Bichon Havanais?
tjoolahopp!!
bara undrar om det finns någon/några som kan hjälpa mig lite..
vi funderar på en hund, men det finns ju så himmla många olika raser. Vad jag har fattat så är en hund i grupp 9 antagligen bäst för oss, och där ingår den super söta Bichon Havanais och den är lagom i storlek och pläsvård för mig och min familj.
men frågan är bara kan ni rekomendera den rasen som första hund?
vi bor alltså i en lägenhet men dock med stor gräsmatta utanför dörren, där hundar får vara! och vi har tid med pälsen.
sen en fråga till:
tror ni att Bichon Havanais kan funka med andra hundar?
eftersom min låtsasmamma ( som i och försig inte bor hos oss men hälsar på ibland ) hon har också hund..
eller blir det svårt?
eller ska jag lägga den rasen åt sidan och börja tänka ut en annan ras? vad tror ni??
svara gärna ;)<33
TACKTACK
Havanais funkar alldeles utmärkt bland andra hundar, bara den har fått miljöträning och har fått träffa andra hundar sen den var liten (det är ju en liten hund, många andra hundar är ju stora för den).
Det är dock VÄLDIGT mycket pälsvård på en sån, i princip varje dag behöver en havanais borstas för att inte få tovor. Om man inte klipper ner den förstås.Men det sa du ju att ni var medvetna om. =)
Dom passar bra som första hund, dom är lättlärda och trevliga men min erfarenhet säger att dom kan ha lite temperament också.
Tänk bara på att även små hundar behöver aktivering och motion. Men det vet ni säkert också. =P
Lycka till!
#1 okej.. ja bara du har svarat menmen.
okej, men vet du om man kan hålla dom lite mer kortklippta hela tiden?
TACKTACK!
#2 Om ni inte ska ställa ut så behöver ni inte ha dom långhåriga. :) Vi funderar också på att skaffa en Bichon havanias och vi ska i så fall klippa ner den :)
Hej! Kul att du funderar på havanaisen :) Har själv en. Men havanaisen är en supertrevlig ras som gillar att vara med på det mesta. Lättlärd och social med andra ord. Min svärmor har en hund av en större ras och dessa två fungerar alldeles utmärkt. Valpar anpassar sig ju lätt till det mesta man tar med dom på.
Angående pälsvården så visst kan man klippa ner dom om man inte ska ställa ut den som Ziggi i #3 beskriver. Men regelbundna bad är nog ändå att rekommendera. Man märker på pälsen när den behöver badas.
Lycka till!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kan verkligen rekommendera den rasen, helt underbar och tålig. Jag är just nu sjukskriven och orkar inte med honom lika mycket, men det finner han sig i. Han är 2 år. Jag har honom nerklippt just för att jag inte orkar hålla på med den långa pälsen. nerklippt är lättare att hantera.
okej.. men så bra då! fast då antar jag att man måste klippa dem ganska ofta eller?
jaa.. det är en väldigt fin ras.
okej, tack så hemskt mycket!
jaha.. tar det längre tid att hålla dom nerklippta (eller vad man säger) ?
tack tack för svaren!
Jag klipper min var 3:e månad, det bli lagom.