Fästingmedel
Jaha då var det dags att börja kolla fästingmedel,för nu börjar äcklen vakna till liv…
Vad använder ni och vad skulle ni ALDRIG använda?
Bra tråd! Är också intresserad av vad som är bra och inte bra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
På sajten blandrashundar under inlägget Veterinär, sjukdom, hälsa finns några tipps. Sen har Anne skrivit en artikel under läsvärt som heter Huskurer för hundar där hon ger recept på hemmagjort fästingmedel.
Pröva att blanda vitlök o olja som var ett av recepten men det vägrar han slicka i sig. Så jag har bestält ett bärnstenshalsband till Silver. Plus att jag var tvungen att sätta fontline på honom eftesom jag plockat 5 fästingar på 2 dagar. Ska se om det funkar med bara halsbandet sen så jag slipper kemikalier.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har använt frontline på mina hundar. Inga fästingar ännu i allafall… Skulle gärna prova ett sånt bärnstenshalsband, men läste att de inte va så bra på långhåriga, fundera på om detb kanske kan vara nåt till taxen i allafall.
#2 Den artiklen ska jag in och läsa helt klart. Tack för tipset!
Jag använder Frontline till min. Nåt jag aldrig skulle använda är Expot eftersom det kan vara dödligt i så små mängder som en liten droppe för en katt och min huskatt ligger gärna och tvättar vovven:)
Annars finns det hur mycket medel, halsband och dekokter som helst… gäller bara att hitta det som funkar bäst på just din hund;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag använder frontline droppar.
Något jag aldrig skulle använda är fästinhalsbanden som är vita.. Dom är farliga, kände en som hade en flatte, han höll på å kvävas tack vare det.. Och det är inget man tipsar om precis.

Använder också Frontline. Våran labbe fick kala fläckar på halsen av det vita halsbandet…

Jag satte frontline på mina i söndags. Än så länge inga fästingar och inga allergiska reaktioner.
Tiken hade ett scalibor-halsband förra sommaren och kliade sig som en tok, så aldrig mera det.
Använder Expot, men är egentligen mot att använda kemikalier till hundarna, men har inget val då vi har väldigt mycket fästingar där jag bor och mina hundar är väldigt utsatta av dessa hemska kryp. Förra året var första året jag använde det och det var mycket effektivt och hundarna fick iallafall inga biverkningar då vad jag vet. Har tidigare använt scaliborhalsbandet men tyckte inte att det hjälpte så bra, och sedan blev min ena hund lite rastlös och orolig när han hade det på sig, vilket kan vara en biverkning på scalibor.
Har även testat örthalsband, vilket var helt värdelöst.
Vart köper man bärnstenshalsbanden då?
Gå in på Retriver i fokus där är Tina H Sajtvärd. gå in och skicka ett mail till henne hon gör halsbanden. Funkar nog allra bäst på korthåriga hundar. Men hon titta på en bild på Silver som är lurvig runt halsen och trodde det skulle funka. Jag ska testa.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
jag har de där vita fästinghalsbanden till mina hundar. de funkar riktigt bra, kan inte sätta frontline eller liknande eftersom de badar så mkt så jag vill kunna ta bort fästingmedlet vid bad.
men jag vet att det inte funkar på alla hundar, min förra fick frätskador av halsbanden så att det blev stora köttsår där det hade suttit medan den andra hunden mamma hade funkade det skitbra på ^^
så jag tycker att det är vikigt att anpassa sig efter hunden
Bärnstenshalsband har jag använt de senaste åren. Har fungerat bättre än scalibor, så jag har inte tvekat. 
Finns att beställa hos www.elvingsson.com bl.a.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag hitta något med alovera fanns en spray som hjälpte mot ohyra och fästingar. det var här inne lr på blandrashundar jag såg alovera sakerna himmla mycket bra saker :) priserna stog inte med tyvärr inte vad jag sog men kan missat det.
Vi använder Fixodida ZX som är ett hälsokostpulver som man ger i maten. Smak och luktlöst. Fungerar jättebra och är helt giftfritt. Hunden får dessutom fin päls av det.
Zabelle

Vi har inte så mkt fästingar här uppe men jag kommer använda Frontline. Tycker inte om de där banden, de må fungera men de är för stor risk med dom, både för hundarna, människor omkring o andra djur.

Jag använder Expot till båda, droppar. Funkar superbra. Under hela sommaren förra året hade dom varsin fästing, och det var för att vi slarvat med att hälla i nytt medel. Mina fick inga biverkningar då i alla fall. Så vi kommer köra på det i år igen, har dock inte hällt på dom något än.
Hörde en som hade haft det vita fästinghalsbandet på sin hund, och den hade kommit och legat på matte, vid halsen under natten, på morgonen när hon vaknade var hon helt förlamad på den sidan i ansiktet.
Det gick över, men fyy så hemskt! Jag kommer aldrig använda fästinghalsband till mina då dom är långhåriga att det bara trasslar ihop sig. Som sagt, Expot funkade superbra förra året. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#16 Fast Exspot innehåller i stort sett samma saker som Scalibor (det vita halsbandet), och det finns bra många fall av hundar som fått kraftiga biverkningar av Exspot också. Så då är Frontline ett bra mycket bättre alternativ, om inget av de "helt vänliga" alternativen fungerar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

frontline har min hund. Han får inga biverkningar eller bölder eller något liknande av det som tur är. För han är en riktig fästing-magnet och örthalsband hjälper inte det minsta iallafall inte på min hund.

#17 Okej. Men det kan ju vara olika från hund till hund också. Mina hundar reagerade ingenting förra året i alla fall. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

vit lök till hästarna o mig själv o frontline till hundarna.
Mina hästar har väldigt sällan fästingar o får de så är det i områden där andra är hellt fulla.
Hundarna funkar bra med vitlök de också men kan vara svårt att få i dem.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Jag använder också frontline och tycker det funkar jätte bra, hon har varit fri tills på slutet av tiden då har det kommit någon enstaka.

Att tänka på angående vitlök är att många hundar inte tål det.

#22 Det är derför jag inte rekomenderar det enbart . Har upptäckt de tål den bättre om inte rentav bra om den är i maten ex köttfärssås.
Pluss tyvärr är inte vitlök lika säkert som ex frontline.
Bra #22 att du tog upp det glömde skriva med det tack!
Har för mig att hundar inte ska äta lök övehuvudtaget för de inyte tål det men har lyckligt vis aldrig märkt av det på mina.
Har en hund vars exm blev bättre av vitlök.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Jag har för mig att det finns fästinghalsband som inte är giftigt för andra djur, katter t.ex. Ingen som vet någonting om det?

Det går att göra eget fästing medel som man sprayar på med en blomduschflaska. Koka upp 1 liter vatten tillsammans med en burk timjan och lite vitlök låt det dra ett par timmar sila. Duscha hunden varje dag innan den går ut.

#25 Håller säkert vampyrer på avstånd också
!