Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1894 ggr
marinelady
0

Ett renrasigt helvete

Ja den dokumentären går nu på Kunskapskanalen, bara tänkte tipsa om lite hund TV.

ingann
0

den gick på svt för några dagar sen.. finns 2 trådar om det;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Sniff]
0

Jag såg det. Det är hemskt! Men jättebra… Att man får se hur illa det är.

Bella-R
0

Oxå sett den. Absolut sevärd!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Ziggi
0

Jag har missat det programet alla gånger *klantigt*  Vet ni om man kan se programet på repris någon stans? :)

Bella-R
0

#4 Den gick och se på svt's hemsida, dock tror jag att dom tagit bort den nu för dom har programmen tidsbegränsade, alltså att dom kanske har uppe ett avsnitt i tre veckor och sen tar dom bort för o få plats med nya avsnitt. Nånting sånt. Men du kan ju gå in på deras sida & kika ifall att den skulle finnas kvar. :)

Ziggi
0

#5 Tack, kikar in och tittar direkt! :)

Ziggi
0

OBS I dag är sista dagen om du villse programet igen på svt hemsida! Filmen tas bort 23:59 idag.

Bella-R
0

#7 Så det var idag som var sista dagen?

Vad bra att du sa det så resten av dom som inte sett den vet! Glad

hjartelyckanskaniner
0

Den är riktigt bra, men hemsk samtidigt.

Jag har tänkt skaffa hund (när jag flyttat hemifrån) och tänker då på vilka raser jag ska akta mig för. Vill ju att hunden ska vara frisk och inte vara skadad för hur den ser ut.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Sniff]
0

Jag skulle vilja ha en cavalier… Men tänk vad hemskt om den skulle få den där sjukdommen… :(

hjartelyckanskaniner
0

Vet ej om det är lika vanligt i Sverige som i England. Min kompis har en kennel och har 7 Cavalierer och ingen utav de har blåshjud. En annan kommpis har också en Cavalier utan blåsljud men tyvärr i släkten.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

fredrikaa
0

Jag ska gå in och kolla på en gång på programmet. Innan tiden går ut! tack!*)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

Nu har jag kollat på filmen. det är skrämmande hur uppföfare gör…..

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[Sniff]
0

Hemskt…

[Sniff]
0

Är det någon som såg det där programmet om de kakukasiska ovtjarkan… (tror jag de hette) Typ i uppdrag granskning el. ngt… :O

fredrikaa
0

Vi har ju en Pudel nu. Under hela filmen satt jag och hoppades att pudeln inte skulle vara med. Vet ni om pudeln har någon ärftlig sjukdom ?! :O

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

KickanW
0

#15: Det finns flera trådar om det, sök lite så hittar du!

leopard1
0

hemsk !!! Rynkar på näsan

spiritedaway
0

#16 risken för öroninflammation kan ju vara rätt stor. Därför man måste vara noga med skötseln med pudelns öron.

Sen fick en kompis Pudel lite problem också, som enligt veterinären inte var helt ovanligt på pudlar. Alltså att bäckenet trycker mot kissblåsan och det gör ont för hunden. Ibland växer det till sig, ibland måste det opereras. Men sen om det verkligen är bundet till rasen eller ej vet jag inte.

Går säkert att hitta mer information om pudlar om man bara söker lite.

fredrikaa
0

#19. Tack för ditt svar.

Vi har snart haft hunden i ca 4 veckor oj oj vad tiden går fort. Den är som sagt nu 9 månader i maj. Hos uppfödaren fick han svampinfektion. Vi kollar öronen dagligen och tar väl hand om dem.  Svampinfektionen som han fick är uppkollad av vet. När han är ett år ska han väl ha en till spruta?! :) Så då blir han kollad av vet. i så fall så allt är klart.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

destroyed
0

20# storpudlarnas käkar brukar vara för tunna så de kan lätt gå att bryta av och sen är det höften som inte fungerar som den ska på de mindre så är det ögonsjukdomar man ska hålla utskik för

19# jag har inte hört om att de kan få öroninflammation lätt däremot så får cockrar det väldigt lätt..

spiritedaway
0

Läste nåt om att storpudlar har problem med bettfel.

#21 Man måste vara väldigt noga med pudlars öron allmänt. Plocka håret. Och när man badat dom måste man se till att öronen hålls rena.
Sköter man inte detta ordentligt kan det lätt bli en öroninflammation.

destroyed
0

22# det gäller alla raser med hängande öron och inte bara pudlar… Pudlar har inget skrivet problem med detta utan de är individuellt precis som människor vissa är öronbarn andra inte

spiritedaway
0

#23 skrev aldrig att det var en rassjukdom, skrev bara vad jag vet om vad som kan drabba pudlar.

Ziggi
0

Vi skulle åka ut till landet så jag han inte se hela, jag han till ungerfär mitten-Och det räckte.

Usch va hemskt det var! Men det var bra att dom har gjort den här filmen för jag hade ingen aning om att det var så här illa. Men nu kanske det blir bättre. Kennelklubben har ju ändrat så att utställningshundarna inte kan bli belönade om dom är i sånt skick, och det tycker jag är riktigt bra :)

spiritedaway
0

#25 tyvärr visade den ju inte riktigt hur det är i Sverige. Så nu tror många att alla renrasiga hundar innebär problem.

Men ja det börjar ske bra ändringar, så det kommer bli bättre, men det kan ta tid. Men ändå bra att det är påbörjat :)

Ziggi
0

#26 Självklart kan man inte dra alla renrasiga hundar över en kam nu, men det är bra att veta att det faktiskt finns sånna här extremfall så att man faktiskt kollar upp hälsan på hunden när man ska köpa en valp. :)

Precis, nu kan det väl bara bli bättre ;)

spiritedaway
0

#27 Nä, men många gör tyvärr det efter dokumentären :P

ja förhoppningsvis i alla fall. :)

destroyed
0

24# varför skrev du då inte att förkyldningar eller livmoderinflammation kan drabba pudlar då? det hon frågade om så vitt jag kunde få fram var rassjukdomar och hur allvarliga de var

spiritedaway
0

#29 Jag visste inte om det hörde till rassjukdom eller ej. Skrev bara vad jag har hört drabbar pudlar ofta. Har hört om massvis med pudlar som fått problem med öronen.
och det är enligt mig mer logiskt att det skulle kunna vara en rassjukdom än t.ex förkylningar och livmoderinflammation.

destroyed
0

29#okej, då förstår jag mer hur du tänkte.. förkyldningar var väl lite att ta i ifrån min sida men det finns en ras kommer inte ihåg den men som är mer benägen till att få livmoderinflammation..

Öronen är någon man ska se efter gällande alla med hängöron och inte bara pudlar så det var nog bara ett sammanträffande att så många pudlar fick öroninflammation

spiritedaway
0

#31 Mm. Okej.

Ja. Ja det kan hända.

fredrikaa
0

Jo som sakt vi är väldigt noga med öronen. :) Varje dag kollar vi dem.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se