Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3848 ggr
Mimmulih
0

Hundras.

hej på er, ja jag är då en hund älskande liten tjej på 16 år som bor hemma ännu men funderar redan på den egna hunden som ska flytta in då jag har flyttat hemifrån o alla studier o sådant e avklarat,..ja vet det är rätt tidigt men tycker man om att drömma sig fram så tkr ja att man kan få det :D men ja till saken..jag har nu en liten beagleflicka inom familjen o tycker enligt mej själv att jag handskas bra med hundar och har läst så otroligt mycket info enda sen liten eftersom jag alltid gllat hundar :) så jag funderar på rasen..jag har alltid gillat små raser och har lite funderat på Papillon, Yorkshireterrier, CCD, cavalier king charles spaniel ellr cocker spaniel…när jag sedan granskade mina val lite o ville filtrera bort tänkte jag att cockern kunde åka bort, inte för att jag inte älskar den rasen oxå men mest för att nu bara ta någon, sedan tänkte ja att andra spanieln o nu ligger jag mellan de 3 kvarstående? vad tycker ni? är en terrier ett för svårt fall att ta åt sig trotts att man haft erfarenhet och en envis liten jakthund sen tidigare? eller att jag ska ta en mjuk papillon lättlärd o snabbtänkt eller en naken lite speciell nakenhund?

Tacksam för svar! :)

SparklingTindra
0

Vad har du tänkt aktivera din hund med?

Mimmulih
0

jag hade tänkt lite vardagslydnad och sällskap o kanske lite agility om de skulle falla sig in imellanåt :) men mest sällskap o vardagslydnad o tricks..

[kalelo]
0

Kolla in Volpino Italiano, mer om rasen hittar du på min hemsida http://www.pusselbitar.se/VolpinoItaliano.html

Craz-y
0

papillion skulle nog passa :)

L8sson
0

papillion skulle passa dej tor jag också :)

Mimmulih
0

okej de låter ju bra :) ingen som kan nåt om de andra raserna?:) av erfarenhet ? själv kan jag typ all såndär råfakta men :)?

[jakke94]
0

vet iaf att king charles har väldigt många sjukdommar.. =/
av dem andra så gillar jag nog mest yorkshire terrier :P

vad står CCD för ? :)

Mimmulih
0

chinese crested dog ;) vet du nåt om yorkar?:)

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nej :P
men chinese crested dog :) en jag känner (träffa hundarna idag) har 2 stycken naken importer från slovakien :P ganska fina och bra temprament mot människor.. dock gillar dem inte alla andra hundar :P .. dessa är ej jätte nakna .. har ganska mycket päls.. ska se om jag kan hitta en bild :P

L8sson
0

En balanding med Cavalier, york, pudel och JRT har jag.
Och det är en hund som har fart och är smart! gillar att tänka och lära sig nya saker.
Cavaliern är en bra hund tycker jag lika me papillion. men som någon sa här ovan att cavaliern kan få en del sjukdomar. york är det mkt jobb med pälsen kan jag tro :S

destroyed
0

sålänge man köper en cavalier ifrån en bra hunduppfödare som är medveten om problemen så behöver man inte få en sjuk hund. allt handlar mest om uppfödaren… Yorkar behöver inte vara mycket jobb med pälsen om man bara klipper ner den.

SparklingTindra
0

#9 Fin hund. =)

L8sson
0

#11 jag bara antog att det kan vara lite jobb med pälsen. jag sa inte att det var så. ;)

destroyed
0

13# jag förstod det men jag ville inte skrämma iväg henne så jag bara förtydligade det hela:)

Skruttan-1
0

Jag tycker du ska läsa på lite om raserna vad som krävs för arbete sjukdom som är mest vanlig sen tar du dom bästa. Jag hade valt mellan CCD eller Papillon :) Papillon är pigga glada CCD är med pigga glada men kan vara lite mer reserverad för okända personer lättsama att ha o göra med.  Vi ska snart få hem en ccd :)

Mimmulih
0

det har jag gjort men kan fortfarande inte välja… så roligt :)!

destroyed
0

läs mer om rasen och träffa några uppfödare som har de raserna och sen kan du prata om vilken ras som skulle passa dej. jag håller med alla föregående talarna och säger papillon men även chavalier tycker jag du borde ge en chans, dom är helt underbara, en av mina favoritraser!

Mimmulih
0

okej tack! :) men jag har funderat på papillonens päls typ..är den jobbig attt få bort från kläder ifall de skulle håra? ellr hårar dom änns så mkt?  yorken gör ju inte det alls….såehGlad

destroyed
0

ja, papillon fäller ju såklart men håller du pälsen i trim med att borsta ofta så kanske du inte får fullt så mycket hår som man vanligtvis får. Desssutom så tycker jag att långhåriga är mycket lättare att få bort päls m.m. jämfört med korthårigare. Men annars vill jag väl säga att papilloner hårar… men inte så fasligt mycket tycker jag.. fast jag har ju en pudel så jag har det lätt:) Det är flera fördelar med en york.. pälsen är ju en både för och nackdel… Jag som gillar att hålla på med pälsvård gillar raser där mycket pälsvård krävs men annars för att hålla en york så måste du ju införskaffa pälsvårdssaker och hålla pälsen ner klippt om du inte vill hålla på med en massa papilotter m.m… men det finns ju dom som gillar det med:)

Mimmulih
0

ja skulle ha den nerklippt o min kompis har en hund som hon klipper osv..hon har en nessesär med allt man behöver så tänkte låna hennes grejjer då det är dags för klippning hon bor ca 100 meter bort o vi har varit vänner sen dagis..men ja klart att jag skaffar eget sedan.. men juh de va väl de svaren ja ville ha..min beagle lossnar ju förfärligt med små hår man inte får bort från kläderna så det är ju ett minus faktiskt.. jag får se hur det blir mellan york eller pappisen..de är ju i typ samma prisklass så får se Flört tack för alla svar!Glad

destroyed
0

Ingen fara, tänk också på att Papillonens hår lägger sig på kläderna och blir puttigt om man jämför nu med beagle fast det rä ju skönt med en hund som absolut inet fäller:)