Vovven sjuk , elr ej??
börjar bli riktigt orolig för min hund nu.. han blöder jätte mycket ifrån sin snopp, och han har haft de en gång innan , och då va vi hos vetrinären, och han fick tabletter för de.. men de e just de, de kommer inte bara ifrån snoppen nu , utan de kommer ifrån rumpan med.. och ingen vetrinnär i närheten av här jag bor har tid på typ 3-4 månader.. så lixom kan de vara en sjukdom? Han e lixom 9år.. jag börjar bli riktigt orolig att han har en sjukdom.. han skakar riktigt mycket med.. och han piper hela tiden.. vet inte vad jag ska ta mig till med honom!! snälla hjälp mig någon ?? 

Tycker att du ganska omgående ska åka till veterinär. Inte för att jag är proffs på sånthär, men jag skulle gjort det! om din veterinär säger att det inte är någon fel eller så, så byt!

Åk in till närmasta jouröppna veterinärklinik.

Tänker lika dant som de föregående talarna, åk och kolla upp det. Någonting är det ju som inte står rätt till..
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag förstår inte hur du kan starta en tråd om detta och fråga oss om vad det är/vad du kan göra.
Åk in Akut med din hund och det NU!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#4 Kan inte annat än hålla med, veterinärer finns av en anledning.
Åk omedelbart
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Usch jag håller verkligen med #4!!
Det finns väl för fasiken någon veterinär med jour och akuttider!!!

Alltid när jag ser sådana här trådar så undrar jag om det är ett troll.
Blev också medlem i dag.

Hm, jo jag såg också det efter att jag skrivit..

#8 Så sant som det är sagt!
#8: Man får ju verkligen hoppas att det är det..
Säjer som övriga.. Åk akut till en vetklinik eller djursjukhus!
#8,9 troll behöver det inte vara… är man orolig och söker på nätet efter hjälp är HiF bland de första länkar som kommer upp och man kan inte skriva utan att registrera sig….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#12# BEhöver inte nej, men att skriva att det inte finns någon veterinär ledig förrens om 3-4 månader är lite väl osannoligt. Eller hur?

JAG BOR FÖR FAN PÅ LANDET. OCH SOM SAKT, JAG BLEV MEDLEM FÖR JAG BEHÖVDE HJÄLP. SÅ SITT FÖR HELVETE INTE OCH KLAGA PÅ MIG :@ har för fan inte gjort er ett jävla skit ?!
#13 det behöver det inte vara;) vi har ingen vet här i degerfors utan får åka till karlskoga med djuren… där har de så fullt så det enda man kan få tid för inom några veckor är vaccinationer od som går på 2 minuter. är det något annat får vi ta oss till karlstad eller örebro som ligger mycket längre bort….
/Ingalill

#14 Men det måste ju finnas någon jour någonstanns?
Din hund ligger och skakar, han piper och blöder från snopp och rumpa! Då är det någon som inte står rätt till så du bör/ska(!) uppsöka veterinär

#15 Men å andra sidan, det är ju ens skylldighet som djurägare att ge hunden den vård den behöver, om man så ska behöva åka en bit för att få det.

Har man djur så får man vara berädd på att köra långt om det är akut!
Förr hade jag en timmes bilfärd till närmsta veterinär med jour…
Det är ens skyldighet att se till att ens djur inte lider och ge det den veterinärvård som krävs. När man skaffar sig djur skaffar man sig även ett ansvar.

#15# Är man veterinär och tror att en hund är allvarligt sjuk så tar man den till sig oavsett om det inte finns tid. Då jobbar iaf mina veterinärer övertid. Så jag tycker fortfaranade att det låter konstigt.
#14# Jag bor också på landet och då har man ju bil så man får åka till den veterinär som har tid. Svårare än så är det inte.
#17 visst är det det men sitter man på landet som TS gör och har mer eller mindre panik så tänker man kanske inte så på en gång utan försöker hitta hjälp på ställen som tex här… hur kul är det då att få "skäll" och bli kallad troll etc?
TS blir ju inte lugnare av det…
/Ingalill

Men samtidigt kanske inte ett forum är det allra bästa, jag hade då tänk VETERINÄR->telefon->ringa istället för att bli medlem på ett forum och börja skriva där.

Ja men nu e det faktist såhär, att jag bor med min mamma, och min pappa e inte här.. och mossan har inget körkort.. och min bror har flyttat hemifrån.. och han har körtkort.. så jag måste nämna de e jävligt svårt och komma någonstans om man bor mitt ute igenstans land och ska försöka komma någonstans? Och plus jag ska till en i landskrona imorgon! för jag ringde och bokade tid. och hon sa att hon kunde ta mot mig de första imorgon så min bror ska köra mig och min hund!
och ni ska inte sitta och säga hur fan jag ska ta hand om min hund, för de vet jag fan mycket väl. har haft han sen jag va 8 år gammal , och jag e snart 17. så jag kan fan mycket väl !!
jag kom hit för en anledning , för att jag behövde råd, för jag KANSKE råkade tro att någon här hade haft samma problem som jag. för de kan FINNAS!!! men de hade ni kanske inte! men ni ska inte sitta och klaga på mig, för jag har inte gjort er något, Okej? . Jag fråga bara, och ville ha några svar.. inte några såna svar som ni har gett mig !

#20# Jag skrev undrar om det är ett troll eftersom frågan vad så otrolig. Inte sitter man vid datorn och frågar när man har ett sjukt djur som behöver vård omg. Man tar bilen och åker till en veterinär som har akut öppet. H#n har ju även nyss varit till någon veterinär eftersom hunden fick tabletter denna veterinär borde väl isf ta emot en hund som blöder och ligger och skakar? Eller är det bara jag som har så bra veterinärer som t o m ringer hem på sin fritid när man pratat in på deras mobil.
Är man veterinär så går ju djuren i första hand oftast.
Vi som är medlemmar här är väldigt måna om våra djur. Så det är inte konstigt att vi reagerar lite över ditt resonomang om att du bor långt ut på landet och att det inte finns någon veterinär osv. Det vi menar är att det måste finnas någon som kan ta emot din hund även om du så måste köra flera timmar.

ingann : Taaack!!
#23 det är nog du som har en supervet;)
som tur är har jag en syster som är djursjukvårdare, även om hon bor 20 mil bort kan jag ringa och fråga henne om minsta lilla sak och åka till vetten om hon rekommenderar det… om det inte skulle vara akut förståss då jag skulle åka till karlstad direkt;)
/Ingalill

Men det är ju bra? Då åker ni ju och kollar upp det imorgon, lycka till med hunden!

tackar.

#22 Välkommen till forumet. Det var ju en tråkig start Du fick här hos oss eftersom Du har en sjuk hund. Men trots detta så håller vi en trevlig ton på detta forum och en massa svordomar hör inte dit.
Jag hoppas Du får hjälp nu på morgonen med Din hund och att Du kommer trivas hos oss på sajten.
TurboooAllt>> Måste du ta i så du nästan skiter på dig? Svära och ha dig…
Jag måste ju säga att jag håller med övriga, reagerade också starkt på att du väljer att lägga ut en tråd istället för att ta hunden till veterinär.
En hund som blöder ur olika kroppsöppningar är inte normalt.
Men nu har du ju som sagt hittat en veterinär så jag hoppas att det löser sig med din vovve
Hoppas allt går vägen för din hund. Jag bor själv på landet och har ingen bil, men jag kontaktar distriktsveterinären i de fall jag behöver. De brukar oftast komma hem och undersöka hunden. Behövs det göras några prover mm sp får jag komma ner dagen därpå. Du kan väl tala om hur det går med din hund, Lycka till idag.
Det är rent djurplågeri att inte åka till veterinären då hunden uppenbarligen lider på det där sättet. Så jag kan bara råda dig till att åka till veterinär o lycka till!
Hoppas att allt gick bra med din hund och att ni fick hjälp hos veterinären. Meddela gärna hur det har gått.

Tycker inte man kan skylla på att man inte har tillgång till bil!
Det går alltid att lösa det på något sätt. Min kompis har inte heller bil, men hon åkte taxi med sin hund, 10 mil, när han var akut sjuk!
Hoppas det har gått bra för din hund hos veterinären idag!
#34 alla taxibolag tillåter inte djur pga allergirisken… så har man inte tillgång till bil så är det inte så lätt.. det är lätt att säja men inte alltid så lätt att omsätta i praktiken;)
/Ingalill

Nu räcker det med inlägg om att hon ska se till att hunden kommer till veterinären. Hon hade en tid i morse och troligen har hunden fått vård. Vi får vänta och hoppas att allt har gått bra.
#30 Vårdat språk tack!

Det var bara ett förslag, där jag bodde innan (inte så många bolag att välja på) tog alla bilar djur iaf, men får betala lite extra för städning =)
#37 Även små landsbyggders taxin har regler. Jobbar själv inom branschen och har man reggat taxin som djurfri så betyder det att den ska vara helt djurfri.

Tja inte vet jag, jag kör inte taxi. Men jag har åkt mycket taxi med min hund innan jag fick körkort.
Och så fungerar det där iaf, de tar djur men man får betala en extra slant i sk städavgift, vilket jag mer än gärna gjort när jag behövt åka =) (ursäkta OT)

Han fick stanna kvar där… han kommer hem på måndag.. får reda på svaren då..

Usch, försår om du är orolig nu! Sa veterinären vad det kan vara??
Hoppas det löser sig!!

neej.. hon sa inget till mig.. ja kunde inte vara med .. jag klarade inte de :/ .. tyckte de va för jobbigt bara.. så min bror fick gå in där.. och när han såg att han kom ut ensam , så blev allt bara så mycket mer jobbigt :( .

#40# Usch då, vi får hålla tummarna att han blir bra då.

#40# Usch då, vi får hålla tummarna att han blir bra då.

Uscha va trist! Men nu är han med människor kan som hjälpa honom, det blir bra ska du se! :)

#40# Oj då, då får vi hålla tummarna att han blir bra igen din lilla vovve. :)
#40 vad tråkigt
hoppas de kan hjälpa honom nu iaf så du får hem honom nästa vecka! Försök att inte vara alltför ledsen under helgen utan koncentrera dig på att han snart är hemma igen:)
/Ingalill
Hej jag upptäckte frågan just nu. Symtomerna som du skriver om kan faktisk indikera att din hund har fått i sig råttgift. en reaktion är inre blödningar och som sen visast som du skriver.
För att veterinären skall ställa rätt diagnos måste han/hon ta blodprov och dom tar det 3-5 dagar att analysera. Kanske är det vad dom gör nu och hundenmåste stanna kvar.
Jag skriver nu även om hunden är på djursjukhuset och rekomenderar att du kollar din närmiljö om där fins möjiigheter till att hunden kan ha fått i sig detta. Eller att detta kann ske igen.
Alternativt om det kann finnast miljögift som har effekten av det får blod att koagulera/stivne
Oftast blir hunden helt bra igen.
En alternativ är cancer som utvecklats inni. Canser utvendig kan sees som byllar . inni ser man dom inte med ögat. När cansern är utvecklad händer det att byllarna spricker med utflod/blod etc. I fall det är detta så är det inget att göra . Veterinären vill rekomendera en spruta.
Vid ålderen på din hund är canser inte osannoligt.
Håppas det går bra och att detta var till hjälp.

#48# Vad är det som blöder då när han ätit råttgift?

#49 det mesta höll jag på att säga men råttgift har ihjäl råttor genom inre blödningar

#50# Men isf är väl den här vovven så sjuk så den inte går att rädda om den ätit råttgift? Eller?

#51 det får väl tiden utvisa helt enkelt. Man kna ju inte sitta och dödsdömma någon utan att veta vad som är orsaken. Kan ju vara något helt annat. Men som sagt råttgift har effekten att djuren dör genom inre blödningar, motgift är vitamin K om jag inte minns fel.

#48 - vi har råttgift därute, som hyresvärden har satt ut för vi har haft problem med råttor lång tid..

#53 ring veterinären och berätta det, med otur har hunden fått i sig det och då är det bråttom!

#53# Usch då, ni kanske måste säga det till veterinären utifall om han inte tänkt på det.
#52# Jag dömer inte ut hunden utan frågade om du visste om det gick så långt som till blödning i anal och snopp om det hade gått för långt. Eller om det går att åtgärda. Klart att du inte vet det. Det var dumt av mig att ens fråga det. Det är nog olika från hund till hund. Det beror ju också på hur mycket hunden hunnit äta av det. Det kanske räcker att hunden äter upp en död råtta som dött av råttgift? Mina hundar slukar ju möss och sånt som katten släpat hem även stora råttor. Men vi har inte råttgift hemma.
Det är för långt att skriva och förklara alt men
Som Hanna M säger det kann blö över alt, men är inte säkert att det gör. beror mycket på hur mycket hunden har ätit.
blod går ju i hela kroppen och när blod koagulerer så kann det til ex uppstå blodpropp med sprick i blodåror i princip i hela kroppen.
specielt i kapiläråror.
En stor hund kann klara av ganske mycket av sig själv. Oftast går det bra.
I fall som det här är tid bråttom och jag förstår dom som drabbas- dom söker hjälp där man tror det fins.
Troll o.l. får man tänka senn, kanske en liten urskäckt kann man bjuda på
Hoppas din hund blir bra. Din hund är ju på bästa tänkbara ställe nu iaf. Håller tummar och tår för er!

Jag kan bara säga Hoppas din hund blir bra Lycka till..

Tack så mycket alla !
#0 Vi håller tummar och tassar för er att allt skall gå bra.
Jag hoppas din hund blir frisk och att ni får ytterligare många år tilsammans.
Vi svär inte på denna sajt, men jag känner igen mig själv när jag var 17. Tuff på ytan, men när det verkligen gäller så innerst inne väldigt känslig. Lycka till.

Låter faktisk mycket som råttgift, de måste äta flera gånger för att det ska vara riktigt giftigt (gäller de vanligaste giften, de som sätts ut av Anticimex m fl är starkare). Men när de fått tillräcklig dos kan de börja blöda så här. Just att det är ur flera kroppsöppningar verkar vara råttgiftsorsakat.
Hoppas det går bra för hunden
hur går det? har du pratat med vetten om att ni misstänker råttgift? hoppas allt går bra!
/Ingalill

Ja, jag har pratat med hon.. och hon misstänkte själv de osså.. hon skulle göra lite fler prover idag.. så hon skulle höra av sig på måndag och berätta hur de hade gått och sånt, om han fick komma hem, elr om han skulle vara några extra dagar.. guud.. jag saknar han så mycket! känns så tomt här hemma nu..
Och, Jag ber om ursäkt för att jag har sakt fel saker . som man inte får ! men jag va så himla uppröd ! och de e kanske ingen bortförklaring , men som sakt, jag ber om ursäkt!
jag håller tummarna att de kan bota honom snabbt!
/Ingalill

Men som jag skrev, nu har han bästa vården :) Vi håller tummarna för att du får hem honom snart! (:

Jag önskar all lycka med vovven och hoppas han blir bra….tröstekramar
# Hur gick det med din hund? Är lite nyfiken på hur det gick med honom.

Han kom hem igår.. jävligt trött e han ligger bara och drar sig typ.. han skulle upp där om tre dagar igen.. hon kunde inte komma på va de va.. elr va hon sa till min bror.. men han får iaf vara hemma lite!
vad skönt att han fått permission:) Hoppas han kryar på sig nu!
/Ingalill
Har inte läst allt här nu! Men snälla ni är väl vuxna människor allihopa! Det är okej att råda människan att åka till jour veterinär med hunden. Men inte att sitta och kalla människan för troll när hon/han försöker göra det bästa av situationen. Hennes fråga var nog inte att ni skulle lämna oförskämda kommentarer till hennes tråd som ber efter hjälp och råd.
Blev inte medlem på denna sida för att stå ut med besserwissrar som ser ner på andras sätt att uppfostra osv, det är ett forum! Där man ställer frågor och ber om råd och kanske vill berätta om nåt som har hänt. Om ni nu är så j*vla bra på hundpsykologi och hundar, konsstigt att ni inte är med på TV och arbetar högt i ämnet!
Den sista "spalten" är inte relaterat till detta inlägg, utan mer överlag, i allmänhet!
skärp er.
#71 ta det lite lugnt:) hade du läst allt hade du sett att det var överstökat med sånt…
så ett råd till dig är att läsa igenom allt innan du blir upprörd;)
/Ingalill
Okej, har människan som kallade trådägande om ursäkt? osv? Det kvittar, för gjort är gjort och jag har rätt att uttrycka min åsikt för det kan hända fler gånger, och då handlar det inte bara om detta inlägget. utna jag uttrycker min åsikt till alla som gör så.
Vem har sagt att jag blev upprörd?
Om du läser den första spalten en gång till ser du att jag inte blir upprörd, jag som sagt uttrycker min åsikt, det är ju trots allt ett forum. Så mitt råd till dig är att läsa mitt inlägg ordentligt innan du blir så upprörd! Ha det så bra:) Bra att du bryr dig. Men å andra sidan så var ju inte ens mitt inlägg riktat mot dig, så chilla!
först och främst var det ingen som kallade någon för troll, utan det var en undran om det kunde varit det… att jag antog att du var upprörd var för att du fetmarkerat hela inlägget.. fetmarkera=betona och gör man det i ett helt inlägg tolkar jag det som upprört 
självklart har du rätt att uttrycka din åsikt men det är bäst att läsa igenom allt innan;)
/Ingalill
Nä, jag tog den fetmarkerade för att det var snyggt!
Ingen har rätt, Ingen har fel!

Vi har precis avklarat det lilla tjafs som blev i tråden, så börja inte på nytt nu tack.
#75 I forum så används fetmarkerad stil för att man vill betona en åsikt, lite "höja rösten". Skriva stora bokstäver är att skrika på ett forum. Så det är därför det tolkas som att Du är lite upprörd i Ditt inlägg nr 71. Kan ju vara bra att veta vid andra tillfällen. 
Ja, det är snyggare men på internet har det ju oftast en betydelse;) fet + kursiv betyder oftast betoning, versaler betyder "prata högt/skrika osv… på det sättet kan man avläsa lite i vilken ton det är skrivet;)
/Ingalill

#75# Jag vet inte hur länge du har varit medlem här, verkar inte vara så länge iaf. Men skriver man med fet text så är man arg eller upprörd. Så gör dom flesta här. 
Och har du varit medlem länge här så borde du veta att det titt som tätt kommer in folk som blir medlemmar samma dag och bara skriver konstigt för att reta upp folk. Dom kallas för troll.
Men jag vet nu att det inte var troll utan en ung flicka/pojke så jag var lite för snabb för att fråga/döma där. Det vet jag själv om.

#75# Jag vet inte hur länge du har varit medlem här, verkar inte vara så länge iaf. Men skriver man med fet text så är man arg eller upprörd. Så gör dom flesta här. 
Och har du varit medlem länge här så borde du veta att det titt som tätt kommer in folk som blir medlemmar samma dag och bara skriver konstigt för att reta upp folk. Dom kallas för troll.
Men jag vet nu att det inte var troll utan en ung flicka/pojke så jag var lite för snabb för att fråga/döma där. Det vet jag själv om.

78,79,80#. Tack!

#81# Kan tala om för dig att mitt modem är jäkligt jobbig. Skrev inte tre med flit. hihi
#82 skyll inte på modemet! du glömde helt enkelt bort att du hade svarat… 
/Ingalill

#83 hahaha ^^
Jag har varit medlem här i ett år.

#83 Vilken klockren kommentar, haha :D

#70 , joo, de e riktigt skönt att han fick komma hem lite, sakna han jätte mycket ! så man får passa på att gosa med han nu :) hehe ..

#83# Ha, ha kolla tiden så ser du att dom kom ut samtidigt ju. Haha vill bara ha en massa färger på min kristall. *fniss*
#85# Ja, det kan ju förklara varför du inte kände till det där med svart text och troll. Ett tag hade vi troll på varenda sajt. Tror t o m att det är artiklar på första sidan ang troll osv.
#87# Förstår att det är skönt att vovven är hemma. Blöder han inte längre?

Härligt att vovven är hemma, hoppas allting löser sig bra! Ska hålla tummarna för honom :)
Hoppas vovven blir bra nu och att dom kommer på vad det är/var. Alltid tråkigt när dom är sjuka.
#87 hade inte veterinären nån misstanke om vad det kunde vara alls? hade de tagit prover o sett att det inte var råttgift?
Hoppas han bara ska på återbesök nästa gång så han får komma med er hem direkt iaf! Ge honom en kryapåsig-gos från oss:)
/Ingalill

Han.. måste kanske avlivas.. :'( efter 9 år tillsammans.. känns så fel.. :'( . han lider.. :'( .. han..har så ont.. han kan knappt resa sig överhuvud taget :'( ..

Stackars vovve och stackars dej. Tyvärr lever våra hundar alldels för kort tid och det är alltid hemskt när man måste säga adjö.

Nej va hemskt, vet. vet fortfarande inte vad det är för fel? Håller verkligen alla tummar för tillfrisknad!

#92# Låt veterinären bestämma om h#n tror att din hund lider. Om det inte finns någon sjukdom att hitta eller medicin så är det nog bäst. Tyvärr! Tycker så synd om er. 
Nej, vad tråkigt
Du får försöka tänka på att han får det bättre isf om han har ont nu… Minns alla glada stunder du haft med honom!
Tänker på er…
/Ingalill
Nej, va hemskt. Sänder er en massa styrkekramar!

Usch det är verkligen jätte tråkigt!

Vilken söt hund! Starkt att ta det beslutet som var för hans bästa
Så hemskt.. Vila i frid <3

RIP..
Rip…
Nej så tråkigt. RIP 

RIP<3
Vila i frid!
Sänder dej massa med styrkekramar!

stakarn:( hoppas att jag aldrig ska behöva genomgå det du har gjort.. sänder styrkekramar och pussar ifrån min lilla valp
Rip <3
RIP! <3
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se