STÅR och kissar :O, hjälp!
Hej. Min han hund är 8 månader och står och kissar, alltså inte lyfter ena benet. Vi köpte han nyss. Så när han kissar så kommer det kiss på hela frambenen och det är jobbigt att tvätta av han hela tiden. HUR ska man "lära" han att kissa normalt? Kommer det naturligt snart? Han börjar bli könsmogen nu.

Det är svårt att lära honom. Det kommer av sig själv efterhand som han blir mogen. Men det är inte säkert, en del hanhundar lyfter aldrig på benet. Det är bara att "gilla läget" i så fall. Hur tråkigt det än är. Hundar är ,precis som vi människor, olika.

oja detta har jag sett förut och en del trots lufter benen kan de få strålen på frambenen :) hoppas att han fattar vinken snart med pricka rätt o lyfta benet :)
Det är likadant med min hund det blir helt gult
Appropå lyfta benet eller ej. Någon annan än jag som stött på tikar som lyfter på benet?
Tror att det är svårt att lära honom. Förmodligen börjar han av sig självt för eller senare eller så gör han det inte alls. Det enda tips jag kan komma på är att promenera med någon annan med hanhund, min kompis två hanar började snabbt lyfta benet och kissa efter att de varit ihop med min hanhund, de härmade alltså honom. Det kan ju kanske vara värt att testa, även om det kanske inte alls gör någon skillnad.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Ja min bror och hans sambos Jack russel lyfter på benet, och det är en tik. Men varför vet jag ej.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#4 ja det har jag oxå sett en liten york som lyfte men det va för markera små buskar o högre gräs, jag tänkte *smart då signalerar hon så dofterna kommer upp bättre till andra hundar lite reklam allså * var bara en tanke :)
#4 och #6 En etolog berättade att när tikar kissmarkerar så kröker dom antingen ryggen när dom kissar som dom gör när dom sitter och bajsar eller så lyfter dom på benet, alt. gör både och.
Min Tindra både kröker ryggen och lyfter på benet samtidigt när hon kissar. =P
Min hanhund lyfte inte på benet när han kissad när han va liten,det kom senare..Tiken jag har hon lyfter på benet och hukar sig..
Så det kommer,benlyftet alltså.Det är jag övertygad om,har sett flera hanhundar som inte lyfter förrän dom blir äldre..
Har en väninna som har dvärgpudlar. den äldsta tiken lyfter på benet precis som en hanhund, och kisssar ofta också. Men inte så ofta som en hanhund.
Mamman till Silver lyfter båda bakbenen upp iluften och står på frambenen när hon kissar, det har jag aldrig sett någon annan tik göra.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Tack alla för era svar. 3# - hur gammal är din hund?=)
Är det inte så att dom är dominanta om dom lyfter på benet?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Att lyfta på benet är ett naturligt sätt för nästan alla hanhundar att kissa.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.