Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1675 ggr
[jakke94]
0

Min brors hundval! :)

hejsan :) tänkte bara berätta att min bror ska snart få sin första egna hund nu när han ska flytta hemifrån :) han har möjlighet att ha med den till jobbet.. raserna han väljer mellan är: schäfer (rakryggad), rottweiler, tervueren, malinos, leonberger eller en flat.

jag själv tror att en leonberger hade passat honom bäst eftersom han mest vill ha den till sällskap och utställning :P vad tror ni ? han är hundvan :P

[IsabelleA]
0

Om han bara vill ha den till sällskap passar nog ingen av de ovansående raserna förutom Leonberger. Alla raser du nämnt (förutom leonberger) behöver arbeta, gärna med nosen och inom brukset. Sedan kan alla ovanstående raser fungera till sällskap men jag tror att hunden mår bättre av att göra det den är avlad för att göra. Tex. apportering (flat.) eller tervueren samt malinos som (tror jag) arbetar mycket till försvar och nosarbete.

Men somsagt, var jag i din brors situation skulle det bli en Leonberger pga. mina levnadsförhållanden och ändamål :)

[IsabelleA]
0

… Då säger jag inte att Leonberger inte behöver någon aktivering, bara mindre sådan.

Mischa
0

oj, är det raserna han väljer mellan borde han verkligen ransaka sig själv med vad han vill få ut av hunden.

Enda rasen jag tror skulle kunna trivas med hans hundhållning utav dom nämnda är leonberger, som är mest utav en sällskapsras trots att den vad jag vet räknas som brukshund i hemlandet.

Resterande raser är rena bruksraser som vill just arbeta!

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

glömde skriva.. om det blir en flat så kommer den att jagas med, både min pappa och morfar jagar och morfar har ingen jakthund då hans är skotträdd :P han är mest inne på leonberger eller flat .. flatten gillar han nog för att vi har varit uppfödda med flattar då vi haft kennel :P men om jag ska vara ärlig tror jag det blir en leonberger faktist :P

[jakke94]
0

#2 nej det vet han/jag .. alla hundar behöver ju någon sorts aktivering.. men han söker en som inte behöver så mycket aktivering förutom några timmars promenader :P Sen känner vi en uppfödare av dem så han har ju lärt sig mycket om dem och så :P

Mischa
0

#4 Jo, men även om den ska jagas med så får man ju dels jaga in hunden och dels fortsätta att både aktivera och konditionera samt uppehålla träningen vid sidan om jakten, det går vanligtvis inte att "damma av" hunden inför säsongen.

Som sagt, leonberger låter lämpligare.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

förlåt för många inlägg i rad nu men ni har kanske någon liknande ras som han kanske skulle tycka om ?
han tycker ju om det lite maffiga utseendet på hundar som ni kanske förstått :P

[jakke94]
0

#6 min morfar tänker lägga viltspår med den isåfall ochså senare då hans hund är värdelös på det :P han köpte en jack russel till jakt och som han kunde lägga spår med.. sen blev den skotträdd och han tycker inte han kan ha fler än en hund i taget längre (innan har han varit uppfödare av tax)

[jakke94]
0

nu känns det som jag skulle vara lite mer vaken när jag skrev tråden Skäms 
långhårig collie är också en annan hundras han är intresserad av :P

Mischa
0

vill han ha en stor, kraftig hund som endå går att göra saker med kanske även någon utav dom större sennenraserna vore något? newfoundland eller landseer? grand danois? st. bernhard? bullmastiff?

≧◔◡◔≦

[IsabelleA]
0

Långhårig collie behöver som de ovanstående raserna väldigt mycket aktivering och motion ;)

Bpersonen
0

Fast långhårig collie är ju ändå en hund som funkar utmärkt som sällskapshund. Promenader och hjärngympa, precis som alla hundar behöver. Den behöver inte arbeta för att må bra.

Bpersonen
0

Här är en sida där man kan läsa om olika hundraser, bland annat efter aktivitetsnivå och storlek. Ett litet tips att börja med :) : Dogluvers.com

Skruttan-1
0

Leonberger behöver oxå jobbas med :P Min svägerska o svåger skaffa en leon herre gösses dom fick lite o bita i :D han var full av energi samt behövdes jobbas med mycket tankemässigt tills han vart 2.5 år sen lugna han ner sig, han kastrerades oxå så kanske det har stor del till att lugna ner sig som han gjorde.

[jakke94]
0

tack för allas svar :)
#10 hehe grand danois är enda hundrasen han är rädd för då han attackerades av två stycken sådanna som 8 åring och det har ej kommit över :P

jag uttryckte mej nog lite klumpigt med att skriva endast sällskap och utställning.. klart den kommer få motion och hjärngympa.. men inte så mycket.. alla hundar måste ju ha någon sort av motion mer eller mindre.. han vill ha en av det mindre slaget :P men han ska kolla över hundraserna lite och sen får vi se :P st bernhard tycker han också om men isåfall vill han ha en långhårig och dem dräglar rätt mycket :P