Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 7174 ggr
lennartsdotter
0

Ledarskapsövningar, Javisst!

Hallå!

Ska fortsätta att träna ledarskaps övningar med min hund. Men nu behöver jag fler; både lätta och svåra!

Tack på förhand alla!Skrattande

Singo-Torpet
0

putt

[Flippans]
1

Putt

fredrikaa
0

PUTT!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[IsabelleA]
0

1. Som Fredrik steen rekomenderar: Håll hunden kopplad, lek med två leksaker och kasta den ena leksaken åt höger. Hunden kommer vilja ta leksaken, då håller du emot kopplet och kastar den andra leksaken åt vänster. Håll emot. Hunden kommer vilja gå till en leksak, antagligen den vänstra. Dra då kopplet till den högra leksaken och låt hunden ta den och busa lite. Gör detta ca. en gång om dagen kanske. Här bestämmer du vad hunden får jaga och inte jaga. Du bestämmer.

2. Du lägger en godis framför hunden. Hunden kommer vilja ta godisen. Då håller du den i halsbandet till hunden tittar på dig. När hunden tittar på dig säger du varsågod och låter hunden ta godisen. Här ber hunden om lov att få ta godisen. upprepa övningen.

3. Du går ut först genom dörren och hunden ska då sitta kvar på andra sidan tröskeln tills du säger varsågod. Denna övning är grymt bra och viktig för ett bra ledarskap. Träna detta i samband med bilåkning. Hopp in / ut osv.

fredrikaa
0

# 4 våran hund kan 2 och 3,an!:)

- Fredrika

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[IsabelleA]
0

4. träna på samma sätt som 2 & 3 fast med matskålen. Det är bra, så gör jag med min hund och när jag ställer ner matskålen står han bara och tittar på mig tills jag säger varsågod.

lennartsdotter
0

#6, Tack fördina tips. 3 kör vi varje gång vi går ut. Men ska testa dom andra.

Tack!

Tina-A
0

Varför håller du emot med kopplet i #1? Okej för inlärning som extra skydd om du inte lärt in ett ordentligt nej, men sen om hunden är lös blir ju uppenbarligen den övningen helt meningslös om du inte tränar med lös hund. Och varför håller du i halsbandet i #2? För att du inte lärt in ett nej?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

fredrikaa
0

#6 det gör vi också! Det lärde vi från första dagen det är samma när hunden ska ner från bilen. Han får inte bara springa ut. Han måste vänta på kommando!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Linnda
0

#8 fast det är väl bra att i början hålla i halsbandet. Sen när hundar har förståt var övningen går ut på kan man ju försvåra, och då har den lös

Det kan ju vara ett smart sätt att förebygga ett misslyckande på.

[IsabelleA]
0

#8 i övning 1 är det du som ska bestämma vad hunden ska få leka med. Det är för att lätt kunna visa hunden. Att lätt kunna bestämma "nej, du får jaga denna istället". Gå in på tv4/hundcoachen och kika på vad Fredrik steen föredrar för övningar. Han ger även bra förklaringar till varför övningen bör utföras och varför/varför inte man bör ha hunden kopplad under några av övningarna.

I övning två måste hunden förstå vad den bör göra för att få ta godien. Den bör alltså fråga om lov innan och att hålla i halsbandet är en förenkling i början av övningen om du inte tränat detta innan. Du kan sedan försvåra övningen genom att bara hålla en hand på hundens bröstkorg tills hunden sedan tittar dig i ögonen och frågar om lov. När hunden förstår att det är dig den ska fråga kan du stå upp, kasta en godis på golvet utan att på något sätt ha fysisk kontakt med hunden. Då har hunden säkert förstått att h*n ska titta dig i ögonen / ta kontakt med dig = fråga om lov.

Så somsagt så bör man hålla hunden i halsbandet om detta är första gången man övar. Annars kastar hunden sig säkert öved godbiten och du står förundrat och inte vet vad du ska göra … Obestämd

Vattnadal
0

Fast är inte det här egentligen bara ögonkontaktövningar

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mistle
0

Vad är det för ledarskap du vill ha?

[IsabelleA]
0

#12 Njae, det ligge ju till viss del ledarskap i det. De flesta av mina instruktörer säger att den bästa ledarskap får du vid dörren. Du går ut först och bestämmer när hunden får gå ut.

Det är klart att det ligger kontakt i dessa övningar också.

Vattnadal
0

För mig är det inte så noga med ledarskap. Det får jag automatiskt av att det är jag som bestämmer över de flesta rastningarna, det är jag som serverar maten, bestämmer när det ska klivas upp på morgonen och sovas på kvällen. Jag tar de flesta initiativen på jakt (promenader, blodspår od) och är en allmänt kul person som är en resurs för mina hundar. Jag hittar på roliga saker, kliar dem och myser med dem i soffan. Här hemma gillar vi initiativrika hundar. De får gärna vara med och styra och ställa med sina liv och få ha en känsla av egenkontroll.

Sen är det oerhört praktiskt att göra ögonkontaktövingar. Man få bättre kontroll på sin hund om den frågar om lov innan den tar mat, springer ut genom den öppna dörren, hoppar ur bilen ed. Man kan jobba med skvallerträning för att få ännu bättre resultat när hunden upptäcker andra hundar, djur ed.
Dock tycker inte jag att man kan kalla det ledarskap att ha en hund som lärt sig att titta på ansiktet. Inte är det kontakt heller, egentligen. Fast som sagt, oerhört praktiskt.

MVH Elin

lennartsdotter
0

#13- Hur menar du? Lite hjärndöd idag…

#15- Okej, Fast ögonkontakts-övningarna borde ju vara en början till ett ledarskap.

Mistle
0

#16 Ja, det jag menar är att i princip alla som yttrar ordet ledarskap har olika syn på vad det betyder.
Jag är egentligen inte så insatt i det ämnet, men försöker bilda mig en uppfattning och åsikt.

Det som tillexempel #4 skriver är inget som jag vill se som ledarskap. Övning nummer 1 skulle jag dessutom inte ens få för mig att göra. Det är inte den relationen som jag vill ha med min hund, i alla fall inte få ut den genom den metoden.
Och 2an och 3an ser jag bara som enkla, vardagliga regler. Och okej, på en nivå kan jag väl acceptera det som ett "ledarskap".

Dock så anser jag att ett ledarskap och en sådan respekt som det innebär för många inte är något som man tar sig, det ska man förtjäna.

Jag vill ha en trygg hund som litar på mig.

Vattnadal
0

#16 Det beror ju på vad du menar med ledarskap. Tittar du på hur det fungerar naturligt för hundar, så frågar de inte direkt om lov, så som vi vill ha dem att göra. De tittar definitivt inte i ansiktet eller ögonen. Hundar som tar kontakt går fram och duttar lite med nosen då och då. Detta gör de för att säga"här är jag", inte för att fråga.

I naturen finns inte en massa regler. Många av de regler som finns bryter ändå alltid vi människor själva. Bland annat är en viktig regel för hundarna att den som har en sak äger den, men när den lämnas är det fritt fram. Så tycker inte vi, som vill ha steken på bänken själva, fast vi lämnar den. Inte heller låter vi hunden behålla smaskiga godbitar den hittar ute.

Att lära hunden att titta i ansiktet för att fråga om lov att få gå ut genom dörren är inte ledarskap, det är en cirkuskonst på samma sätt som att vinka är det, eller att gå fot, platsliggning eller dylikt.
En ledare i en hundflock går bara först när den känner för det, låter andra behålla sina ben, leker när den vill eller busas igång av de yngre.

Jobba på att vara en resurs för din hund. Visa att du är lugn och trygg. Släpp tex aldrig fram främmande hundar eller människor utan att du tar kontakt med dem först. Kliar hunden sig, hjälp den att klia. Tuggar den ben, hjälp till att hålla benet så att det blir lättare att komma åt.

Sen tycker jag fortfarande att ögonkontaktövingarna är jättebra för kontroll, men det är inte ledarskap.

MVH Elin

lennartsdotter
0

A, det som #18 skriver längst ner är väl det jag söker. Fast då ingår väl att leka med hunden också?

Jag brukar ha som mål med våra prommizar att jag ska vara lugn och att hunden ska gå vid min sida. Att jag besämmer när han får kissa osv. Om vi är innomhur behöver jag bara knäppa med fingrarna och peka för att han ska förstå att det får han inte göra.

#18 Det där med regler om att när vi lämnar något så får hunden ta det… Min hund har aldrig stuligt någon ting i hela sitt liv. Om det ligger på golvet så är det väl en sak men ligger det i en back i stugan eller liknande så törs han bara lukta. Detta är inget vi har lärt honom utan något som bara kommit… Ingen aning om hur..

Friida
0

Att vänta på tillåtelse att gå ut genom dörren är bra, jag kräver också att mina hundar väntar på tillåtelse att gå in i lägenheten, vårt revir där jag är ledare…