Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2062 ggr
Strumpan
0

En liten utslagsfråga

Jag träffade på en pit bullmix igår som jag bara var tvungen att hälsa på. Ägaren visade nga utslag som den hade på kroppen som han inte visste vad det var. Jag frågade om han hade kollat foderallergi och efter ohyra. Det hade han gjort. Grejen är den att jag lär väl inte träffa dem igen, men jag kan inte släppa de hårlösa fläckarna som hunden kliade på, jag vill veta vad det kan vara. Så jag tänkte fråga om ni har ngt hum om om det kan vara?

Mvh Jenny

Mvh Jenny

Mischa
0

Värsta scenariot: demodex.

Förekommer tyvärr rätt frekvent bland bullraser och bullmixar.

Plågsamt och dyrt.

Men har han kollat upp hunden tycker man att det vore en av dom främsta saker vetten kollar.

Försökte leta upp nån bild på hur det kan se ut, men fick nästan enbart upp fall där sjukdomen gått för långt.

rätt klassiskt är uppkliade, kala fläckar.

≧◔◡◔≦

pippa__
0

Låter som någon sorts av kvalster som #1 säger. Locca är under utredning nu för de symtomen du beskriver och det lutar  mot kvalster. Får ett mer klart svar idag.

Strumpan
0

Men dessa fläckar satt på baken/ryggslutet och de var inte särskilt röda. Man det var som små torra flagor.

Jag frågade inte om han hade kollat detta hos en vett, men jag antar det… Sen vet jag inte varför han nämde dem överhuvudtaget för jag såg dem inte. Han hade vad jag förstår ganska precis skaffat hunden

Mvh Jenny

[lottaeriksson]
0

Som #1 skriver kan det mkt väl röra sig om Demodex. Min egen Amstaffkille har den sjukdomen, eller snarare hade, han hade den lokala varianten i valpstadiet som växte bort.

Vi medicinerade honom en gång, sen försvann det. Och nu på de senaste skraptesterna har de inte hittat några kvalster, tack och lov!

Medicinen och alla skraptester gör att den sjukdomen kostar väldigt mkt. Dock behöver vi ju inte längre köpa nån medicin. Men vi gör ju skraptester varje halvår bara för att vara på den säkra sidan att skiten inte kommer tillbaka!

Strumpan
0

Ok. Tack så mkt för era svar. Som sagt, jag lär väl aldrig träffa hunden igen. Det vara jag som var så nyfiken. En sista fråga bara, smittar detta över på andra hundar/restrerande djur?

Mvh Jenny

Gluskap
0

Nej, det smittar inte. Om jag inte är ute och cyklar just nu (precis varit på hårdträning så är helt slut) så är demodex genetiskt?

Strumpan
0

#6 Ok, tack vad skönt! Jag har ingen hund, men däremot iller. Tänkte bara så att det inte kan smitta till dem

Tack igen, ni har stillat min nyfikenhet =)

Mvh Jenny