Hur ofta ut och gå?
Jag är hundvakt åt en liten sheltie hane nu :) Och jag har aldrig haft någon egen hund förut så vet inte hur mycket man ska ut och gå.
Jag gick ut med honom vid 7 imorse, sen gick jag en promenad på 50min så jag var tillbaka vid halv 12. Hur ofta beöver hundar rastas?
Kan tillägga att han är van att springa runt på en stor gård i vanliga fall.

Tre promenader per dag är lagom tycker jag.
Två promenader på exempelvis en kvart, och en lite längre promenad på en 30-60 min.
Mycket beror ju på ras och motionsbehov oxå, och vad jag vet behöver en sheltie relativt mycket motion så mitt förslag tycker jag borde vara lagom, men så är det ju såklart att ju fler/längre promenader desto bättre. 

Såhär ser det ut för oss en vanlig dag när vi inte har någon träning
Vid 7 går vi upp och tar en runda på 30 minuter
kl 12 går vi 1-1½ timme
kl 17 tar vi en 30 minuters runda igen
sen vid 22 tar vi sista rundan som också är ca 30 minuter.
Okej :) Så då räcker det med att jag rastar honom innan jag åker till stallet vid 4-5 och sen en gång i kväll då :)
Jag går 4-6 ggr/dag med min hund som är lite mindre än en sheltie.. Minst 1 av promenaderna är 60+ minuter resterande 20-40 minuter..
Mamma gick 3 promenader/dag med sin sheltie + att hunden sedan sprang fritt i trädgården…
Sen är det väldigt individuellt från hund till hund.. en del klarar sig med 3 rastningar/dag medan vissa kräver betydligt mer..
Att bestämma sig för ett visst antal rastningar går inte.. det är som att bestämma sig för att "den här dagen/veckan/månaden ska jag bara gå på toaletten 3 ggr"
Menar du ur ren motionssynpunkt så räcker 3 gånger, men sen får man hålla koll på hundens signaler om den är nödig däremellan och behöver ut en kortis:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

i föreskrifterna står det att hundar bör rastas minst var 6 timme dagtid, oftare om det är valp eller äldre hundar.
tänk också på att sheltien i sin natur är en hund som behöver aktiveras mycket.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Han gnyr när han måste ut och kissa, så det är bra :) Jag vill inte släppa honom lös eftersom det inte är min hund och vi inte känner varandra så bra än, men jag tror inte han springet bort men vill inte chansa ifall :)
En helt vanlig vardag:
kl 5 en runda på 45 min
kl 10 en runda på 1 timme
kl 15 en runda på 1 tim
kl 18 kort tur ca 20 min efter maten
kl 22 sista rundan ca 20-30 min
Zabelle

Jisses vad många promenader ni går med era hundar 
O jag som föreslog tre promenader, gissa om jag känner mig en aning dum *s*
Fast jag tycker fortfarande tre promenader är lagom.. 3-4 kanske ;)
#6 då lär det inte bli några problem:) Lycka till med hundpassandet! (snart kanske du skaffar en egen
)
/Ingalill
Tack så mycket för svaren :)
Pappa tyckte det var bra att jag passar honom, för då får jag se hur det är att ha hund :) Men ev ska vi skaffa hund i sommar, men vi är lite "ovänner" om vilken ras ^^
Har lite andra frågor också :)
Fort jag rör mig och skagå nånstans så följer han efter mig. Varför gör han det?
Sen vägrar han äta, men ägaren tror det kan bero på att han bar har löptikar i huvudet oh är på ett nytt ställa så han inte känner sig hemma.

Matproblemet får mig att tänka tillbaks på när jag lämnade min tjej till min föredetta svärmor så ringde hon helt upprörd när det var matdags att hon ville inte äta, bara satt och tittade på henne. Så jag sa till henne att hon måste ju säga var så god… haha hon slängde sig över maten. Hon rör bara skålen om hon fått ett var så god ;)
Prova blöt upp fodret lite, äter han inte då så ta upp maten och så får han vänta till nästa matstund. Han kommer äta när han blir hungrig!
Att han följer efter dig överallt beror säkert på att han vill ha koll på dig så du inte försvinner. Gör han inte så hos sin ägare kommer det säkert gå över hos dig med:) Du kan försöka få honom att ligga kvar när du går genom att be honom stanna. Det är oftast en inlärningssak…
Matvägran beror med största sannorlikhet på att han är på ett nytt ställe. Det blir nog bättre ju längre du passar honom. Finns det löptikar i närheten kan det också spela in;)
/Ingalill
Okej, jag passar honom för ägarens ena shäfer tik löper :)
Han får torrfoder och någon sked "blötmat" och blandar runt, men maten står framme hela tiden så han äter väll när han blir hungrig :)