Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2539 ggr
Veero
0

Hund och katt

Vi funderar på att skaffa hund, men vi har en katt här hemme och då tror vi att dom inte komemr kunan gå ihop för katten går inte ihop med andra katter. Vad bör man tänka på och göra?

[Vargnatt-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kisse tycker inte alls om andra katter, men när hunden kom hem till oss var det inget större problem. Han har accepterat hunden som en i familjen. Vi lät dom hälsa på varandra utomhus och höll på dom så inte hunden skulle vara för framåt på en gång. Sedan dess kommer de överens, är hunden för närgången säger kissen till.

Veero
0

#1 okej :D Hopp det är samma för oss isåfall ;)

rackartyg
0

Att din nuvarande katt inte gillar andra katter behöver absolut inte betyda att den inte fungerar med en hund.

Katter är revirsdjur och många katter ogillar att dela sitt revir med en annan katt.

Men en hund kan vara en helt annan sak.

Om ni planerar att köpa hund så är mitt tips att ni lånar hem en hund för att se vad som händer.

Med lite tålamod och kunskap om både hund och katt såklart så kommer ni få det att fungera.

Lycka till!

KindredCold
0

Av min erfarenhet har hund+katt aldrig vart några problem.

Lycka till!

rulda
0

jag har två katter hemma som är otroligt reserverade mot andra katter.
Vi fick hem en vovve förra veckan och det har varit fräs och klor här hemma mest från katternas sida. Men det går bättre och bättre för varje dag som går. Jag låter dom helt vara. När dom möts så låter jag dom mötas (fast jag håller ett öga på dom) men det har inte varit några större sammandrabbningar än. Dom kan ligga och sova väldigt nära varandra bara inte nån av dom rör sig

[Wera]
0

(Är Veeros syster). Katten är skygg mot hundar, gillar inte hundar, är rädd och håller sig undan. Jag tror iaf. om vi skaffar hund kommer Chicco (katten) inte vilja komma in i huset och kela så mkt som han gör nu, nu när det är snö ligger han länge i sängen och gosar och sover, myser helt enkelt. När hunden sedan kommer så kommer han väl inte vara lika kel go?

Jag själv vill inte skaffa hund, vet heller inte hur det ska gå och hur det kommer funka, hur hundar och katter beteer sig. Men isåfall får man väl ta och låna en hund innan köp och se hur det funkar.

ingann
0

#6 att låna hem en hund tror inte jag på om jag ska vara ärlig… lättaste sättet att vänja katten tycker jag är att köpa en valp, eftersom katten ser och känner att det är en bebis.  de kommer då att växa ihop på ett helt annat sätt än den kommer reagera på en lånehund.

alla djur är dessutom egna individer, så om katten inte går i hop med en hund kanske den går ihop med en annan…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Wera]
0

#7 Men om man tänkt köpa en valp/hund och frågar uppfödaren/ägaren om man får ta hunden på prov någon vecka? Det tror du alltså inte på? :O Jag kan inget om hund nästan, men när jag ska sälja någon kanin, och köparen vill låna först på prov så får dom det i en viss tid (1-4 veckor), när jag köpte häst hade jag han på prov i 2 veckor innan köp?

ingann
0

#8 vore jag uppfödare skulle jag aldrig lämna ut en valp på prov…  antingen har man efter noga övervägande bestämt sig för att köpa hund eller så låter man bli… hur tror du det påverkar en liten valp att komma till ett ställe 1-2 veckor, sen får den åka tillbaka till uppfödaren för att sen säljas till nån annan (som kanske oxå vill ha på prov)?  en katt vänjer sig nästan alltid vid valpen om det är katten som är där först…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

giffan
0

Om katten är hyggligt tuff (som det låter att din är) Kommer den tala om för hunden att det är katten som bestämmer. Sen kommer hunden att rätta sig efter det, speciellt om det är en valp ni köper.

Jag har just tagit hem en äldre hund som gärna jagade katter visade det sig. Men katterna har sagt ifrån och nu leker det faktiskt ihop. Ibland när vi är ute så jagar katten hunden ser skit kul ut.

Mina katter är inne precis lika mkt som förut och sover ihop i sängen. Fungerar jätte bra.

Men låt katten fixa tillrättavisandet så mycket som möjligt.

Man kan alltid fråga uppfödaren om ångerätten gäller om inte katten och hunden kommer överens, måste iaf vara bättre att den kommer till uppfödaren än att ni måste placera om den till någon annan.

Hoppas att det  kommer att gå bra!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

rackartyg
0

Det händer ibland att man behöver "låna" hem för att se om det fungerar.
En hund är ju ganska enkel att få att fungera med en annan hund eftersom de är flockdjur och trivs med sällskap.

Men med katter ex är det inte alls lika enkelt.
Katter är revir djur och är inte alltid lika glada över att få en kompis.
Då händer det faktiskt att man "lånar" hem sin kattunge för att testa om den fungerar med katten man redan har.

Det är alltid lite extra krångligt att skaffa en djur när det redan finns hund eller katt hemma. Hela flocken måste ju fungera.

När det gäller att skaffa hund till ett hem där det finns en katt som tror sig äga hela reviret kan det vara en god ide att låna en hund för att se hur det går. Inte nödvändigtvis från en uppfödare. Man kan lika väl låna en vuxen hund från nån bekant.

HUndar och katter förstår inte naturligt varandras kropps språk.

En katt vifftar på svansen när den är arg ex.. medans en hund gör det när den är glad.
Så man ska inte vara säker på att en katt tar emot en valp med öppna armar=)

AndreasS
0

Vi lånade hem vår valp för att kolla hur det funkade med våran gammel katt då hon för 6 år sen stötte ihop med min fars hund vart totalt rabbiat och var nära och klösa ögonen ur fars hund. Men med valpen funkar det kalas bra. Sägas kan att vi har numera 2 katter och båda katterna funkar bra med valpen.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

V-lang
0

Jag tror som #7 att katten kommer känna att det är en valp, och oftast brukar en vuxen katt gå undan på ett säkert ställe om den tycker att valpen är allt för påträngande. Jag har haft både katt och hund och det har alltid fungerat, både med katt före hund och tvärs om, det gäller bara att inte göra sån stor affär av det.

Lycka till med nytillskottet =)

silvery
0

har hört att det går smidigast om katten bor där FÖRST

AnnL
0

Min katt var drygt 7 år när jag skaffade min valp. Vill också vara ensamkatt. Dom första 3 veckorna gick hon inte nära mig. Fick inte klappa henne ingenting, hon bara drog sig undan. Det tog drygt 3 mån innan hon blev som vanligt igen. Nu kommer hom och lägger sig på magen som hon gjorde innan jag fick hunden. Kanske inte så ofta men dock. Dom är inte bästa kompisar men dom acepterar varandra. Katten bestämmer. Jag har aldrig försökt pusha på någon av dem i deras kontakt, dom har fått sköta det själva, vilket jag tror är det bästa. Men det har tagit sin tid för katten att vänja sig. Hon gick också undan på säker plats när valpen busa på för mycket.  Så det där med att pröva bara en vecka är för mig lite tveksamt.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

gejsa
0

Vi har ägt sammanlagt 9 katter som bott inne på nätterna och 4 hundar. Har gått kanonbra. Man ser att djuren respekterar varandras liggplatser och mat osv.

blondifire
0

Jag har 5 katter hemma som inte träffat hund innan buddha kom och det går bra! visst måste man introducera dom men den som ligger illa till vid konfrontation är hunden. katter har klor..Flört tror ni kan skaffa hund utan problem..

S*Winsnes Wilda

rulda
0

Jag har märkt att katterna inte är riktigt som dom var förut men det blir bättre och bättre för varje dag.
Trötter den ena av katterna är precis som förut, om inte ännu gosigare (om möjligt) och han är den som absolut inte går ihop med främmande katter, hundar och människor.
Nu är det han och hunden som ligger brevid varandra, äter tillsamans och som går brevid varandra.
Toker min andra katt har aldrig haft något problem med andra katter, men är reserverad mot människor, är inte helt säker på Tusse (hunden) och det märker Tusse av så att han är mer "på" Toker än vad han är på Trötter. Trötter och Tusse har blivit duktiga på att ignorera varandra medan Toker och Tusse är mer att dom går omvägar runt varandra, inte slappar av helt när den andre är i närheten.
Men det är Toker och Tusse som brukar leka.
Toker ville i början inte alls komma och gosa som han gjorde förr, han har aldrig varit en gosig kisse men ibland har han haft sina gos studer han också.
Vi gör framsteg varje dag.
Jag tror även att katterna och hunden känner av vilka som är i familjen.
Vi hade både möss och katt hemma förut och katten jagade inte "våra" möss men gärna dom som sprang ute.
Samma sak med fågel.
Tror att det hjälper mycket att både hunden och katten har en lukt som påminner om oss det gör att dom får en liknande doft.
Märker att när Tusse har varit ute på promenad så är katterna mer nyfikna på att lukta på honom.
Kan även tillägga att katterna numera alltid möter oss i dörren när vi har varit ute, och dom nosar alltid av hunden (han blir överlycklig).
Tror inte att det räcker att ha en hund hemma i två veckor för att se om det fungerar.
Det tog ungefär en månad här hemma innan katterna och hunden hade läst av varandra tillräckligt för att kunna acceptera varandra.
Dom måste lära sig varandras dofter, varandras språk och personligheter innnan det ska funka till 100%.
Om man tar hem en hund på prov så kanske man kan ha den i 1 - 4 veckor. Men 4 veckor är mycket i en valps liv, den har ju oftast bara levt i 8 veckor innan man får hema den, så det är nästan hela valpens liv.
Men ingen kan veta säkert hur allt ska kunna fungera. Alla djur är olika indevider. Det märker jag här hemma på hur olika Toker oc Trötter beter sig, dom är båda katter ur samma kull, har levt hela sina liv tillsamans men är så olika så man kan tro att dom kommer från olika planeter.
Det ända sättet är att prova sig fram, men se till att ha en plan för hur ni ska göra om det inte skulle fungera.
Se också till att om/när ni skaffar hunden att ni går in med den inställningen "det här kommer att funka" ni får inte visa osäkerhet för det känner djuren av.
Mitt råd är även att inte hålla fast något av djuren när dom ska hälsa, detta kan skapa panik då dom måste kunna backa om dom blir rädda.
Låt dom ta det i sin egen takt. Ni kanske kan hålla katten inomhus den första tiden så att han inte sticker iväg när hunden kommer.
Men se till att katten har speciella platser där den kan gömma sig så att hunden inte kommer åt.
Se också till att bete er lika dant mot katten när hunden kommer hem, ge den mat på samma sätt, lek med den, gosa med den visa er kärlek.

Toscany
0

Hund och katt har inte varit något problem för oss att ha samtidigt. Katt och katt har varit lite svårare.

[alena]
0

Hos oss har både hund och katt funkat bra (så länge det är 1 hund), men det tog längre tid för Tuffsen att accepter hund än de andra 3 (nu har vi bara Tuffsen och Nisse kvar) som vi hade då… fast det var väl så att han hade aldrig bott med hund förr, men det hade de andra när Azlan kom till oss.

Däremot när Rippe flyttade in ,så trodde katterna att han också var kattvan, men han talade om för Azlan att sånna där jagar man. Så nu bor katterna på övervåningen och hundarna nere.

Men…. är vi med och säger åt hundarna att stanna och vara lugna, så kan katterna vara nere med oss och hundarna…

Tror inte det blir några problem med katterna och 1 liten valp!

Det tar som sagt var bara tid för endel att acceptera.

Tallen13
0

Har två katter, en fd vild katt och hennes unge som jag trodde det skulle bli stora problem med att intridusera Ilska till dock gick det över förväntan.

Dalhia tog till sig Ilska på en gång medans Cmallie var lite mera svår flörtad.