Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1053 ggr
szirius
0

tips på böcker?

Jag undrar om nån har tips på böcker speciellt avsedda för jakthundar? Jag menar inte bara ren jaktträning, utan kring uppfostran etc.Alla böcker vi har är så allmänna, men det skiljer ju uppenbarligen mellan hur raserna fungerar och vad man kan förvänta sig av dem.Vi har en ungersk vizsla.

Ledaren på valpkursen sa att vizslor är egensinniga och det kan ta längre tid innan man "knäckt dem" men sedan blir de väldigt lydiga.Vad menade hon med det egentligen? Det lät så hemskt, att man ska "knäcka någon".Antagligen menade hon inte så…( det är f- ö min man som går på valpkurserna så jag är inte med).

Det skulle också vara roligt att höra om nån annan har den rasen här inne…den är ju ganska ovanlig i Sverige.

Tack på förhand.

Mischa
0

Tycker också att det lät illa vad instruktören sa, en lydig hund kanske du får av att "knäcka den"  men aldrig en lycklig, lydig hund, men man kan ju bara spekulera i vad hon menade.

Det finns väl några böcker med våra vanligaste jaktraser.

Viszlan är ju inte allt för ovanlig, kolla den här

eller kanske den här?

≧◔◡◔≦

minja
0

www.canis.se finns det två superbra böcker om träning av fågelhundar. Den ena heter Clicker gundog och den andra heter Positive gundog, clickertraining for sporting breeds. Kan varmt rekomendera dom. (just nu har Canis en fraktfri helg så passa på att handla Tungan ute).

szirius
0

tusen tack för hjälp!Glad