tar kepsar
Ja, utmaningarna förändras och byts av hela tiden med valpbus…hehe. Just nu har vår valp börjat hoppa upp och ta sonens och hans kompisars kepsar.Det går ju inte att jaga efter honom( vilket barnen automatiskt gjort, vilket ju skapat denna problematik) för då tycker han att det är en skitrolig lek! Vi kan heller inte ignorera honom - för då hinner han tugga sönder kepsen!
Han kommer inte på inkallning då,och bryr sig inte om ifall man försöker byta med nånting godare heller.
Jag skulle önska att något annat fungerade än att alltid ha honom kopplad bland kepsburna barn / be alla barn gömma sina kepsar när de är här…
Kan man öva på nåt sätt? HUR?
Som det är nu verkar det vara en reflex för honom att vilja ta kepsar! Ännu har inget farligt hänt, men det är ju läskigt när han hoppar upp och biter tag i skärmen så nära ansiktet.Jag har nu blivit lite rädd att ha honom lös vid skogspromenader, för ibland stöter man ju på folk och tänk om han hoppar upp o tar deras keps?
Tips tack!
Jag skulle nog ha lärt min hund dessa komandon: Stanna, ner, loss/släpp och kom.
Stanna - om hunden är påväg mot ett kepsburet barn.
ner- om hunden hoppar upp på det kepsburna barnet.
Loss/släpp - om hunden springer iväg med kepsen.
Kom - om hunden sprungit iväg med kepsen oavsett om h*n släpp kepsen eller inte.
Sedan skulle jag tränat på det vis att jag lånar ett barn, sätter på en keps och visar att barnet är mitt. Alltså sätter jag fram hen hand mot hundens bringa och säger tshhhh varge gång hunden "går till anfall" mot kepsen. Sedan skulle jag nog prövat en övning som Fredrik Steen tog upp i förra programmet att hålla hunden kopplad, leka med två bollar och sedan kasta iväg den ena (fortfarande kopplad hund, kort koppel) för att sedan kasta iväg den andra i motsatt riktning. Vill hunden springa mot bollen som kastades åt vänster drar du hunden mot bollen som du kastade åt höger. Här bestämmde du vad din hund fick jaga och leka med, det förstärker din ledar roll. Öva detta så kanske problemet är löst innom en snar framtid.
Ett annat övnings sätt är att varge gång hunden ser en keps ger du hunden en godis. Målet är att ser hunden ett barn med keps ska hunden vända sig till dig och "fråga" om godis. Alltså, hunden förknippar synen med godis från matte resp. husse.
Hoppas att ni inte missförstått mig och att jag inte andvänder fel metoder. Ifrågasätt gärna det du undrar över.

han kan stanna, kom och loss annars…men inte när det kommer till de där härliga, underbart spännande kepsarna…

Vi har ju en son som jämt använder keps…det är svårt att veta när man då ska ge honom godis…
Ofta är det så att hunden kan ha verkat "släppa kepsgrejen" och så leker han fint med sonen på gården, eller när vi är ute och går eller vad det nu är…och så som en blixt hoppar han plötsligt upp och tar den och springer iväg.Jag gissar att det är hans sätt att "bjuda in till lek" ….det är det som behöver brytas.
Vi har försökt öva med att inte få honom att hoppa upp, genom att tydligt visa att det inte är ok och att han inte får nån uppmärksamhet av oss då.Men då brukar han börja tokskälla i stället.
Jag ska öva med bollarna! Och kanske det bara handlar om tid…förr eller senare borde han ju märka att det blir ingen lek om han tar kepsar och så ger han upp, för det blir tråkigt?
Tack för alla tips!
En viktig grej är att aldrig jaga hunden när den har något i munnen. Då inser h*n snabbt att h*n är snabbare än dig och att h*n lätt kan springa ifrån dig. Gå istället då åt andra hållet eller sätt dig ner och låtsas leka med något på marken så kommer h*n antagligen. Alt. att du börjar leka med din son, kanske att din son har en leksak som ni kan busa med tills din hund inser att det lönar sig att stanna vid matte/husse och sonen. Kommer din hund då, beröm i massor. Sedan kan du läsa hunden apport. Kasta iväg en leksak och se till att han kommer tillbaka med den. Öva till det har blivit en självklarhet för hunden att komma tillbaka med allt du slänger iväg.
En till viktig sak är att ni inte ger hunden uppmärksamhet då h*n har kepsen.
Hur du tränar apport: Ha en leksak innomhus. Kasta iväg. Hunden greppar om leksaken. Klappa lite med händerna och prata lugnt och kanske säg kom. Kommer hunden bjuder du in till kamplek men observera att du ska sitta kvar på din plats. Du ska inte behöva sträcka dig efter leksaken som hunden har i munnen. Byt leksaken mot en godis och kasta iväg igen. Kommer hunden till dig är det bara göra om övningen.
Tar hunden leksaken och går så hämtar du hunden och sätter henne/honnom på den plats du kastade leksaken ifrån. Busa mycket när hunden är där och pröva kasta leksaken igen. Nu kan du göra om samma övning fast utomhus och med lite olika svårighets grad. Glöm inte att busa överdrivet mycket med hunden då den kommer med leksaken. Då kanske h*n förstår att kommer man med något till matte så blir det bus.

Jo, det är ju det som blivit fel, att barnen jagat honom några gånger i början då han tog en keps.Vi gör det ju aldrig längre, men då gömmer han sig i nån buske och tuggar sönder kepsen.Jag har gjort så, att jag sätter mig och låtsas hitta nåt spännande i gräset, då kommer han efter en stund och då får han beröm, men det tar sån evinnerlig tid att hålla på så varje gång…kanske är jag för otålig med hur fort han ska "lära sig" ?
Det är samma sak med apport, inga problem när vi leker o kastar boll eller pinne, han hämtar, kommer tillbaks o lägger framför fötterna.Men när han fått tag på en keps så vägrar han göra nånting av det han annars kan…
#4 Det tar tid min vän, det tar tid ;)
Testa övningarna och öva "sagt ord gäller" för att fast ställa att verkligen det sagda ordet gäller.
En övning är att sätta hunden framför dig, ge komandot sitt och ha kopplet på. När hunden sitter drar du lite i kopplet och då ska hunden sitta kvar. Ge en godis om hunden sitter kvar och sätt tillbaka hunden om h*n flyttar på sig (går med när du rycker). Dra succesivt hårdare och belöna. Såsmåning om sitter hunden som fastgjuten i marken!