hur lär man skall ?
Var någon som sa att om man lär de så slutar hunden att skälla annars. Tyckte det lät bra. Men hur får man en hund att fatta att han ska skälla?
tack

vet ej riktigt men ungefär på samma sätt som du lär hunden sitt kommandot kan jag tänka mig. När hunden skäller ska man kanske säga skall vad vet jag
Först måste jag säga: lär inte ut skall som hundens första "trick" i livet! Då är risken stor att han många gånger kommer att testa med skall när ni säger ligg eller nåt annat kommando.
Det är samma med "sitt", ska man ställa ut sin hund kan det vara en bra idé att lära ut "stå" före sitt, annars finns risken att hunden sätter sig i utställningsringen.
Sen är väl vitsen att man efter att man lärt in skall lär in kommandot tyst också, och det är väl där man har vinsten, så att säga.
Har inte gjort detta själv så jag har ingen metod att bjuda på, men det verkar rätt framgångsrikt vad jag förstår.
Vi lärde först bas sakerna, som sitt, tyst,ligg,stanna,fot osv. Sen när han verkloigen kunde detta lärde jag honom skall. Då passar man på när han skäller och säger skall och belönar snabbt som attan. Sen gör man så ett par ggr. Men viktigt är att hålla igång tyst komandot.
Vår hund vågar ibland inte skälla på riktigt då han vet att han egentligen inte får, han får fram väldigt skumma ljud ;)
hehe, jaa.. jag hade inte tänkt lära honom det redan.. just nu är det väl tyst isf. och gå ut och kissa;) och sitt har han redan lärt sig.. utställning ska vi inte ha honom i ändå.. så det är ingen fara. Bara tänkte om någon visste ett bra sätt.. jag vet att min mors och min vovve lärde sig det jätte sent av mig.. för jag tyckte det var en kul grej.. så höjde armarna och sa skall.. han fatta ingenting, men när jag tjata tillräkligt så skällde han av desperation när han inte fatta.. då berömde jag. Men en yngre fattar väl inte det..
jag testa på skoj med ecko iaf.. och de fatta han verkligen inte.. han ville bara leka ;) hihi..
Vi började gny och gnäll o skälla somtidigt som en sa "skall" det tog bara en liten stund innan han kunde det, men dager efter var det samma, håll på ett tag. Det funkade på våran schäfer iaf! lycka till!!!