bara att pappa täncker nog på mamma lite. Men tror ni att man skulle kunna åka till den uppfödningen och låta mamma vara vid en hund och klappa mm. Skulle man se då om hon tål just den sorten?
Jag behöver verkerligen råd om vad jag ska göra HJÄLP!
En hamster är ju inte speciellt allergen… Så bara för att hon klarar den behöver hon inte alls klara en hund! Din mamma bör hon utsättas för en hund en längre period innan ni bestämmer en sådan sak.
Allergi är jätteindividuellt, även om hon kanske tål vuxna hundar kan hon reagera på valppälsen och tvärtom, det enda är att undersöka saken och vänte på en ev. efterreaktion om den inte kommer direkt.
Huvudsaken är att ni inte skaffar en hund innan ni säkert vet att hon klarar den.
≧◔◡◔≦
Okejj tack :) Men hur kan vi få reda på det för man kan väl reagera på olika sorter? För om vi skulle vilja ha en hund och vill ha en japansk spets kan man gå till en uppfödning och fråga eller vad ska vi göra?
det finns ju hundar som majoriteten av dem som har allergi tål, tex pudel och den finns ju i 4 varianten.. det är kanske säkrare.. sen finns det kinesisk nakenhund, lagotto m.m
Min första tanke för tips till dig är, att din mamma ska gå till doktorn och ta ett allergitest innan ni går vidare med planerna.
Sedan kan ni besöka de uppfödare kring jönköping som har hundraserna som ni funderar kring. Beroende på hur resultaten på allergitesterna blir.
Jag hoppas att löser sig och att du blir en hundägare!