Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 813 ggr
mooi
0

Vad vore passande?

Jag och pojkvännen har tänkt skaffa hund om ett tag och jag skulle vilja ha lite tips på lämpliga raser. Jag är uppvuxen med hundar och har haft; Berner Sennen, Welsh springer spaniel, Jack Russel, Lancashire Heeler och nu har mamma skaffat sig en Aussie.

Hunden ska vara främst till sällskap, vi bor i en lägenhet men jag har häst och är alltså i stallet ett antal timmar varje dag och hunden ska givetvis följa med mig dit. Önskade egenskaper är iallafall; kort päls som det inte fastnar massa skit i, ej jakt (såsom spaniel eller liknande), sällskaplig hund, pigg och glad men måste kunna slappna av inomhus.  -men ja ni fattar nog vad jag menar.

Pojkvännen vill hemskt gärna ha en Fransk Bulldog, men jag är lite tveksam. Trevliga hundar, men jag tänker lite på dess förmåga att andas och så. Min systers kompis har en sån och den är ju tex helt slut efter en halvtimmes promenad. En aussie ska jag inte ha iallafall då de är alldeles FÖR skärpta för min smak -har ju hållit på en del med mammas och han är ju helt underbar, men som sagt -hunden får gärna vara pigg ute och så men kunna slappna av lite mer inne.

Jag har fastnat väldigt för Grand Danois och har bestämt att någon gång ska jag ha en sån; den har perfekt päls, trevligt temperament och ja- jag gillar dem skarpt. Men en sån får det nog bli längre fram. eller vad tror ni? Någon som har en grandis och kan berätta lite om den?

destroyed
0

grandis tror jag skulle passa jättebra, de enda problemet med dom kan jag tycka är att de växer aldrig upp:P(vilket är en charm i sig) dom växer ju snabbare upp och blir stora än mogna harmoniska hundar:)

mooi
0

Jag träffade 2 st grandisar häromdagen och passade på att ta ett litet snack med ägarna. För eftersom jag inte haft någon innan så kan jag ju inte säga att jag vet så mycket om dem (förutom sånt jag läst mig till) och tyckte att då kan jag ju passa på att fråga lite. Och jag gillade vad jag hörde.

Som ena killen sa; Det är rätt lugna hundar men de måste ju få springa av sig ute, och då springer de -men de springer inte så länge och sen blir de trötta. Jag gillade med att när jag kom fram mot dem så blev hundarna lite överraskade (jag kom bakifrån  för jag fick syn på dem på en promenadväg och var tvungen att hinna ikapp), båda hundarna -varav den ena bara 1 år, vände sig om och skällde till eftersom de blev överraskade. När jag började prata med ägarna och de såg att jag inte var farlig så var det helt lugnt och jag kunde klappa på båda hundarna, den yngsta sträckte sig till att lägga huvudet i händerna och bara njuta^^ Härligt att de sa ifrån men direkt accepterade mig sen.

Jag kan liksom se mig själv med en sån i stallet.. Något som är bra med storleken är ju att de kanske inte blir trampade lika lätt ;)

[IsabelleA]
0

Dalmatiner? Dom är ju avlade för att springa efter häst. Dock vet jag inte så mycket om rasen men det verkar vara en mycket trevlig hund.

Elmis
0

Dalmatiner kan vara ett lotteri, det är många som är avlade på päls istället för mentalitet tyvärr. Jag tänkte på dansk-svensk gårdshund som är en trevlig ras. Pigga och nyfikna och bör inte vara några problem med i stallet. Lite mindre än de "stora danskarna" bara om det var de som du spetsat in dig på.

mooi
0

Ja, Dalmatiner har jag också hört det om. Att mentaliteten kan hamnat längre ner på prioriteringen än pälsen så att säga…

Danskarna är jag mycket intresserad av och har bestämt mig för att jag ska ha någon gång, men kanske börjar med något mindre.