Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 782 ggr
Soffe
0

Vart ha hunden?

Jaa jag undrar.. Ni som skaffar valp.. Jobbar ni heltid eller mindre då? Isåfall.. Vart gör ni av valpen? Tar ni med den till jobbet eller lämnar ni den hos någon av era far o morföräldrar? Anledningen till att jag frågar är om jag skaffar en till hund någon gång framåt, så går jag i tankarna om hur den bästa lösningen kan se ut för det.. Den valp jag har nu har jag ju förmånen att vara hemma med pga att jag är arbetslös och har inte höga krav att jag Ska jobba heltid..

Hoppas ni vill dela med er hur ni gjort eller gör.. Jag tar gärna emot tips och råd..

Gluskap
0

När jag hämtade hem Nadja jobbade jag och exet på olika skift så här var alltid någon hemma. Jag skulle aldrig kunna ta med min hund till jobbet då jag jobbade med ett ämne som är direkt farligt för människor. Det är Jag som har skaffat hunden och då ska inte mina föräldrar behöva passa den.

När det sen kommer behövas (eftersom jag varit arbetslös 3 månader och hoppas på jobb) så kommer hon gå på hunddagis.
Jag litar inte på att någon så pass i min närhet att de skulle få passa min hund när jag jobbar. (föräldrar bor på annan ort)

Tänk sen på att lagen säger att hunden inte får vara ensam mer än 6 timmar.

Soffe
0

Tack för svar! Lagen vet jag om ;-)

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina pensionerade morföräldrar tar hand om min plutt på dagarna.

Soffe
0

Okej.. Och det går bra då antar jag.. Tänker på att den rasen är ju livlig och krävande, så dina morföräldrar orkar med att passa en sådan ras om dagarna..

[IsabelleA]
0

Absolut går det bra, detta är en lösning som kommer att vidta i ca 1 månad till. Dom är helt med på att han är livlig och en mycket krävande ras. Jag bor hos dem så det är inga problem.

Soffe
0

Det är jättebra ju :-) Får jag fråga vad du ska ha honom sen eller är han så pass gammal så han kan va själv en del va tiden du är borta?

Jag har ju kommit på lite idéer om hur jag kan göra sen om jag skaffar valp igen.. Antar att det kan va svårt att ha med en valp på jobbet eller hur funkar det, någon som vet?

Elmis
0

Att kunna ha valp/hund med på jobbet beror mycket på vad man har för jobb och arbetskamrater/chefers inställning. Själv har jag ett bra jobb där det inte är några problem med att ha med hunden. Vi är flera som har hund så vissa dagar kan man tro att det är ett hunddagisGlad.

Pimu
0

När vi fick hem våran Zazzie, var jag arbetslös .. men vi övade rätt tidigt me att låta henne vara hemma ensam, för att jag väntade på att få ett jobb en dag ..

Imorgon blir hon 9 månader, nu har jag jobbat på ½ tid i 3 månader o sambon har varit på jobb o kurs, så hon har fått varit hemma 3-4 timmar vissa dagar .. de har gått hyfsat, men en o en annan sko har rykt .. Foten i munnen .. men hon tuggar allafall inte på möbler

Soffe
0

#7 Jo det är klart.. Man ska väl kunna ha tid med valpen på jobbet oxå om man har den med där..

#8 Nu när jag lämnar min valp ensam så har jag honom i en hage där han sover om nätterna, aldrig att jag skulle lämna honom ensam i hela lägenheten.. Inte nu när han är valp iaf..

[IsabelleA]
0

#6 Jag ska ha med honom på internatet (gymnasiet) som jag ska börja på. Där kommer jag att gå i tre år. Jag går i nian nu och om ca en månad har jag sommarlov och då kommer jag att ha hunden hela sommaren tills jag börjar gymnasiet då han somsagt flyttar med och ingår i naturbruks utbildningen.

Soffe
0

#10 Låter kanon :-) Det är befriande att kunna ha rätt läge för att kunna skaffa och ha valp :-)

[IsabelleA]
0

#11 Jo, gissa om jag blev glad efter all planering av kostnader och boenden och hund är något jag kommer att hålla på med hela livet. Är det något jag ska anpassa mig efter så är det hunden och eventuellt hundarna.

Soffe
0

#12 Ja jag förstår dig.. Har själv velat ha hund länge och äntligen fick jag rätt läga att skaffa en, det var glädjande :-) Hund är oxå något som jag vill hålla på med hela livet, iaf så länge intresset finns och det är starkt..

Zebben
0

Mina valpar har jag haft med mig på jobbet. Har ju fördelen att jobba med hund och det har då inte varit några problem.

Soffe
0

#14 Det är ju en bra fördel.. Beror väl på vad man har för jobb, vet ju inte än vad jag ska jobba med.. Djur är ju något som alltid varit mig nära, men känns svårt att hitta jobb inom den branschen..

monsterblom
0

är ledig så jag är med mina hundar hela dagarna, men ska jobba på skansen i ca 2 månader och då får de följa med min sambo som jobbar i en mjölkladugård. sen är det ju lika bra att valpen vänjer sig vid korna då hon ska bli en vallhund :)

Soffe
0

#16 Låter bra :-)

Craz-y
0

#10, Du vet att hunden måste vara minst 1år gammal för att tas med ut till säbys internat? :) Tänkte bara höra Tungan ute

[IsabelleA]
0

#18 japp, Det där har vi planerat ihop ;) jag har ganska många alternativ men det lutar åt att hyra en lägenhet i Bro (10 min från Säby Holm) fram till Jul. Vi får se hur det blir. Det är ju runt 3-4 månader kvar.
Jag har lite förtur på internatet (lite knasiga familjeförhållanden) och vi får se vad Lennart säger. Inte för att jag tror att jag kommer på något sätt få förtur utan att han kanske vet ett smart sätt att gå till väga ;) Craz-y jag är välmedveten om internatets regler. Skrattande

Craz-y
0

19, va bra att du vet de Flört
Jag har själv gått på säby men bytte till djurgymnasiet i julas pga att jag inte vill bo på internatet då jag ska skaffa en till hund till hösten. Men de är en härlig skola! Skrattande