Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1999 ggr
aussiemia
0

Vill ha tillbaka omplacerad hund!

För tre år sedan lämande vi bort vår hovawart-tik för omplacering. Anledning till det beslutet var att vi flyttade till Australien. Nu har vi varit här i två år och har bestämt oss för att stanna kvar.

För ett år sedan fick vi ett mejl från hon som tagit över Ella där hon undrade om vi kunde ta tillbaka henne. Det kunde vi naurligtvis inte göra.

Så, för någon månad sen så började min dotter få massa märkliga mejl rörande hunden. En kille som tydligen varit tillsammans med den här tjejen och ville att vi skulle veta att Ella inte har haft det bra. Lämnad i bilen många timmar, aldrig få gå ut och dessutom har hon satt valpar på Ella någonting som hon inte fick i kontraktet som hon skrev på. IAllfall inte utan att prata med oss först. Hon har inte skickat in ägarbyte-pappren och vill att vi ska göra det..

Nu till det jävligaste… hon har TVÅ annonser ute på Norges största sajt, finn.no , på Ella och att hon ska lämna bort henne!! Vi kontaktade henne omedlbart och sa till henne att vi tar henne tillbaka. Hon vägrar!! När vi talar om för henne att enligt kontraktet så ska hon kontakta oss först så menar hon att det har hon gjort. För ETT år sedan! Enligt sms:en hon skickar så verkar hon inte så lite labil..

VAD i hela friden ska vi gör?! Det var det värsta och det sämsta beslut vi har gjort i hela livet och vi ångrar oss grymt! Det såg så bra ut, hon skulle bo på en stor gård med en hoffe-hane, hästar och hon skulle vara ute och ha det så fint.

Vi har alla möjligheter att ta hit henne nu och vi vill verklligen ha henne tillbaka.

Jag undanber mig smarta kommentarer om att vi var oansvariga, vi gjorde allt för att Ella skulle få det bra och det här är hur det blev..

För att göra saken änny värre är att vi inte har kontraktet, det ligger förmodligen i en flyttkartong i vår källare i Norge i huset som vi hyr ut.

Har vi NÅGRA rättigheter?

aswedishsmorgasbord.com

lennartsdotter
0

Fy vad elakt om jag får säga så… Om ni tappat kontraktet så blir det nog svårare… Fast vad vet jag, ni kan väl kontakta nån som vet?

Tycker inte alls att du är oansvarig, du gjorde det du tyckte var bäst och fixade kontrakt och allt… så seriös har du ju varit. Men kanske inte hon…

Hoppas det löser sej.

[jakke94]
0

kanske ej värdens smartaste idé jag kommer med nu .. men kan inte någon ni känner ringa till henne och säga att dem är intresserade av henne ? fundera på det, kanske inte jättesmart men kan kanske funka.. är det föresten lagligt ?

hemsk det som hänt er iallafall

Bleenda
0

Fy vilken otäck situation du hamnat i.

Ett råd är att ta kontakt med skk eller liknande i Norge. Där finns jurister som kan hjälpa till.

Du verkar ju gjort efter konstens alla regler. Tråkigt att kontraktet är undan plockat, för det kan vara till stor hjälp.

Lycka till.

Betiz
0

usch vilken hemsk situation ni hamnat i, jag hoppas verkligen att det ordnar sig. satt med samma tankar som #2 vart i norge är hon ? om hon är där alltså? jag massor av vänner i norge, och jag har gjort likande situation där jag åkt och hämtat hem hunden och sedan sätt till att hunden kommer dit igen. Om det är så att den möjligheten finns igen, så hjälper jag gärna till, sen om det är laglig eller ej, det vet jag inte. men varför inte, hon är till salu och ni vill ha henne tillbaka….

kram från mig och mina djur.

KadjaNina
0

Vilken hemsk situation ni är i. ;/ Jag hoppas verkligen att det löser sig och jag tycker att ni absolut inte har varit oansvariga. Jag undrar som några andra här om det är olagligt att någon köper Ella och sen säljer henne vidare till dig?

Fråga de som ni hyr ut huset åt om det kan kolla efter kontraktet?

Jag önskar er lycka till! Tjejen verkar inte ha alla hästar hemma.

ingann
0

Har den som övertagit henne kontraktet kvar så kan ni nog inte göra så mycket men däremot om hon tappat bort kontraktet… eftersom du skriver att hon inte är ägarändrad så har ni rätt att hämta henne:) har tjejen däremot kontraktet kvar så kan hon ju bevisa att ni överlåtit hunden och då har ni inga rättigheter alls tyvärr…

Hoppas ni får tillbaka henne!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Liiindus
0

Ring till SKK och hör, det som #6 säger om att hon inte har kontraktet kvar så är det fortfarande ni som äger henne! SKK kan nog hjälpa er på bästa sätt :)

Lycka till med allt!

aussiemia
0

Tack alla snälla ni! Vet ni, Ella är tillbaka med min brorsa och mina föräldrar!!!

Ellas uppfödare Morten och min brorsa åkte och hämtade henne sent igår kväll. När Ella fick syn på Morten som hon inte sett på tre år så kröp hon nästan ur skinnet och klev utanför sig själv!  SkrattandeMin man hade då sms:at (eftersom hon vägrade svara när han ringde…) fram och tillbaka i flera timmar med tjejen. Hon är inte helt go'….

Jag pratade med pappa i telefon när Ella kom in till dom och det var så kul att höra henne!

Så nu kan vi börja förbereda henne för flytt till Adelaide! Vi är så lyckliga!

aswedishsmorgasbord.com

monicany
0

Va kul att allt gick så bra tillslut, hoppas att ni snart får träffa henne å att hon inte tagit allt för mycket skada av det som hänt i hennes liv. men det mesta går att rätta till ge det bara lite tidGlad

destroyed
0

Grattis!! Hoppas att allting ordnar sig för henne och er:)

Skruttan-1
0

jag tycker att ni gjorde rätt i att skriva kontrakt och att denna kvinna var mindre bra dok. Men super skönt o höra att hon nu är i bra förvar :) och hoppas att ni får hem henne till er :)

Emaljoh4
0

ååh… Vad roligt att höra!! Bra att det slutade som det gjorde!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

TereseE
0

Härligt att höra att Ella är på väg hem till er igen, underbart!

KadjaNina
0

Va roligt att ni får tillbaka henne! :)

ingann
0

Vad skönt att det löst sig så bra:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

lennartsdotter
0

Phu, vilken tur! Vilken lyckoost till vovve som får komma tillbax till ägaren.

Kram!

Mymlan
0

Va bra att allt löste sig..  Hur mår hunden?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mysan59
0

Åh vilken tur att det gick så bra!

AnnL
0

Vad skönt att vovven får komma tillbaka och få det bra.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Zebben
0

Jätteskönt att höra att allt har löst sig!

Tyvärr har man ingen rättighet kvar på hunden efter att den är såld, eller lämnade Ni henne på foder och skrev foderavtal? Men jag antar att Ni sålde/överlämnade henne då Ni skriver att hon ska ta kontakt med Er innan en ev. ny försäljning/omplacering. Så hon har faktiskt rätt att ta en kull valpar på hunden, om hunden inte är belagd med avelsspärr.

Enligt kontraktet så skulle hon ju ta kontakt med Er innan försäljning eller ny omplacering och det har hon ju faktiskt gjort. Då nekade Ni, då Ni inte hade den möjligheten. Så hon har ju faktiskt inte gjort något fel juridiskt.

Men visst är det jättetrist att hon inte levt upp till de förväntningar Ni hade på henne, att hon inte hållt vad hon muntligt/skriftligt lovat.

Lycka nu till med Ella och hoppas hon får ett härligt resterande liv i Adelaide.

Bleenda
0

Vad glad jag blev att se att det ordnade sej.

En riktig solskens historiaSkrattande