Medelstora hundar?
Hej!
Jag har bestämt mig för att skaffa en medelstor hund, när väl tiden är inne och behöver massa med rastips då! :)
Är sugen på golden retriever, labrador, tollare, finsk lapphund.
Fler tips gärna! :)
Clumber spaniel!
tar dagen som den kommer och är hur lungna som helst inomhus.. men clumbern kan endå jobba i en timme eller två om du vill för annars nöjer den sig med sina promenader och slappnar av senare.
det finns ingen agressivitet i rasen då den tidigt avlades bort för att man skulle kunna jaga med den i pakt.
man kan ha en clumber till det mesta, jakt, sällskap, lydnad (förvänta dig inte något toppenresultat:P)
vi kör rallylydnad med våra, det tycker dem är jättekul .
vi har 1 vuxen tik och just nu 3 valpar här hemma :P våran hemsida är www.merrows.net och kolla gärna www.clumber.net
det är en ovanlig ras men jsut nu finns det ganska många valpar till salu :)
pm.a mig om du vill ha mer info
(bilden är på våra valpars pappa) en tik väger runt 31 och en hane runt 35-40
sätter även in en bild på deras farfar stene :)

Flatcoated retriver, är ganska precis som en Golden men svart och fruktansvärt trevliga hundar :)
Det finns även en ras som heter StabyHound som är en ganska ovanlig hund, men den är lika stor som Golden & har samma temprament, 6 har en svart & vit päls.
#3 vi har haft Flatcoated retriver uppfödning innan vi gick över till clumber, och vi har fortf. en :) det man måste tänka på med en flat är att dem måste få arbeta, nästan varje dag både med hjärnan och med kroppen annars blir dem rätt stirriga om dem ej får arbeta :) men otroligt fina hundar

Jag har hittat den perfekta hunden för mig! :D
En Nova scotia duck tolling retriever! :)
Vad tror ni om det?

Vad vill du göra med hunden?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

#7 Allt möjligt.. lydnad, apportering, freestyle , allmän träning

#8 Och i vilken utsträckning?
Det är ju ändå en del skillnad på de raserna som du är inne på. En Tollare till exempel kräver ju en hel del. Den kallas ju för retrievernas Border Collie
.
- - - - - - - -

#9 Hur menar du? :P
Jag kommer givetvis lägga ner den tid som behövs för just den rasen jag väljer :) jag gillar att vara ute och gå mycket, så långa promenader kan det bli lätt och tycker även om att aktivera mina djur/träna då.

10# Hur jag menar i vilken utsträkning eller?
Alltså det är ju hur mycket tid du är beredd på att lägga ner. En aktiv hund kräver ju mer av dig som ägare än vad en mindre aktív gör :).
Men läs på om de raserna som du funderar på. Prata med folk som har den, vanliga ägare och uppfödare och träffa rasen, ägare och uppfödare.
- - - - - - - -

#11 Jojo.
Hade tänkt det japp.. så man får se hur hunden är osv.

12# Tänk också på att det finns olika linjer. Och på att vissa raser är ganska uppdelade vad gäller utställning och arbete :).
- - - - - - - -

#12 tollare kräver mycket aktivering, både Fysisk och psykisk, dom måste få arbeta med hjärnan. som de är nämnt redan så är Tollare Retriverns Border Collie.
men kontakta personer som har raserna du funderar på och känn efter vilken ras som passar dig.
Men är det en ras du verkligen vill ha så är de klart du ska skaffa den bara du inte ger upp om du känner att de va mer jobb än du trodde.
Jag tänker på hundens bästa.
Jag är själv mkt intresserad av en Tollare och har pratat med flera uppfödare.. Mitt tips är att prata med flera uppfödare, åk o hälsa på och bekanta dig med rasen + bilda en egen uppfattning om rasen.. Det är så jag gör och på så vis har jag fått min känsla och bra uppfattning om rasen..
Intressant.. När ni säger mkt aktivering, vad menar ni då? För mig låter det som flera timmar om dagen, men enligt den uppfödare jag prata med som haft Tollare sen 80-talet så handlar det inte alls om det, utan balans.. Ute får den arbeta, men inte så pass att den blir stressad, dem kan utveckla stress om man inte lär dem riktigt från början.. En Tollare ska inte va stressig och stirrig.. Inomhus bör det va lugnt, det är viktigt att en hund ska kunna koppla av oxå, av och på knapp.. Mkt passivitetsträning från början när de är valp..

#15 Dock så är det ju svårt att få en bra avkoppling inne om hunden inte får ut sin energi någonstans. Balansen är ju helt klart olika på olika raser.
En Tollare behöver ju bli av med mer energi för att få en bra balans än vad exempelvis en Lhasa Apso behöver.
Sen anser jag att stressnivån beror mycket på individen, vad den får arbeta med och hur man gör det.
- - - - - - - -
#16 Jo det förstår jag.. Jag menar att om man nu aktiverar hunden ex. ett par ggr om dagen en stund ute med att lägga spår osv.. Finns ju mkt man kan göra med en hund för att aktivera den mentalt.. Jag tror ju att det är lättare att få en hund lugn som är stabil än en som stirrar runt hela tiden och aldrig blir trött, så jag tror att valptiden är mkt viktig och sen har man mkt tillbaka när den är vuxen om man fått en bra grund från början.. Det är nog lätt att stressa upp en hund genom att kasta pinnar o bollar hela tiden, men det kallas väl inte mental aktivering hoppas jag..