Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 930 ggr
Corton
0

Problemhund?

Hej!

Jag har en hund som heter Bonne, han är cirka 5 år gammal och är av den sällsynta rasen Löwchen. Han har alltid varit en snäll hund. Men nu i vintras så bestämde vi att vi skulle skaffa oss en till hund. Det blev en blandras emellan Shih Tzu, York, lasa apso och tibetansk spaniel så det är också en liten en.

Först så undvek Bonne den nya (Wille) men nu har han börjat bli mer på sin vakt. Kommer Wille nära mig så springer alltid Bonne fram och börjar skälla åt honom. Ibland kan han tilll och med försöka hugga. Samma om Wille kommer nära där Bonne äter så morrar han också, och om Wille försöker hoppa upp i soffan och Bonne ligger där så kan han också göra så! Varför gör han så?

Corton
0

Ingen ? =(

Elmis
0

Rangordning stavas det. Han tycker att rookien skall hålla sig påp mattan och inte komma här och komma. Det tar ett tag innan de hittar varandras plats i flocken men det är helt naturligt. Att morra om han kommer för nära maten, att inte låta junioren ta hans plats i soffan, att ha ensamrätt på dig är fullständigt normalt beteende bland hundar. Förekommer även bland människor. Framförallt på arbetsplatser.

Skruttan-1
0

Jag tror inte han är en problemhund, utan det är rangen som ska göras upp som #2 säger. Hoppas det ger sig snart. Ni som är vana med 2 hundar kanske kan komma med lite tips så att roookie gillar lilal wille mer o ser lite fördelar att ha en liten kompis :) ? tänkte kanske få dom att leka ihop mer där ni är med oxå, kanske det kan hjälpa han att leka o ser fördelen till lillen

destroyed
0

håller med föregående talare, bry dej inte så mycket håll bara koll så att de inte skadar varandra de håller bara på att räta ut rangordningen i familjen

Elmis
0

Till viss del handlar det om att man genom ledarskap talar om vad som är OK och inte. Samtidigt måste man acceptera att det finns en rangordning mellan dem och att de själva får göra upp om vissa ramar.

Corton
0

Okej, det var det vi trodde men det blev lite väl mycket v detta morrande så vi tyckte att det var bäst att fråga först =) Men Tack Så Mycket :D