Hjälp mig snälla!?
Hej, Min valp är nu 9 veckor och väldigt duktig.. förutom en sak. Han bits. Grejen är att han inte menar illa.. eller jaa, ibland verkar han göra det för att provisera. Men till saken
När han blir glad och uppjagad som när vi precis vart ute.. då vill han hoppa runt och leka osv. och då kommer bitandet. Som nu ikväll när min sambo kom hem. Som alltid vart han uppjagad och hyper .. hoppa upp till mig och i ett kick så hade han snittat upp min näsa. DET GJORDE ONT!
hans små sylvasa tänder träffa inne i näsan och gjorde ett snitt hela vägen. jippi..
Men som sagt, han menar inte illa.. men hur F*n blir man av med det? det är skit jobbigt när man ska hälsa och han blir glad och han naffsar efter ansiktet.. de är rätt otäkt för andra med. Eller att han grabbar tag i ens hand så de gör skit ont.
Hjälp mig snälla.. vad ska jag göra??? Min näsa gör ont
hehe usch.
grattis till nya valpen! va är det för ras?det där med bitadet, ge hn e tuggleksak när han örjar nafsa och beröm honom.

När han biter dej ta då ett lätt tag över nosryggen på honom och tryck lätt och säg nej så gör tikarna när dom vill att valparna ska sluta och bitas

en hund vill gärna vara och slicka och tyvärr nafsa mot ansiktet.
Inget ont med det, det är bara deras sätt och säjja "HEJ!" på.
Medans det kan vara välldigt o trevligt.
Lär den NEJ!-komandot. och så fort den fattar vad NEJ! är, så fram med belöning! =)
Eller ta ditt pekfinger och slå lätt över nosryggen, och säj NEJ! samtidigt, och så belöna när han gör rätt, det är nämligen så att deras nosrygg är "ihålig" och ljudet som kommer där ifrån förstoras upp och blir välldigt otrevligt för dem.
men glöm inte att belöna när han gör rätt, det är det viktigaste när man har hund! =)
Lycka till!

Om han är ute efter uppmärksamhet, och han får det, så kommer han att fortsätta. Vill du inte att han ska bitas, res dig upp och vänd ryggen mot honom när han härjar. Så fort han sätter sig, vänder sig om, lugnar ner sig, så kan du sätta dig ner och gosa lugnt med honom.
En hund som gör något för att få uppmärksamhet lyckas även om den bara får skäll och bannor. Hellre det än att bli ignorerad.
Främmande människor som hälsar på kan få en snabblektion så att även de kan igonrera hunden om den är jobbig. Har själv fått en 1-årig huskyhane som gärna hoppar på folk, även krafsar på ryggar för att få uppmärksamhet. Att ignorera funkar, inte att banna.
Barn kanske har svårare att klara av att ignorera, de är ju mer på samma nivå, och kommer inte undan lika lätt. Då kan man lära barnet att pipa till, som en valp gör, när det blir för tuffa lekar och för vassa tänder.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Man ska pipa högt då han biter så det gör ont och snabbt vända ruggen mot honom, så fort han försöker få din uppmärksamhet ska du vända ruggen till och fortsätt så till han slutat. Då kan du klappa honom. Så, pip högt som en hund hade gjort och vänd dig snabbt och ge honom ingen uppmnärksamhet fören han e lugn.
Tack så mycket.. sitter med pennan i högsta hugg och skriver ner det här.. Alltså, han är en sån underbar kille.. de är enbart de där som förstör liksom.. de är så tråkigt att man inte ska kunna gosa med honom vid ansiktet utan att han ska hugga mig i näsan eller kinden ..
De roliga är att när vi är hemma hos min mor på torsdagar så är han mycket snällare. Kanske är Lufsen (mammas och min hund) som ger gott inflyttande ;) kanske ska ta med honom hem så han får uppfosta honom.. men tror inte han vill de. hihi.. han tycker Ecko är sååå jobbig. Gammal gubbe på 8 år.
Vilken sötnos!
Kan ge ett tips om hur du kan träna in "nej"-kommandot.. Ge honom en leksak (eller passa på när han har en) och låt honom leka lite med den (dragkamp kan vara bra). Sen tar du tag i leksaken, säger ett lugnt men bestämt "nej" och tar leksaken ifrån honom. Beröm direkt och ge honom en ny leksak. Genom att hålla på så lär du honom att "nej" betyder "avbryt". Det kan du sen använda när han biter på dig, möbler eller annat och ge honom en tuggleksak istället. Bita i saker måste ju små valpar få eftersom det kliar så i tänderna. Man får bara se till att de biter på rätt saker. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
tack så mycket alex.. de där var smart tycker jag ;) har prövat det massa.. och måste faktist säga att han lyssnar bättre.. man behöver bara säga lungt och fint ett nej och han slutar..
visst, han får sina dumma ryck ibland då han är omöjlig.. men de får väl alla valpar.. och då ska han ju bita i allt och alla..
men han blir ju bättre=)
Bra och intressanta svar från #4 och #7, som jag ser det! Ville bara delge er hur jag lärde in "nej".
Först la jag en godis på golvet, så att valpen hann se den. Sen la jag handen över godisen, och så väntade jag och väntade tills hunden tog ögonkontakt med mig. Då berömde jag och lät honom ta godisen.
Efter några gånger (inte vid samma tillfälle) när jag tyckte att han kanske började fatta galoppen sa jag "nej" när jag la handen över godisen. Upprepade lugnt (inte argt) "nej" så länge han stirrade på min hand. Så fort han tog ögonkontakt berömde jag och han fick godisen.
Gjorde på liknande sätt med mat. På så vis betyder kommandot nej "sluta upp med det du gör, titta på mig så ska jag tala om vad som händer sen". Det betyder inte "Fy, förbjudet!" hos oss.
Det är också viktigt att det händer något efteråt, typ sitt eller gå och lägg dig eller kom hit eller varsågod. Läste en gång en hundtränare av något slag som sa att hundägare är ofta bra på att säga vad hunden inte ska göra, men inte att säga vad hunden SKA göra.
När det gällde att bita i händer o.d. använde jag sällan "nej", utan ignorering eller pip. :)
tack agnetak.. de där verkar också väldigt smart.. finns många sätt att öva in nej på antar jag.
Nu har han lärt sig att skutta upp i sängen.. :P hiihi
Jag hänvisar till mitt inlägg längre upp, då det är den metoden som fungerar bäst. Det visar hunden att det gör ont och att matte eller husse inte gillar det. Då slutar hunden med det.
Det är så andra hundar hade reagerat då han biter för hårt.
joo då. Jag har testat allt .. inklusive ditt förslag.. han börjar som sagt fatta nu. Börjar bli en lite duktigare valp ;) I början piper jag eller ignorerar.. och om han blir för mycket så säger jag nej.. som han dessutom har lärt sig är nej nu.. men ska öva in det lite mer med det där leksaksgrejen :)
tack så mycket alla.. det har verkligen hjälpt.. är jätte tacksam.