Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1079 ggr
SaraC
0

Hundar och hundgårdar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hund i hundgård - vad har ni för åsikter?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Real
0

jaa, jag har enbart dåliga erfarenheter så atte.. det blir ett big No!

Hos mor min har dem en sådan.. och det är visst vissa hundägare som tror dom äger den alldeles själva.. så dom har satt in en parkbänk, en pressändning mellan två träd ifall det regnar, lampor som lysser upp om kvällarna… med massa mer. Visst det är väl lite kul. Men det är ingen camping. Dem kan sitta där om det är fint väder från morgon till kväll med sina vänner. Då ingen annan kan komma in i gården för dem har ingen som helst pli på deras hundar heller..  Och på råga på allt är dem förjälva otrevliga mot andra som "tror sig vara värdiga" att vara i hundgården med..

Dessutom låter det förjävligt därifrån ibland väldigt sent.. för vissa av ägarna pressar fram så att deras hundar ska bråka.. och så har vi ju också små killar som har lite tuffare hundar som dom kör kamp med.. De var det..

När vi försökte anmäla kamphunds grejen så sa polisen "neeh, vi kan inte göra nått utan bevis. Vi måste se det själva" Ja men visst.. om jag ringer dig, hinner du ut hit på 10 min? innan dom har slutat.. och kommer du att se dom om det är bäksvart ute?

förlåt.. är lite upprörd över den gåren.. har t.om varit insamling på påskrifter att vi ska få bort den, eftersom den absolut inte funkar.

*pust*

Zebben
0

Jag tror TS menar hundgårdar, alltså inte stora rastgårdar ditt allmänheten kan gå med sina hundar när de ska få springa av mig. Har jag rätt TS?

Mitt svar:

Så länge hundar har ett bra liv, med ett jobb den gillar att utföra och får utföra, så är rastgård inte fel. Men självklart beror det på individen.

Polarhundar har det oftast mycket bättre i en berikad rastgård än de har inomhus hos ägare.

En vinthund har det bättre inne hos ägaren istället för en rastgård.

Men nej, en bra berikad rastgård och en hund som får jobba dagligen ser jag inte är fel. Även om jag personligen inte skulle sätta mina hundar i rastgård de timmar de inte jobbar.

bejtedejte
0

Jag hade velat ha en stor hundgård/rastgård där mina hundar kunde vara under dagarna, när de själva kände för det. Men aldrig hundgård att ha dem i permanent. Jag vill ha mina hundar nära. :)

Ninja
0

Håller helt med #2. En hundgård kan inte ersätta motion av något slag, men jag tycker det är ett bra komplement så att hundarna kan vara ute mycket utan att vara kopplade. Alla hundar kan ju inte gå lösa heller, och då kan det vara skönt för dom att få vara ute nånstans utan koppel runt halsen, även om de är inne i en hundgård.