Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 516 ggr
Heda
0

Varför gör hon så?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en kockerspaniel tik på 8 snart 9 år.

Jag har märkt ett betende hos henne som hon troligen haft en längre tid.

När vi är ute å går och hon hittar något ute som luktar gott på marken sätter hon sig där och kissar en skvätt,detta är väl inte vanligt bland tikar?eller är det?

detta kan hända 2-4 gr när vi är ute och går. 

Hon har aldrig gjort så förr,de är på senare dar som hon börjat göra så.

Jag tänkte fall hon kanske hade fått någon inflamation,men eftersom hon alltid hittar ett ställe som luktar gott verkar de som,så sätter hon sig där.

Händer även att hon lägger sig ner å rullar i något som luktar gott också men iallafall det här med kissandet,någon som vet varför hon gör så?

Maja
0

Det är inte bara så att hon också vill "markera sitt revir" som hanhundar gör? Bor det andra hundar i närheten? Våran hund brukar också rulla sig på speciella ställen.. ;)

Heda
0

Hm ja det är kanske så:D…

ja det bor en hel del hundar här i området,så kan ju vara på grund av det,men tycker de är konstigt eftersom hon är tik;D..

-mmk-
0

ja..ibland kan ju tikar "para" sig också .. och det gör ju bara hanar .. tikar kan göra mkt dom ;)

AgnetaK
0

Så gjorde min tik också, från cirka 6 års ålder tror jag. Det är revirmarkering. Om man t ex har två tikar brukar den ena nästan alltid gå och kissa över den andras. Är dom ungefär lika ranghöga kan den första gå tillbaka och kissa över igen. I alla fall är det mina erfarenheter. :)

Det är ju förresten också vanligt att tikar håller på så här (särskilt) när dom löper.

Heda
0

Ah okej då förstår jag.

För jag har undrat lite varför,men de har kommit med åldern som du sa.

AgnetaK
0

En del ranghöga tikar kan säkert börja vid ung ålder, men min tjej var lite feg av sig och blev inte modig förrän hon hade några år på nacken. I samma veva blev hon också mindre och mindre "fjäskig" för andra hundar, utan mer av stå-på-sig-typ, och mer och mer sur mot andra hundar för varje år (inte aggressiv, men liksom "högfärdig").