Frågor vid hundköp
Hej !
Jag och min sambo ska på onsdag träffa en uppfödare och om allt känns rätt ev tinga en valp. Behöver förslag på vad som kan vara bra att tänka på vid besöket och även frågor till uppfödaren..
vill ju veta allt men svårt att veta vart man ska börja =)
Stamtavlan - hur hälsostatusen ser ut för hundarna bakom er valp, samt hur psyket är. Om de har föräldrarna eller andra släktingar till er valp hemma så se till att träffa dem.
Vad uppfödaren vill ha för kontakt med sina valpköpare, tycker jag är viktigt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
tack :) hälsostatusen känns väldigt viktig. Tyvär är det bara mamman jag har möjlighet att träffa.
När vi åker dit är valparna bara 4 veckor gamla, hur pass mycket "träning" bör de ha fått i form av att bli ompysslade, vana med ljud, träffat utomstående?
#2 Miljöträning faller främst på valpköparens lott, i och med att valpen inte bör tränas i några större drag förrän den blivit lite äldre. När den är så liten som 4 veckor följer den bara med i familjens vardag och tar in alla intryck därifrån.
#3 Ja, det är bra att kika runt själv på.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
antog att det var så men kan vara bra att veta vad man ska "räkna med":)
#3 har kikat på avelsdata, mkt bra sida :) hälsostatusen verkar bra bakåt i tiden. Modern, fadern, morfar, farfar, farmor ua HD och ögon Mormodern har HD grad B, hur allvarligt ska man se till detta? antar att det är relativt liten chans att valparna får problem ?

#5. Kolla även kullsyskon till hundarna i stamtavlan. HD är ju iofs lurigt då det inte är en enkel nedärvning, men att så många hundar är UA gör ju att chansen att få en frisk hund blir större.

B är inte dåligt, B är godkänt. Tidigare var det utmärkt och godkänt, samt grad 1 på första felet, nu är det A utmärkt, B godkänt och C är första lindrigaste graden av fel.
Sen hänger väl allt i hälsostatusen på vad det är för ras. jag som shoppar goldenvalp nu hittar ju en hel del fel på höfter av och till. Fast på en ras med 30% fel på höfterna är det inte lätt…
Arbetsmeriter och mentalitet är viktigt för mig. Kikar på hundar med jaktprov, workingtest, mentalbeskrivna, gärna med utställningsresultat, men inte nödvändigtvis cert, utan ibland tom 2:or. Sen kollar jag stamtavlor många led bakåt och tittar efter hundar jag vet något om. Mentalitet är viktigt, men sen är jag petig med utseendet oxå, så jag kikar lite på färg och typ, så att det blir en hund jag tycker är snygg oxå. Gillar ju inte utställningslinjernas utessende alls…
Vad ska man fråga då? Kanske vad de har för målsättning med just den kullen? Vad de gör med sina hundar och förväntar sig att ni gör med er hund. Träffa så många hundar som möjlit från kenneln om ni inte känner till linjerna sen förr. Kanske be att få träffa tidigare valpar som är vuxna nu?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 vet att det inte är dåligt men man blir ju så petig :P bättre att fråga för mycket än för lite :)
hurpass vanlig är det att man gör en mentalitets beskrivning? är det något som går att kolla upp via skk eller likn eller är det uppfödaren man får fråga?

Det hänger nog på ras mest, och sen uppfödare. Arbetande raser där uppfödarna arbetar med dem kör nog oftast.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter