Jag är en idiot!!!
Jag har köpt en blandrashund som ser ut som den hundrasen jag vill ha och kände mig vid köpet jätte nöjd men efter ett par dagar så har jag ångrat mig att jag inte köpte en renrasig istället. (lätt att vara efterklok) Jag har egentligen alltid velat ha en renrasig tik som jag bla vill ta valpar på. Ska jag behålla henne eller lämna tillbaka henne. (hon har varit hos mig i 10 dagar) Vill ha er åsikt!
Tycker du skulle ha haft lite mera is i magen och inte köpt en blandras när du visste redan från början att du ville ha en renrasig. En valp är ju fruktansvärt kännslig särskillt när den precis flyttat från sin mamma.
Det är ju ett stort beslut att skaffa hund och det är ju helst inget man kastar sig in i bara för man vill ha hund nu precis. Don flesta får ju vänta ett bra tag för att få just den rasen/könet dom vill.
Men beslutet är ju ditt att fatta, och om du känner att du inte vill behålla den så kankse är det bättre att lämna tillbaka den.
Ja, jag tycker själv att det var mkt dumt gjort och jag vet att det är ett liv det handlar om, men när jag köpte henne kändes det bra, men egentligen för hennes skull ska jag nog lämna tillbaka henne istället för att gå i 14-15 år och ångra att hon inte är renrasig men ändå givetvis vara nöjd med henne för det är en underbar hund.

Du har kanske möjlighet att ha två hundar, i så fall kan du skaffa din önskehund om ett par år. Det finns många fördelar med att ha mer än en hund. Väljer du att behålla den du har kommer du att älska den även om den inte var helt genomtänkt.

Du kan väl inte ångra dig på det sättet att du inte gillar hunden?
För renras som blandras är dom ju lika mycket värda i hjärteväg, och vad säger dig att en renras är mera lätthanterliga? Jag har inga goda råd o ge men tycker att har man skaffat ett djur ska man itne bara ångra sig utanvidare. Skaffa en till hund skulle jag vänta med tills man är helt nöjd med den hunden man har o mer tid till ny valp.
Jag har en blandrashane sen 2,5 år tillbaka så det blir kanske lite mkt med tre hundar tror jag men tanken har slagit mig.
Rent spontant tänker jag när jag läser vad du skriver att du inte borde ha hund över huvud taget!
Du köper en hund som du några dagar senare inte vill ha. Du har just nu en liten oskyldig valp som du bekymrar dig över att få dras med i 14-15 år.
Vilken start!! Hundar (djur över huvud taget) är ingen slit- och slängvara, inte heller är det något man köper utan att tänka sig för, för att sedan ångra sig efter 10 dagar. Hunden passar mig inte!!!
Jag kan bara säga; Av mig skulle du aldrig få köpa en hund!
Hmmm… Hur kan man ångra sitt köp av en hund! Dte är en hund! Alla hundar är lika mycket värda tycker jag… Blandras som renrasig…
fattar inte varför du ångrar dig… Det är enligt dig en "underbar hund"… Men du vet inte om du vill ha kvar den?
Berätta gärna logiken i det. Är man inte riktigt säker på vad man vill ha, så köper man inte en hund som man senare kommer ångra köpet på!
Håller med Kerstin.. Varför har du hund? När du ångrar ditt köp.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det finns inget som säger att jag är en dålig hundägare i det som jag skriver, jag har gjort ett misstag vilket är mänskligt även om det gäller ett liv. Jag tar inte lätt på detta om ni tror det.
Ett misstag? är man inte riktigt säker, så ska man skita i att köpa hund . Vet man inte om man ska köpa en golden eller retriever (ett exempel) så ska man inte köpa nån av de innan man vet HELT säkert..
Så om du råkade bli gravid, du fick ett barn… Du går ut på ett forum och säger att man ska avgöra om du ska behålla barnet för att du inte tyckte om att den hade bruna ögon och inte blå som du hade tänkt dig.
Det är klart att människor gör misstag… Men just när det gäller såna här saker, så ska man inte köpa en hund. Jag gissar på att du var och hälsade på några valpar och inte kunde låta bli att köpa en… ALla valpar är söta!

Tycker du ska lämna tillbaka valpen så att den kan komma till någon som verkligen vill ha den.
För mig är ett hundköp något som tar lång tid, det måste vara genomtänkt. Tycker att det är lite märkligt att dig ångrar dig så snabbt, visste du inte vad du ville ha när du började leta efter en vovve? Vill inte vara otrevlig men det känns lite sorgligt att du sitter men en liten gosig valp som är helt utelämnad till dig och så vet du inte om du vill ha den. Lämna tillbaka den tycker jag..
Tycker också du ska lämna tillbaka valpen. Tycker att den förtjänar att bo hos någon som verkligen vill ha den. Och sedan tycker jag att du ska fundera över ditt eventuella nästa hundköp. En hund är ju ett jätte stort ansvarstagande och något man måste tänka igenom minst 100 ggr. Detta verkar ju inte så genomtänkt. Varför köpte du valpen från första början när du egentligen ville ha en renrasig tik?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Detta var ett impulsköp gissar jag på? Tycker du kan börja med att prata med uppfödaren och se vad h*n säger.
Sen ska du tänka långt innan nästa gång du skaffar en vovve så detta inte händer ännu en valp.
Och även om du skaffar en renrasig så är det ju inte säkert att den hunden är lämplig att ta valpar på. Det är ju också en sak man får vara beredd på.

Men herregud säger jag bara. Hur har du mage att ens fråga här på forumet? Säger som kerstin i #6# tycker inte du ska ha hund överhuvudtaget så som du funderar. Stackars lilla valp. 
#14 gråter med dig Gejsa! 

När du tog hem valpen så tog du även beslutet att älska och ta hand om hunden i 10-15 år framöver!
Det är egentligen inte rättvist mot valpen om du skulle behålla den och inte tycka om den som du borde, men nu har du ju tagit på dig ansvaret och borde enligt mig fullfölja.
#6 Håller med dig.

jag tycker att rubriken sitter mitt i prick…..

Bättre att inte behålla en hund som är fel för en, än att ha en hund man ogillar och inte kan älska hemma. Jag har aldrig förstått varför man absolut ska ha en hund hela dens liv, om det inte klickar, inte fungerar eller så. Hunden mår ju mycket bättre av att bo hos någon som den är rätt för.
Sen kan jag hålla med om att man ska tänka sig för innan man köper en hund. Men kan mycket väl förstå att man kan råka impulsa. Om man velat ha en viss ras länge, och det kanske bara handlar om att man måste hinna spara ihop de 10-15 000 en rasren valp kostar för att kunna köpa en. Sen dyker det upp en blandisvalp som ser ut att vara rätt ras, men till ett så mycket lägre pris att man redan har pengarna. Klart man kan bli sjukt sugen. Åker man sen och tittar på valparna är det nog kört.
Det är därför man måste ha is i magen och tänka med hjärnan istället för med hjärtat när man ska skaffa hund. Är själv i den sitsen nu. Letar goldenvalp i panik, då min gamla tik fick somna in pga cancer för snart 3 veckor sedan, plötsligt och oväntat. Jag är sjukt kräsen med vilka linjer jag vill ha så att det blir rätt hund mentalt och samtidigt med färg och utseende jag gillar. Nu när det är vår och alla vill ha valpar är det svårt att hitta någon. Funderade i panik i förrgår på att minska mina kriterier eller kanske tom ta en äldre hund. Men jag vet att jag inte får göra så, så jag tjatar på hos de som känns rätt.
Det är väldigt lätt att sitta på ett forum och döma folk. Jag väljer att inte döma, för vem har inte gjort något dumt de får ångra för att de tänker med hjärtat istället för med hjärnan?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Är ni inte lite väl hårda nu?
Visst kan jag väl också tycka att personen i fråga borde ha tänkt igenom sitt beslut mer noggrant. Då hade varken hon eller hunden varit i den situation som nu uppkommit. Människan är iaf rakryggad nog att skriva om det här och be om råd. Jag skulle bli jättesårad om jag tog mod till mig att skriva på ett forum att jag har gjort ett misstag så får man antydningar om att man är en idiot. Ingenting blir bättre av att ni idiotförklarar och håller på. Misstaget är skett, ge råd för hur hon skall kunna lösa det på bästa sätt för både sig själv och valpen. Inget blir bättra av massa klagomål. Gjort är gjort tyvärr.
Jag tycker som många andra att du skall ta kontakt med valpens uppfödare och berätta hur läget ligger.
#20 Jo, vi är ganska hårda, det håller jag med om.
MEN, det är en levande varelse det handlar om, inte en leksak.
Fast jag tycker också att zelina borde lämna tillbaka valpen, för valpens egen skull.

#19 Håll ut så ska du se att du hittar dina drömmars valp. Lycka till
.
Det är hemskt att bli "lynchad" på ett forum. Har själv blivit det på ett annat forum, usch! Vi kan väl vara vänliga emot varandra?
TS - än en gång, lämna tillbaka valpen. Det måste kännas rätt! Valpen har rätt till en matte som är lycklig över den.
Precis Kerstin! 21 smarta ord, 2 komman (,) och 2 punkt från en smart tantis!! 

jag står för vad jag tycker, däremot vet jag att inte alla har samma syn på djur som jag har, jag älskar alla oavsett ras, sort.
tycker som många andra att valpen ska lämnas tillbaka eller få ett annat hem, det finns många andra som förtjänar en valp.
#25 Samma här, älskar alla djur, oavsett "fula" (tycker inte det finns fula), söta, renrasiga eller vad som.
Håller helt med Kerstin i det hon skriver! tycker inte det är elakt på något vis…
visst kan man, som vattnadal säjer göra misstag.. men man FÅR inte göra det med levande varelser!
Lämna tillbaka valpen och ägna dig åt den hund du hade innan, är mitt råd… ny hund kan du skaffa när du verkligen är mogen för det vilket jag inte tror du är nu…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Om du lämnar tillbaka denna valpen och skaffar en renrasig, tror du verkligen att nästa valp blir mer älskad av dig, bara för att den har stamtavla??

Det kanske in te bara handlar om att ha en hund till bästa vän. Har man intresse av utställningar, avel, att arbeta med sin hund med något särskilt, så kan fel hund förstöra allt det. Visst kan man älska en hund för det, men har man inte utrymme att ha hur många som helst, så är det viktigt att man har rätt hund.
Sen tycker jag att det är för hårt att säöga till någon att de inte skulle ha hund överhuvud taget, när man inte alls känner dem, utan bara läst några rader på ett forum.
MVH Elin

#28 Det handlar ju inte om att älska hunden eller inte. Jag älskar min lilla blandras lika mycket som min renrasiga hund. Men eftersom jag är en tävlingsmänniska så ville jag ha en registrerad hund som man kan ta championat o likn med. Skillnaden mellan mig och TS är dock att jag redan hade bstämt mig för vad jag ville ha innan jag skaffade en till hund. Tänkt efter FÖRE kan man säga.
#29 visst kan det vara så, men som TS skriver: Jag har egentligen alltid velat ha en renrasig tik som jag bla vill ta valpar på.
Vad händer om hon köper en renrasig hund och den visar sig olämplig för avel.. Ska den säljas då för att den "inte var vad hon tänkt sig"?
En hund köper man för att man verkligen vill ha en hund (om man inte är uppfödare och köper in nytt avelsmateriel) och SEN om den är lämplig, kan man överväga avel.
Har man ett syfte med sin hund från första början så gör man inte såna misstag som att köpa en blandis och ångra sig efter 10 dagar!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Inte helt genomtänkt köp med andra ord. Man väljer valp med hjärta inte med hjärna om vad man sak ha den till senare, så länge man inte är uppfödare. Ska man bara ha en sällskapshund så väljer man med hjärta. Min hund är inte alltid den perfekta hunden, men jag älskar honom ändå. Ville från början oxå ha renrasig hund. Men denna vtyckte jag var fin och ville ha. jag ångrar inte att jag tog honom även fasst att han inte är perfekt, men vilken hund är det?
Jag valde med hjärta och det borde alla göra som skaffar en hund.
Som hundägare har man ett ansvar vid varje köp av djur. Lämnar du tillbaka valpen kommer du utsätta den för stress när den ser att den kommer tillbaka i den miljön dess mamma fanns.
Sen undrar jag varför du köpte hunden? Var det bara för att den såg ut som en hund du ville ha och i och med att det var en blandras så blev priset billigare?
Håller med alla ovanstående att köpet är lite väl oseriöst från din sida. Om du enbart köpte hunden utav utseende bör du inte ha köpt den överhuvudtaget. Du bör kunna ge samma kärlek till en blandras som till en renrasig. Du kan ta valpar på en blandras också, dock ser jag att du inte bör göra det med tanke på ditt velande. Om du enbart vll ha en renrasig för att kunna ta valpar på den så ser jag enbart att det handlar om pengarna för din del.
Väl menat! Ms. Wénnor

Jag håller med kerstinjo och emmajoh4… Det handlar om sunt förnuft.. Visst valpar är jättesöta men man kan inte säga att bara för att man åker och hälsar på någon med blandras att man köper en valp bara för att de är söta, TS visste att det var en blandras. H*n visste att h*n ville ha en renrasig för att ta valpar på. Jag tycker h*n har gjort ett grymt misstag och ska lämna tillbaka valpen så fort som möjligt och sen verkligen tänka över om det är så bra att skaffa en hund just nu…
Som du skriver Vattnadal; Det kanske in te bara handlar om att ha en hund till bästa vän. Har man intresse av utställningar, avel, att arbeta med sin hund med något särskilt, så kan fel hund förstöra allt det.
Men det borde man veta INNAN man skaffar en hund. Tänka först och handla sedan! Och inte köpa en valp för att den utseendemässigt liknar "drömrasen".
Men å andra sidan så kanske jag inte förstår det här, för jag skulle aldrig köpa en hund bara för att jag tycker om utseendet. Lite mer vill jag allt ha koll på.
trolltråd?
≧◔◡◔≦

Det tror inte jag. Tycker inte ens att det är en dum fråga hon ställer. Hon har köpt en valp, men ångrat sig. Dumt, jovisst. Nu ber hon om råd, men säger inte att hon kommer att hata hunden, då hon säger att det är en underbar hund.
Jag ger rådet att lämna tillbaka valpen till uppfödaren och vänta på rätt rasrena hund, som hon egentligen vill ha.
MVH Elin

Ja, hm… Vi gör ju alla misstag men detta var lite oseriöst…
-Varför ångrar du dej?
Valpen är ju i en lite känslig period. Att säljas hit och dit kommer nog att sluta mindre bra. Eller jätte bra. Det känns svårt att ge dej råd som är bra för både valpen och dej men jag tycker att du får stå ditt kast och åtminstone behålla hunden tills den blivit stor. Sen kanske du kan omplacera den? Sen måste du lägga hundköpet på hyllan tills du hittar en du vill ha. Altså inte bara för att den är gullig och liknar drömrasen så att du får ångra dej igen. Hundar är levande varelser och ska hanteras på bästa sätt.
Som sagt känns det väldigt svårt att ge dej råd.
Väl menat!
Jag tror hon dragit härifrån…
Jag tycker du ska lämna tillbaka hunden. Jag förstår inte varför du tog den. Visst kan man falla väldigt lätt för söta valpar, men innan man tar ett sånt beslut som du gjorde så borde man fundera massvis med gånger. Du visste ju klart och tydligt vad du velade ha och ändå vek du från det, varför? Jag vill inte låta otrevlig, men jag tycker du ska fundera över vad som känns bäst. Visst, hunden är säkert underbar osv, men känns det inte rätt så ge tillbaka den. Den förtjänar en matte/husse som verkligen känner att det här är den perfekta hunden för mig och som älskar den fast den är blandras.

#39 - Vem har dragit? Zelina eller?
#41 Aa.. verkar som det 

42# vem skulle inte göra det när alla säger till henne att hon har gjort fel.. det skulle jag ha gjort, dock skulle jag aldrig köpt en hundvalp och sedan ångrat mej pga att jag ville ha en annan
#43 Skulle jag oxå gjort..
Nej jag skulle inte heller ha köpt hundvalp och sedan ångrat mig..
Tycker det räcker nu med häva ur sig hon ej borde. Hon har insett sitt misstag och jag hoppas hon gör det rätta för valpen och sedan tar en redig funderare på ny hund.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

44# jaa.. att det finns människor ibland…
Ska hon ha hund överhuvudtaget så varför dumpa första för att köpa en ny?
att basera sitt inköp på att kunna ta valpar efter hunden tycker jag är nog så oseriöst oavsett vad för hund hon än har.
≧◔◡◔≦

47# håller med dej… En hund är en livkamrat, en kompis som aldrig någonsin berättar dina hemligheter och hon vill ha en för att ha valpar nrä hon redan har en blandis hane..
Hade aldrig skaffat hund om jag inte var säker. Letade i 2 år i anonnser och på nätet när jag av en slump träffade mamman till Silver på en promenad och ville ha en valp efter henne. Tycker att du ska lämna tillbaka valpen om det verkligen känns så fel som du skriver. Ett djur ska vara ovillkorllgt älskad av sin ägare.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Så att vill ha ha en hund till mer än bara en bästis är dumt. Att köpa en hund för att i framtiden ta valpar på den är oseriöst?
Tror ni seriöst att man kan ta en kull valpar på en rasren hund och gå med vinst?
Isåfall är jag oxå oseriös när jag letar valp nu. Visst ska min blivande golden vara en sällskapshund i första hand, men jag vill träna med den, viltspår bla. Sen vill jag ta valpar på henne oxå. Givetvis bara om hon är frisk och bra nog, men det är ett mål jag har.
Vet dessutom att en seriös uppfödare hellre säljer en valp till någon som har planer med sin hund, än någon som bara vill ha en bästa vän. Uppfödare gillar valpköpare som vill ställa ut, träna och tävla, kanske tom ta en kull om valpen visar sig kunna tillföra rasen något. Hundar behöver jobba med något, inte bara vara en bästis.
MVH Elin
OM du inte tycker om hunden för den hon är så skall hon tillbaka.
Men tycker du om henne för den hon är så ska hon stanna.
Du kan alltid skaffa henne en vän längre fram.
Hunden är din vän och litar på dig.
Du tog henne eftersom ditt hjärta kände det eller hur?
Hon blir vad du gör henne till.
Ett valpköp måste vara genomtänkt.
Vill du och känner du inte att du inte vill ha kvar hunden så skall du ej det heller.
Det måste kännas rätt.
Men ta det beslutet nu och säg sanningen till hennes uppfödare.
Jag var lika fast men en katt.
Köpte en katt av en bra ras jag ville ha men utan stamtavla, men idag ett tag senare har jag min avelshona som jag länge drömt om.
Men jag har den andra katten kvar.
Att avla är inget man de första åren tänker på utan längre fram.
Ta dig en funderare nu.
Ingen av oss kan säga bu eller bä.
Lyssna till ditt hjärta.
Lycka till
#50 vad har du läst? tror inte du hängt med i tankebanan.
det var inte på tal om att skaffa hund för något annat, det var på tal om att skaffa sig hund med syfte att ta avkommor på den.
Hur kan man besluta sig för något sånt om en 8v. valp = bra avelsmaterial det är inget som något kan förutse…
En hund skall för min del vara färdig både mentalt och fysiskt samt friskförklarad innan man ens tänker tanken.
≧◔◡◔≦
#52 jojo klart man inte kan bestämma det i förväg men det kan ju vara att hon ej vill avla på en blandras och det är ju många som inte vill avla på blandraser.. så chansen är ju större med en renrasig tik än med en blandras man ej vill avla på
tycker du ska behålla denna valp eftersom du tycker ju hon är underbar och senare kanske köpa en till renrasig hund ?
annars snacka med uppfödaren!

#52 Jag läste 47 och 48, och där sägs det att man är oseriös om man skaffar en hund för att ta valpar på den. Självklart kan man inte besluta sig när den är 8 v att den duger till avel. Men vill man föda upp en viss ras, eller kanske bara är mot blandisavel, så underlättar det ju att köpa rätt ras för att ta kullen. Köper man en blandis finns ju inga chanser alls att ta den där kullen.
Troligen hoppas alla som vill avla att just den där 8 v valpen kommer att duga. Sen hoppas jag att de väntar till de blir vuxna, gör alla hälsokollar, utvärderar mentalitet och om hunden har något att tillföra rasen innan det blir valpar. Väldigt många raser bör ha meriter av någon form, inte bara utställning, för att gå att sälja valpar efter utan stora problem. Nu kanske det är en ren sällskapsras TS vill ha, då räcker det väl att ha den som bästis och köra hälsokoll och få lite utställningsmeriter. Är det en arbetande ras räcker inte det. Så tänkte jag.
MVH Elin
Hej på er alla! Jag har inte stuckit här ifrån. Jag är väl medveten om att jag gjort mkt fel och jag har läst allt ni skrivit och blivit både ledsen och bedrövad. Ja jag vill ha en tik som jag vill kunna ta valpar på, om det nu är möjligt vill säga och det kan jag ju givetvis även göra med blandras det är inte det. Jag har fyra hästar som jag länge har pratat om att jag ska ställa ut, men det har inte blivit av och det pga att jag har för stor bil och behöver ta annat körkort eller köpa en till mindre bil för att dra transport och då blir allt så omständigt. Då gick det upp ett ljus för mig att det är hund jag ska ställa ut och inte häst. Ni tänker nog att det skulle hon tänkt på tidigare men tanken kom inte för än efteråt och hur mkt jag än önskar att den kommit tidigare så kan jag inte ändra på det nu. Jag försöker inte försvara mig och det finns säkert många som fortfarande tycker jag är en idiot, men nu har jag förklarat mig.

jag tror inte det var en trolltråd utan att hon vart påhoppad o fick sig en tankeställare? iaf hoppas hon gör rätt val tycker lite synd om en liten sötvalp som hamnar där den kanske inte blir lika mycket älskad pga blandras…

#55 Hoppas att det löser sig för dig! Och för lilla valpen. Mvh Ylva

#55 ställa ut hästar är jätte kul :) och har man hästar tycker jag man ska ställa ut dom iaf om det är ston då får man lite mera koll på hur de är byggda och kanske är fina o ta föl på. Räknar med att det är ston med stam. Val är oxå kul o visa men man kan bli besviken om de får 40p :D fast stolt blir man. Jag har ställt ut hästar o tycker det e jätt kul trots att det itne alltid går bra.
Man kan oxå ställa ut blandras :) så du kan visa dina vovvar trots blandras :)

Det måste ju oxå finnas ett syfte med att avla på hunden, oavsett vad det är för hund. Alla hundar tkr inte jag är lämpliga att avla på. är hunden fullt frisk utan anmärkningar så visst kan man avla, men inte på blandras, och heller inte om man inte har ett specielt syfte med att avla på hunden.
Syftet kan vara att hunden har fina egenskaper inom ett visst område och då vill ha fler hundar som kan få samma egenskaper. Men är det bara en fin hund, med inte så speciella egenskaper så tkr jag inte att man ska avla bara för att det är kul.
Isf ska det vara för att man har fått förfrågningar om att avla på den hunden.
Har du valpen kvar eller hur blev det? :)
kan man inte avla på en blandras tik? : )
(Är nybörjare inom detta forum)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

61# det går men ibland så kan det vara en dålig idé pga av att det kan finnas för många raser så de inte kommer överens så att säga.. Jag har inga problem med det så länge man gör alla hälsotester och att man inte blandar hej vilt…
#55 Vet hur du känner dig och vist är det kul att ställa ut hästar ifall man har den möjligheten. Jag både ställer ut och tävlar med våra 10 hästar men jag har också liksom du viljat ställa ut hund. Vi har visserligen två renraser men den ena är för gammal och den andra används i vallning helre än utställning. Själv skulle jag inte ha tid med att ställa ut hur mycket jag än vill för ställa ut en hund innebär att jag måste lämna gården under en längre tid, resa långa mil dvs ner till London samt lägga ut en hel del pengar på medlemsskap, utställningkostander, pälsvårdskostnader osv. Har ställt ut hund tidigare men det är då inte det lättaste, liksom på hästar är det mycket jobb.
Tycker man sådant är kul så visst kan man köra på det. Jag tycker då att bara ta hand om hästarna på gården är mycket jobb och ställa ut hund skulle bara bli problematiskt då jag inte kan lämna hästarna utan uppsikt men alla har det ju inte så.
Vill du så gärna ställa ut så köp en hundkompis till blandrasen som är renrasig då kan du ha blandrashunden som "gårds-hund" och sådant behövs ju alltid när man har hästar. 
Har inte hängt med här men läst lite av inläggen.
Tycker du ska välja det som känns rätt :) nte vad någon annan säger, det måste ju klicka mellan dig och hunden för att det ska funka som bäst ^^
Jag köpte en hund och genomtänkte inte köpet ordentligt lite har jag ångrt mig med hund köpet men jag har nu lärt känna hunden så väl att jag är jätte nöjd med mitt val :)