Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3377 ggr
[helenal]
0

vanligt shampo?

kan amn använda vanligt shampo&balsam till hunden? min uppfödare sa att hon gjorde det,men isf vilket shampo?

Faxlin
0

Jag rekomenderar inte det. Av den enkla anledningen att hundens ph-värden i skinnet skiljer sig från människors.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

okej… knäppt hon sa att hon använde de, stackars hugoRäcka ut tungan okej men vad använde rni för hundshampo då? både balsam och hundshampo eller? hur ofta ska man tvätta hunden med shampo?

bejtedejte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Bio-Groom blått schampo till min old english sheepdog så han blir riktigt vit och fin och sedan vanligt människobalsam eftersom jag ändå inte masserar in det i huden, utan bara "drar" det genom pälsen på honom. Som Åsa säger så skiljer pH-värdena sig åt i människo- och hundhud. Till dobermannen använder jag Ring 5 svart schampo. Jättebra schampon båda två enligt mig. :)

Jag badar mina hundar när det behövs.. Innan när jag höll OES:en i päls badade jag honom en gång i månaden, nu mycket mer sällan. Dobermannen badar jag när hon börjar lukta skunk ungefär.. ;)

Förr sa man alltid att man inte skulle bada hundarna för ofta för att de naturliga fetterna i pälsen försvann, men använder man modernare schampon och balsam som återfuktar hud och päls kan man egentligen bada så ofta man vill.  

Bilden: Min nybadade pojk! :)

TinaH
0

Vissa uppfödare och vissa folk som dpringer
med sina hundar på utställningar, använder
till och med Såpa, vanlig Grön såpa! Flört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Cammy
0

Jag använder vanlig Grön såpa på min rottis (efter tips av uppfödaren). Det är inga konstiga tillsatser, är descifinerande och återfettande så för Conrad funkar det jättebra.

Nu har ju inte han någon speciellt svår päls att vårda men de har lätt för att få hudirritationer. Jag gör som nr 3, badar honom när han börjar lukta illa eller kliar sig mycket.

TinaH
0

#5 gud så sööötis!! =)

snacka om "mattes skur mopp" med såpa å allt på! Flört

Mvh TinaH

[helenal]
1

hmm jo men jag har hört att de inte e bra att anvönda grön såpa på långhåriga hundar…

Zebben
0

Grön såpa som några skrivit. Det är många jägare som använder det, då det tydlingen hjälper mot rävskabb också.

Själv använder jag YES diskmedel. Det ska enligt flera vet. vara det närmaste hundens ph värde. Mina blir superfina i pälsen på det.

[helenal]
0

okej:) ska kanske testa

TinaH
0

Mvh TinaH

Heda
0

Jag hade vanligt shampo förut till min hund,fructis.

Men så började hon få eksem så jag började med vanligt hund shampo istället.

[helenal]
0

men kan ma anvönda yes diskmedel till denna typ av färg?

Karmatarerskanise
0

Vanlig gulsåpa passar

[helenal]
0

okej tack. hur ofta:)?

Karmatarerskanise
0

Helst bara när det verkligen behövs. Annars tar man bort hudens och pälsens fetter.