Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2514 ggr
anaprincess
0

Tvång funkar ju alltid

Läst det här i en blogg

Gick ut och sprang. Springer min vanliga runda längs Årstaviken.
Ser en snubbe längre fram. Hans hund trycker en kabel mitt på löpslingan.
Vad händer sen? Jo han går därifrån utan att plocka upp den äckliga skiten.
-Plocka upp det där!
-Gör det själv.
-Va?, säger jag och tvärbromsar.
-Lägg ner och fortsätt springa, din jävla tönt., säger han och bara går vidare. Jag börjar skratta. Det kan inte vara sant.
-Vad sa du?
-Du hörde vad jag sa. Sköt ditt.
-Säg det igen. Jag tror inte jag förstod.
-Är du efterbliven?
Där dör min tolerans. Jag tar tag i snubben och svingar honom platt mot marken. Låser honom i ett grepp bakom ryggen. Hans lilla Jack Russell skäller argt.
-Säg åt din hund att hålla käft.
Han gör som han blir tillsagd. Hunden går oroligt i cirklar men är tyst. Jag drar upp snubben och går med honom mot bajset.
-Så, plocka upp!
-Jag har ingen påse.
-Du har händer.
-Det finns inte. Glöm det.
Jag välter snubben så att han hamnar på mage och trycker mitt knä i hans rygg. Ansiktet farligt nära skiten.
-Du plockar upp det. Antingen med munnen eller med händerna. Hajar du?
-Ok, ok! Ta det lugnt! Det gör ont!, kvider han.
Jag sliter upp snubben igen.
-Ta upp.
Han gör som han blir tillsagd. Tar upp det med händerna. Vi går till kanten och han lägger det i buskarna. Sen puttar jag honom så att han ramlar in i buskaget.
Jag springer vidare.

Kan inte säga om det är sant eller inte men jag tror att det är så. Underbart, fler såna människor tack.

Elmis
0

Jag tror mer att det beskriver hur bloggskrivaren vill göra med vederbörande hundskitsmarodör. Ett annat sätt som jag tror har bättre effekt är att köra den "vänliga" stilen; När hundägaren går därifrån utan åthävor att plocka upp sin hunds kabel säger man "Åh, jag ser att ni har glömt påsen hemma, här är en du kan ta av mig". Så sträcker man fram en påse. Få svenskar skulle be en fara åt helvete.

Cerrolyn
0

Jag tror också att det är uppdiktat.

Men som #1 Man ger en påse till dem.

**MVH Cerrolyn

emmeb
0

Det låter för märkligt för att vara sant. Ett sånt där agerande skulle ju lätt kunna resultera i polisanmälan. Jag hade då anmält ögonaböj om någon hade svingat ner mig på marken för att jag inte plockar upp en lorthög.

Nu brukar jag ju ta upp hennes skit, eller ja, nästan alltid. De gången hon skiter långt ner i diket känns det ganska meningslöst så där få de lätt ligga kvar…

anaprincess
0

#1 Nog har jag fått min beskärda del av "dra åt helvete" när jag bett folk ta upp bajset efter sina hundar när dom rastar sina hundar på baksidan av vårt lägenhetslänga, och då bor dom inte här utan rastar här ändå :/

Bella-R
0

Låter lite märkligt.. tror inte att killen gjorde det på riktigt. Läs hans andra inlägg så verkar allt bara vara hans fantasi.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

KickanW
0

Även om det vore sanning tror jag verkligen inte det är ett effektivt sätt att få någon att börja plocka upp. Det där gör nog snarare att han, nästa gång, lämnar den medvetet i sin ilska över det som hände.

Det mest effektiva (om vi ska överdriva lite) vore nog om t.ex. en gammal tant halkade i bajset och bröt benen och att personen i fråga sedan fick veta att det berodde på honom.

Ilska föder ilska, kliché men sant.

fredrikaa
0

Håller med #6:an. Detta är nog inte sant. Hur kan man bete sig så mot en människa!!!

VÅLD LÖSER INGET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Xondah
0

Seriöst vilken idiot. Jag hade polisanmält om nån gjort så mot mig. Bajs bryts ju ner, annat med allt skräp folk slänger omkring sig.

Undra om han gjort samma om nån tappat skräp på marken utan att plocka upp de?Obestämd

Bella-R
0

Ja, det var en lite väl brutal metod ;S

Men som sagt är det nog bara påhittat skulle jag tro.

anaprincess
0

#8 Men hur fräscht är det med bajs mitt på gångvägen?

Även om det bryts ner så ser det förjävligt ut efter att alla lata hundägare som inte tar upp bajs efter sig. Man kan inte gå mer än 5 meter utan att hålla på och kliva i det.

Det som gör mig fly förbannad är alla puckon som plockar upp bajset men sen lämnar det i dikena, varför gör man så!?

Bella-R
0

#10 Fast att slå ner någon på marken och dra huvudet precis ovanför hundskiten är inte så snällt, det finns schysstare metoder att lära folk.

India
0

#10 Helt otroligt att du tycker att lite biologiskt nedbrydbart hundskit ursäktar en rå våldshandling..

Bella-R
0

#12 Håller med.

Det är mycket värre o slänga icke nedbrytbart plast & skräp på marken än o inte ta upp efter sin hund.

Linnda
0

äh, uppdiktat helt klart, vem skulle tro nåt annat?

anaprincess
0

#12 Rå våldshandling? Han slog inte honom.

Är så typiskt forum det här, alla tar allt på blodigt allvar. Är ingen som har nån som hellst humor här. Tss

Bella-R
0

#15 Vet inte vad du tycker, men jag kallar det iaf inte humor o misshandla någon.

fredrikaa
0

Men är det svårt att plocka upp hundskit? :O Nej.
Det är inte vackert när man får det undrskon som jag fick idag. Ohej. Jag har för mig att det är lag att man ska ta upp eller har jag fel? En man i USA fick böta 800 dollar eller vad dom nu har. Så mycket för lite hundskit.

jag vill att våra gator ska vara rena och snygga.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

fredrikaa
0

Men är det svårt att plocka upp hundskit? :O Nej.
Det är inte vackert när man får det undrskon som jag fick idag. Ohej. Jag har för mig att det är lag att man ska ta upp eller har jag fel? En man i USA fick böta 800 dollar eller vad dom nu har. Så mycket för lite hundskit.

jag vill att våra gator ska vara rena och snygga.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Xondah
0

#17  :) Nej det är inte vackert. Men det är ingen ursäkt att bete sig så för de.

Jag tycker det inte är vackert när jag går ut i parken för att leka med min hund och upptäcker sönderslagna flaskor och annat skit.

Det är farligt även för barn som är ute och leker. Hundbajs kanske luktar illa och ser illa ut..men man skadar sig inte på de.

Jag tar oftast upp skiten efter min hund men jag hatar när folk klagar på djurspillning när det ligger skräp överallt. 

Jag har trampat i hundskit och jag fick inget ärr eller men för livet. Dock var historien inte lika lycklig när jag trampade på glas.Skrikandes

fredrikaa
0

#19 DET ÄR SAMMA SAK MED GLAS. hunden kan inte spriga här och var för att jag måste först se om det är glas i gräset. Suck.

Jag har arbetat på mitt sommarjobb som skräpplockare och jag skräpar aldrig ner nu. Och jag tar ALLTID upp hundskit. Det är inte svårt det tar bara ca 1 minut av mitt liv. En minut går till att ta upp efter min hund. Det är inte så mycket jag missar utav det…..

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Xondah
0

#20 Det är inte samma uppståndelse om glas och skräp som när de handlar om bajs.

Bra att du är nogrann men alla är inte de och alla kommer inte bli de. För vissa är de helt enkelt  bara lite "bajs".

Jag tycker det är en självklarhet att plocka upp de om de ligger väldigt olämpligt till, men att förnedra någon på de sättet som inte gör det är inte ok.

KickanW
0

#15: Fast risken är ju att folk tänker "Coolt, så kan man göra" och liksom får bilden av att det är okej. Och det är det verkligen inte.

#17: Jag tror inte det är många som skrivit i den här tråden som tycker det är okej att inte plocka upp efter sig. Dock är det heller inte okej att göra som personen i första inlägget påstår sig ha gjort.
Som jag skrev i mitt förra inlägg - Jag tror inte att puckot som lämnade hundbajsen lär sig något av den händelsen.

anaprincess
0

i madrid får man böta 17 000kr om du inte plockar upp bajset.

Bella-R
0

#23 Säger bara ett ord: Löjligt.

KadjaNina
0

#24 Men garanterat effektivt ;)

Xondah
0

Vart är världen på väg om man får böta 17 000 för att inte plocka upp en bajshög.

Sitter och garvar va f-n bland de sjukaste jag hört.

fredrikaa
0

#26 jag och en diskuterade att om man i usa har glömt bajspåse. Och sen så säger polisen att man ska ta upp annars böta. Ja då får man väl ta med händerna upp det eller om man har en keps så får väl det bli bajspåsen. Alltså på så sätt är det skönt att vi inte har så strängt här i sverige. Som jag hade glömt bajspåsar en dag, då gick jag hem och hämta och sen plocka upp skiten.! Jag gör det för allas trevlnad.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Bella-R
0

#26 Precis. Sinnessjukt.

fredrikaa
0

världen är inte lätt fast det var lite dyr böter alltid

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

ingann
0

#26… trodde det var ett skämt tills jag läste expressen *s*

www.expressen.se/husdjur/1.1489961/tusentals-kronor-i-boter-for-hundbajs

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Xondah
0

#30 sigh..va blir de härnästObestämd

ingann
0

#31 snart beslagtar de väl hunden om den kissar på en lyktstolpe…

visst är det bra att de försöker stävja nedskräpandet, men nånstans måste det väl finnas en gräns?

/Ingalill

KickanW
0

På första april stod det i vår lokaltidning att man skulle börja DNA:testa hundbajs som låg på gatan för att kunna spåra hundägaren. Detta var alltså ett överdrivet skämt… Men kanske är vi där snart på riktigt?

Xondah
0

#32 Ja verkligen. De borde prioritera bättre, har gått på tok överstyr. Känns nästan som folk står och iaktar en så man plockar upp så fort hunden sätter sig och bajsar. Ush å fy..längtar tills man flyttar ut på landet igen där brydde sig folk inte och det var endå inte mer bajs än i stan.

fredrikaa
0

#30 ja man ska kanske gå på ´stan och stoppa sånna lappar!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

anaprincess
0

Tycker det borde vara böter här också nån tusen lapp så där. Får man inte dricka öppet för allas trevnad så ska man inte lämna bajs på gatan heller. Vem skulle tycka att det var okej om en människa bajsade  vid väg kanten och lämna det där? Men ni kanske tycker det? För det är ju bajs som bajs eller är det nu dubbel moralen kommer in?

KickanW
0

#36: Det är nog ingen som tycker det är okej att lämna bajs mitt på gatan. Det är väl hur väldigt höga böter och hur folk reagerar som man tycker är lite överdrivet…

anaprincess
0

#37 1000kr eller 17000kr effekten är nog densamma.

Skruttan-1
0

det där är någ inte sant. Men jag tycker det är mycket svagt av folk som inte tar upp bajsen efter sina hundar. Och jag är mycket trött på katter som går o skiter i sandlådor med. Jag tillhör den som säger till folk ta upp efter sina djur och nu har jag även gått hem till kattägare och sagt till om deras sandbajsande katter att dom får allt ta upp bajsen där med. Inte så glada men tror dom att jag tycker det är mysigt när barnen kommer in med kattbajs på händer o skor? svar Nej.

szirius
0

Jag bor i ett centraleuropeiskt land och här finns inte ens bajspåsar att köpa!Förvånad Helt galet…

I början undrade jag varför man aldrig såg några ha picnick på gräsmattorna i parkerna här.Nu vet jag.Hundskit överallt.

Jag fortsätter dock att plocka upp bajset( påsar köpta i Sverige).Folk frågar ibland och då drar jag mig inte för att skryta om vårt rena fina land Sverige,där vi kan sitta i gräset o äta glass - som beror på att vi inte kastar skräp i naturen eller lämnar bajs efter våra hundar.( ok, det kan vara glas o fimpar o nåra ölburkar här och var, men inte alls som här då folk dumpar sina sopor i skogen!)De får förhoppningsvis en tankeställare . För ingen tycker ju att det är mysigt med hundbajs…de har bara en annan kultur här och kommer nog så småningom börja plocka upp bajset.Först måste det tyvärr antagligen till en lag med dyra böter…för det är liksom inpräntat här att " skita i" att plocka upp efter sig. Mkt störande för en naturvän…

Bella-R
0

#40 Men fy vad äckligt!

Vart e det nånstans du bor där dom inte ens har bajspåsar o köpa? :o

fredrikaa
0

#40 gud vad äckligt med hundskit överallt. Ja så kan det bli om alla slutar att plocka upp efter sig.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Xondah
0

Alltså dedär med katter som skiter i sandlåder osv..snälla människor som klagar de är lösgående djur. Hur fan ska en ägare se vart katten har skitit om man varit och jobbat.

Så jäkla löjligt, på de flesta ställen här i stan får man inte ha katterna lösa ute. Sen nu börjar de klaga på att de blivit mkt råttor??? Seriöst vi blir fasen aldrig nöjda.

Jag är så less, visst är de bra att plocka upp efter sin hund och de flesta gör faktiskt de..men jag tycker folk ska sköta sitt. Speciellt när de gäller katter. För jag tycker de är så jäkla tråkit att folk ska behöva låsa in sina katter pga folk som inte tål lite smuts.

Ska vi bura in fåglarna snart oxå? Som sagt jag längtar tillbaka till landet där jag kunde släppa ut min hund utan att vara rädd för att han ska skada sig på glas eller få nått i halsen som nån slängt.

Människor här i stan verkar ha förlorat allt vett. Tyvärr..

KadjaNina
0

#43 Är det okej att katterna använder en sandlåda som toalett för exempel? Tänk dig att du har barn, hur trevligt är det när barnet kommer in med bajs på händerna osv?

Gluskap
0

Inte tål lite smuts?!
Vet du vad din katt hittar på när den springer ute? Bajsar i sandlådor så små barn ska sitta och gräva och kanske provsmaka? Vet du om den kissar eller skiter ner någons utemöbler? Kanske springer in genom öppna altandörrar, eller blir innelåst i någons garrage/källare? Den kanske repar bilar?

Varför ska en katt springa ute vind för våg? Hur skulle det se ut om alla släppte ut sina hundar eller kanske hästar vind för våg?
Visst var katterna skapta för att leva fritt, men det har alla djur varit.

Jag säger inte att en katt inte får vara ute, men det ska ske under uppsikt. Rastgård, sele osv. Sen kan jag inte understryka hur viktigt det är att katterna som springer ute är kastrerade och ID-märkta om de skulle komma bort!!

ingann
0

#45 håller med dig till 100% ! Jag skulle aldrig släppa ut mina katter så länge vi bor i stan…  De har det bättre på sin innätade balkong med klätterträdet där de inte riskerar att bli överkörda, misshandlade, bli inlåsta osv.. ändå har de frisk luft och kan se ut men inte kan förstöra sandlådor och/eller trädgårdar:) Trots att de endast är innekatter är de kastrerade (den ena blir det i maj, hanen har varit sen han fick kulorna på plats), chippade utifall de skulle komma ut av misstag och försäkrade till samma värde som min hund….

Bodde jag på landet skulle jag bygga en stor rastgård åt dem eftersom jag heller inte vill att de ska bli skadade/tagna av vilda djur…

/Ingalill

KickanW
0

Min familj har utekatter som går lösa. Två katter har försvunnit, kanske blev de överkörda eller tagna av ett vilt djur. Jag tycker ändå att det är värt den risken. Om man har möjlighet att låta katterna få springa utomhus tycker jag absolut man ska göra det. Det innebär risker att leva, men för det kan man väl inte sluta leva? Hela livet kan inte gå ut på att försöka undvika risker.

Och det här med kattbajs. Ska vi utrota alla rävar, änder och andra djur som bajsar stora korvar överallt också? Låsa in dem kanske?

De flesta vilda djur bajsar ju inte mitt på en väg, som hundarna gör när vi rastar dem, och det gör heller inte katter… Så jag tycker inte riktigt att man kan jämföra det.

Gluskap
0

Att du inte är mer rädd om dina djur får stå för dig. Då enligt mitt tycke borde du åka till leksaksaffären och köpa dig en mjukiskatt.
När du köper ett djur, även om det är en katt för 10:- så tar du på dig ett ansvar.

Det finns en tillsynslag Artikel på Hif

Från 1§ Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Nu är det inte detta som tråden handlar om så jag ber om ursäkt för OT.

KickanW
0

Vi tar väl hand om våra katter, de är vaccinerade, kastrerade och ID-märkta. De är för det mesta inomhus och får mat hos oss två gånger om dagen.

Jag ser det inte på något sätt som ansvarslöst att låta dem gå ut i frihet om de själva vill och jag tycker inte att vi på något sätt bryter mot lagen du hänvisade till.

De kan lika gärna riva ner en blomkruka inomhus och dö av att få den i huvudet. Risker finns det alltid för alla levande varelser - Ansvaret ligger ju i att försöka förebygga dem utan att katterna ska "lida" av det. (Och nu säger jag inte att dina katter lider.)

anaprincess
0

Håller med gluskap och ingann. Katter ska hållas i sele eller rasthage. Skulle kunna räkna upp minst 20 skader som våra grannars katter har orsakat på min mamma & pappas hus och mark tex dom gräver upp dreneringen vid huset och bajsar där, dom klöser sönder dynerna på våra utemöbler och skitar ner dom med hår och smuts, dom kissar på bilarna och vid våran dörr, dom springer in i garaget och kissar på pappas MC och bajsar där inne med jämna mellanrum och dom springer in i vårt hus och jagar upp vår hund som blandannat jagade den och hoppade över grinden och försvann ett bra tag. Detta är bara några av dom saker som dom ställt till med. Blir så j*vla less, har börjat att slänga över kattskiten till deras gård.

Jag säger inte nu att jag hatar katter har aft två själv men då inne katter som jag tagit ut i sele under sommaren, så som det ska vara!

KickanW
0

Men seriöst, tycker ni alltså inte att det ska få finnas fria djur? Vad tycker ni då vi ska göra med alla vilda djur som bajsar överallt? Ska vi utrota dem, låsa in dem?

fredrikaa
0

När vi bodde i hus så hade grannarna sina katter i en sele och en lina. det funkade utmärkt. Ingen katt lös.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

ingann
0

#49 skulle du göra detsamma om du hade haft hund? släppa ut den i frihet om den ville det menade jag nu… de var också fria varelser från början..

Katter har tyvätt lägre status än hundar vilket jag tror är den stora orsaken till alla lösspringande katter… Jag tror knappast du skulle släppa ut katterna vind för våg om det var en raskatt du köpt för 6-13 000 kr… eller skulle du det?

Jag har en raskatt, en huskatt och en blandrashund och de är för mig precis lika mycket värda trots att jag fått huskatten helt gratis… för mig är det inte värt risken att förlora nån av dem bara för att de ska få springa vind för våg…

inne i tätbebyggt område överväger riskerna mot fördelarna att ha våra tamdjur lösa tycker jag…

/Ingalill

KickanW
0

Resonerar ni likadant med barn? Vågar ni inte låta dem gå utomhus för att de löper större risk att bli överkörda då? Och de personer som låter sina barn göra lite riskabla saker, värderar de sina barn lägre?

#53: Ja, om jag skulle köpa en dyr raskatt skulle jag låta den springa utomhus också. Eftersom jag inte ställer ut och gärna vill ha det temperament våra huskatter har skulle jag dock inte göra det.

Och ja, min hund kommer få springa lös på landet hos mina föräldrar. När jag bor i stan kommer jag inte våga släppa ut den däremot eftersom staden inte är naturlig miljö för den.

anaprincess
0

#51 Vad har lösspringande katter med fri djur att göra? Om du hade en kanin skulle du släppa ut den och låta den vara fri? Rådjur, rävar mm springer inte in i hus och lever om, dom håller sig ifrån människor i 9 fall av 10. Ditt resonemang håller inte.

KickanW
0

I vår trädgård ligger det ofta spillning från rådjur. På vår gång ner till sjön ligger det ofta rävbajs och vår brygga är ständigt nerbajsad av fåglar, speciellt gässens bajs är jobbigt eftersom det är stora korvar.

Jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad på det och kattbajs?

anaprincess
0

#56 Vi har också rådjurs pluttar i trädgården men dom gräver inte upp runt huser och bajsar. Rävar går inte upp på vår farstu och kissar på vår dörr. Fåglarna flyger inte in i huset. Ser du skillnaden??  Det är dessutom inga tamdjur som någon köpt och har ett ansvar över.

ingann
0

#54 mina barn får vara ute ja… men de har fått lära sig trafikvett och uppförande innan de fått vara ute ensamma…

stan är inte mer naturlig miljö för katter än för hundar så varför ska katterna springa lösa där medans hunden bara ska få göra det på landet? det förstår jag inte…. du kan snarare träna hunden lättare för att hålla sig undan trafik osv än en katt…

/Ingalill

KickanW
0

#58: När har jag sagt att man ska släppa ut katter i stan?

ingann
0

#59 jag tog för givet att det var det du menade eftersom det är den miljön vi diskuterat… isf ber jag om ursäkt:)

på landet är det en helt annan sak..

/Ingalill

Gluskap
0

Om katter ska springa vind för våg kan diskuteras i all oändlighet. Så vi behöver väl inte kapa denna tråden totalt utan fortsätta i en ny tråd, de som nu är intresserade.

Xondah
0

#45 Min katt har aldrig gått i någons sandlåda då jag bott på landet hela mitt liv och nu när jag flyttat till stan skulle han inte få vara lös ute pga av alla dårar. Tur att man snart flyttar igen;o

Och jag skulle inte skaffa barn föränn jag har hus på landet och en egen sandlåda.

För de andra skulle jag oroa mig mkt mer för att mitt barn skulle ta upp nått glas på marken och sätta i munnen eller nått annat äcklit skräp. Skit kan man tvätta bort, men om ungstackarn skär upp hela halsen då?

Jag tycker bara man ska prioritera sånt som är farligt före bajs.

Nicolina
0

En katt är ju ett betydligt mycket mer fritt och självständigt djur än en hund. Enligt mitt tyckte så ska katter inte springa lösa i stan, men däremot på landet ser jag det som en självklarthet att de får gå lösa, förutsatt att de är kasterade och ID-märka.

För övrigt håller jag helt med Kickan W i hennes åsikter, då med tankesättet att det handlar om katter på landet.