Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3796 ggr
scth
0

första kull !?

hur gammal bör en stor hund vara när den ska få sin första kull?

När tycker ni generellt att det är för sent?

Mistle
0

Lagen säger väl 18 månader oavsett ras.

Vad är det för ras? Jag tycker personligen att 2,5-3 år är tidigast. Hunden ska ju även hinna testas och meriteras.

När det är försent beror ju mycket på individen och om den har haft någon kull tidigare.

Manda29
0

Prata med en häromdan med en Berner Sennentik på 11 mån. Hon sa att tidigast på dom var 24 mån. Skulle tro att det är så på storvuxna raser.

Har hört att småhundar brukar paras på andra löpet.

Mistle
0

#2 På andra löpet? Småhundar löper väl oftast ganska tidigt första gången? Så vid andra löpet brukar de vill ligga runt ett år? Och det känns ju inte så okej..

Manda29
0

#3 Nej egentligen inte kan ju tyckas. Men sen sägs det väl att små mognar fortare. Färdigväxta fortare mm att det skulle va en anledning.

Mistle
0

#4 Känns inte som någon vidare anledning egentligen. Varför måste folk ha så himla bråttom.

Manda29
0

#5 Kan man ju i och för sig fråga sig.

Men har för mig att på en del raser har det med skelettet att göra. Att det kan bli svårare att valpa. det är ju därför också som dom inte ska vara för gamla för 1:a kull.

Är inte insatt i avel så utan är vad man hör och läser.

Izmas
0

Dom räknas väl som vuxna mentalt och färdig för valpar när dom är 2 år gammla.

Jag personligen tycker inte heller man ska ta tidigare.

ingann
0

Reglerna säjer att man får para tidigast vid 2a löpet och 18 månader… har hunden löpt 2 gånger innan 18 månader får man vänta tills 3je löpet… man får alltså inte para en hund före 18 månader oavsett antal löp…  hundar är så väldigt individuella så en del hundar löper 1-2 ggr/år medans en del kan löpa 3-4 ggr/år… en del börjar löpa redan vid 7-8 månader och en del löper inte förrän en bra bit efter 1 år så jag tror det är därför de skrivit med bägge alternativen för att försäkra sig om att man inte parar för tidigt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

scth
0

ok tack :) 18 månader tidigast alltså, det finns väll inga regler på senast men vad har ni för egna erfarenheter eller rekomendationen, när börjar tiken bli för gammal?

förstår att det är olika från individ till individ men generellt för stora hundar?

ingann
0

den bästa åldern för en första kull tycker jag personligen är vid 2-2,5 års ålder… skulle aldrig heller kunna tänka mig ta en första kull om hunden var över 4 år…

det enklaste sätten att få veta om tiken är lämplig för en kull är att göra en veterinärundersökning;)

/Ingalill

Mistle
0

#9 Jodå, regler för högsta ålder finns det också. Jag är dock inte säker på hur de är. Om det är upp till fem år och sen krävs en veterinärundersökning eller upp till sju år.

Men vad är det för ras och hur gammal är tiken?

ingann
0

#11 nej, det finns det inte… SKK däremot rekommenderar 5 år men de skriver inga lagar utan utformar bara regler för sina egna medlemmar…

/Ingalill

scth
0

har inte planer på att ta valpar nu men tänkte höra mig för i god tid, om man ska sterelisera hunden eller vänta och ta valpar om ett par år, hunden är bara valp än så länge :P

ingann
0

#9 den exakta utformningen lyder så här:

Avel

16 § En tik får inte paras förrän tidigast i andra löpet, dock inte tidigare än vid 18 månaders ålder. Om en tik får två valpkullar inom 12 månader ska tiken ges minst 12 månaders vila före nästa valpning.

Hela texten kan du läsa här: www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

/Ingalill

Mistle
0

#12 Jag skrev ju regler?

ingann
0

#15 ja, det gjorde du… men jag förtydligade att det inte finns några rikstäckande regler utan bara sådana som gäller SKK´s egna medlemmar…  Så är man inte medlem i SKK så gäller de inte…

/Ingalill

Liiindus
0

lägst 24 månader och inte efter 5 år som fösta kull :)