Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 13297 ggr
[IsabelleA]
0

Fästingbett och tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu finns det stor risk för att jag dumförklars …

Jag hittade en fästing på min valp för 10 minuter sedan som jag plockade bort. Jag såg till att få med alla benen och utrota fästingen ordentligt. Nu ser fästingbettet ut som ett myggbett, det är sådär lite svullet och hårt runt om, men det är inte rött. hoppas att ni förstår vad jag menar. Ska det vara såhär? Hur brukar det se ut efter ett fästingbett?

Sedan till nästa fråga. Eftersom att Ben är valp nu så tappar han sina valptänder och jag märkte nyss att det blödde lite från en tand. Jag har inte upplevt denna blödning tidigare då han tappat väldigt många tänder. Och så kollade jag på tanden och då ser der ganska infekterat ut. Eller är det så bara i sammband med att han ska tappa tanden? Tanden är väldigt lös, man kan lixom "vicka" på den.

Detta är min första hund och definitivt min första valp, så jag har ingen erfarenhet av dessa problem (om det ens är några problem?). Någon som kan förklara hur det ska se ut vidett fästningbett  och om hans tandkött är infekterat?

Tanden ifråga sitter på nedre raden (han har tappat nästan alla tänder på övre raden som håller på att växa ut).

Jag glömde även säga att han är 16 veckor.

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är fästingbettet som sitter precis ovanför ögat.

minja
0

Fästingbettet verkar enligt din beskrivning helt normalt Cool.

Angående tandlossningen så kan dom blöda lite. Han kanske har haft något i munnen och eftersom tandköttet kan vara extra känsligt så är det lätt hänt. Vuxna hundar kan ju blöda lite ibland om dom tuggar på ben t.ex. håll lite koll på den så du ser att det inte blir värre, men eftersom den är så lös kommer den nog ploppa ut snart.

Alla är ju nybörjare i början, det är ju bättre att fråga och lära sig än att gå och grubbla genom sitt hundägarskap. Lycka till.

[IsabelleA]
0

#2 okey, då ska jag hålla lite koll.

Men som du ser på bilden i #0 så är det väldigt rött runt tanden och vad jag sett på bilder så kan det se ut såhär vid en infektion?

kerstinjo
0

Han är ju en frisk och pigg valp och jag tror att det röda beror på att han tuggar och biter. Antagligen är det därför det ser lite irriterat ut.

Märket efter fästingen ser ut som det ska.

Kerstin 

Zebben
0

Som de andra redan skrivit. Allt verkar normalt. Fästingbett kan tom ge en ganska stor svullnad utan att det är någon fara. Eller ja…fara och fara…de har ju sina smittor. Rynkar på näsan Jäkla djur är vad de är…

Tänderna låter också helt normalt. Det kan ha varit en tand som tagit sig lite extra tid på att lossna och så har det kanske legat matrester och annat mumsigt och irriterat lite extra.

Ps. Inga frågor är för dumma. Snarare korkat om man inte ställer frågor om sånt man undrar över.Glad

ms-mee
0

Ja, som alla andra har sagt :)

Hubert såg ut sådär i munnen för ett par veckor han också, så det är nog ingen fara :D Nu ser tänderna jättefina ut :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Izmas
0

Ett tips tycker jag är att lära han att du kan borsta tänderna på honom snart så han vänjer sig som valp =)

Jag själv började lite sent med det eftersom jag har min första egna hund också, det vart lite vsårare att lära men det gick =) Nu skrapar jag tandsten vid behov själv också.

[IsabelleA]
0

#7 Det har vi gjort sedan första dagen han kom hit ;)

Elmis
0

Du har fått så bra svar innan men jag tänkte bara tillägga angående fästingbettet att det kan vara bra med tanke på borrelia och erlich… ja hur det nu stavas, att hålla ett öga på bettet att tag. Precis som ett myggbett läks det efter några dagar men om det svullnar upp och blir infekterat efter en vecka skall man nog bli misstänksam. Och angående att bli dumförklarad för att ställa frågor om viktiga saker som hundens hälsa så tror jag inte det är någom fara.

minja
0

#9 Det syns inget på själva såret om hunden blivit smittad eller inte.

Min hund fick diagnosen i Januari och då hade jag inte sett något konstigt på dom fästingbett han fått. Och hältan han fick var för en stukning och hade antagligen inget med sjukdommen att göra (vet dock en 100% men han visade inga andra tecken på att vara sjuk och han hade en stuckning som läkte och efter det så visade han inget heller). Jag valde att testa honom då min systers tik dött i borrelia i November.

Många hundar lever med smittan utan att visa någon syptom överhuvudtaget.

Nu är min hund friskförklarad men jag vet att sjukdommen kan blossa upp igen och om den gör det så är det inte ens säkert att han behöver behandlas med antebiotika och/eller remadyl det beror ju helt på hur hans värden ser ut och om han får ont i kroppen.